شناسهٔ خبر: 121731 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

حل معضلات و بحران ها از راه های دیپلماتیک و مذاکرات امکان پذیر است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در کنفرانس مطبوعاتی، گفت: حل و فصل مشکلات و بحران های موجود تنها از طریق گفت و گو و بهره گیری از ابزار دیپلماسی امکان پذیر است.

به گزارش «نماینده»، سید حسین رجبی روز سه شنبه در این کنفرانس مطبوعاتی که مورد توجه رسانه های خبری داخلی و خارجی در بوسنی وهرزگوین قرار گرفت، دیدگاه ها و سیاست های جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های مختلف به ویژه موضوع هسته ای و اجرایی شدن برجام تبیین کرد.
رجبی در این نشست ابتدا به تاریخچه ای از موضوع هسته ای کشورمان که به سال ۱۹۷۵ برمی گردد، اشاره کرد و گفت: کشور ما با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی نیازمند استفاده از انرژی هسته ای است و این موضوع در گزارش های تحقیقاتی کشورهای غربی و آمریکا به صراحت مورد اشاره قرار گرفته است.
وی افزود: به همین منظور طرح های اولیه انجام و برای ساخت نیروگاه ها با کشورهای آلمان فرانسه و انگلستان قراردادهایی منعقد شده و کار در این مورد آغاز گردید، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشورهای غربی به بهانه های واهی از اجرای تعهدهایشان سرباز زدند.
سفیر کشورمان در سارایوو در ادامه افزود: با توجه به رشد جمعیت و عدم امکان تامین انرژی از راه های دیگر، متخصصان و کارشناسان کشورمان ساخت نیروگاه هسته ای را پیش بردند که بحمدالله در این راه به موفقیت های بسیار بزرگی دست یافتیم.
رجبی در ادامه این کنفرانس خبری گفت: برخی از دشمنان ملت ایران با گزارش های غلط موجب ایجاد تردید در فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشورمان شدند که به رغم همکاری های بسیار گسترده جمهوری اسلامی ایران این فعالیت ها برای مدتی تا تعلیق داوطلبانه هسته ای پیش رفت اما به رغم این حسن نیت با تبلیغات نادرست و استفاده از نفوذ برخی از کشورها، پرونده ایران بصورت غیر قانونی از آژانس انرژی اتمی خارج و به شورای امنیت ارجاع شد و متعاقب این اقدام، تحریم های ظالمانه ای بر علیه کشورمان وضع شد.
وی همچنین توضیح داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مذاکرات بار دیگر به جریان افتاد و سرانجام بعدی از مذاکراتی فشرده و سخت، توافق جامع همکاری های هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ منعقد و در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به مرحله اجرا درآمد.
سفیر کشورمان اجرایی شدن توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت های بزرگ را دارای نتایج بسیار بزرگی برای جامعه بین المللی دانست و گفت: این توافق می تواند علاوه بر پیامدهای اقتصادی قابل توجه، نوید دهنده ی حل و فصل مشکلات و بحران های موجود از طریق گفت و گو و بهره گیری بیشتر از ابزار دیپلماسی باشد.
تاثیر لغو تحریم ها بر روابط جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین، زمینه های بهره برداری ایران از پول های آزاد شده، نقش ایران در اقتصاد جهانی پس از تحریم ها، بحران در روابط ایران و عربستان و آینده این بحران، برنامه موشکی کشورمان و احتمال تاثیر آن بر روابط ایران با جامعه بین المللی، تاثیر اجرایی شدن برجام بر مواضع ایران در سوریه از جمله سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان خبرگزاری ها و خبرنگاران حاضر در این نشست خبری بود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در پاسخ به سئوالات مطرح شده گفت: اجرایی شدن برجام قطعاً بر روابط ایران با دیگر کشورها از جمله بوسنی و هرزگوین تاثیرات بسیار مثبتی خواهد گذاشت. بسیاری از کشورها طی یک سال گذشته در قالب هیات های سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده و با شرکت های ایرانی دیدار و گفت و گو داشته اند.
وی افزود: در همین راستا وزیر تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین در ماه گذشته در صدر هیات بلند پایه ای با حضور بیش از بیست شرکت صنعتی و بازرگانی به ایران سفر کرده و کمیسیون مشترک دو کشور نیز برگزار شده است و با برداشته شدن تحریم ها چشم اندازی خوبی از توسعه روابط با بوسنی و هرزگوین وجود دارد.
رجبی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سئوال های نماینده های رسانه های خبری افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران از فرصت ایجاد شده از جمله آزاد شدن اموال و پول های بلوکه شده در جهت توسعه اقتصادی و تقویت زیر ساخت های صنعتی و بازرگانی بهره برداری خواهد کرد.
وی گفت: حضور گسترده کشورهای صنعتی و شرکت های بزرگ اقتصادی و هیات های تجاری در طی یک سال گذشته گویای نقش مهم ایران در توسعه اقتصاد بین الملل و منطقه است.
سفیر در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان افزود: به رغم همه ناملایمات و حمایت هایی که برخی کشورهای همسایه از صدام در طول جنگ هشت ساله داشتند ما همواره سیاست توسعه روابط با همه همسایگان از جمله عربستان را در اولویت های سیاست خارجی خود داشته و داریم.
'اگر عربستان در سیاست ها و دیدگاه های خود تغییر ایجاد و از بروز تشنج در منطقه خودداری کند مشکلات فی مابین نیز حل و فصل خواهد شد. '
سفیر ایران در سارایوو در رابطه با برنامه موشکی کشورمان نیز با انتقاد از سیاست های دوگانه غرب، برنامه های موشکی جمهوری اسلامی را بسیار شفاف و در راستای سیاست های دفاعی کشور دانست.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین همچنین در رابطه با سوریه گفت: سیاست ما در خصوص بحران سوریه چه قبل و چه بعد از لغو تحریم یکی بوده و ما معتقدیم حل بحران در این کشور و ایجاد ثبات تنها از طریق گفت و گو بین همه گروه های سیاسی مقدور است و گروه های تروریستی که توسط کشورهای خارجی حمایت می شوند نمی تواند راه حل بحران سوریه باشند.
'ولی متاسفانه امروز ما شاهد حضور بیست هزار نیرو و مزدور خارجی از دیگر کشورها در سوریه هستیم که پنج هزار نفر آنها شهروندان اروپایی هستند. '
رجبی در پایان این نشست خبری در رابطه با اولویت کشورمان در روابط اقتصادی پس از برجام توضیح داد: همان طور که آقای روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند؛ ما دوستان خود را که در زمان تحریم در کنار ما بودند فراموش نمی کنیم ولی در هرصورت براساس نیازهای اقتصادی و بازرگانی روابط خود را با کشورها از جمله کشورهای اروپایی تنظیم و توسعه خواهیم داد.
شبکه تلویزیونی فدراسیون بوسنی، خبرگزاری رسمی بوسنی و هرزگوین، روزنامه پر تیراژ اسلبوجنیه، شبکه تلویزیونی حیات، مجله الزهرا، خبرگزاری نونیسکا، شبکه تلویزیونی سحر بوسنی، شبکه الجزیره بالکان، بزرگترین خبرگزاری خصوصی بوسنی و خبرگزاری آناتولی ترکیه از جمله رسانه های خبری در این همایش خبری بودند.

نظر شما