شناسهٔ خبر: 121670 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آدم شدن چه مشکل/عکس

مبارزه با هوای نفس کتاب «آدم شدن چه مشکل» کتابی است آموزشی تربیتی که سالک الی الله را با آرای حضرت امام(ره) درباره تزکیه و تربیت نفس آشنا می‌کند.

به گزارش «نماینده»، از گذشته تا به امروز نشستن پای سخن بزرگان و گوش سپردن به نصایح اساتید اخلاق که سلوک عرفانی را نه از راه درس و بحث که از طریق مجاهدت طی کرده‌اند، در ادیان توحیدی رسم بوده است. تمام ادیان توحیدی بر طالبان راه سلوک معنوی تأکید داشته‌اند که در کنار مطالعه و غور در منابع مختلف، پای درس اساتید فن هم نشسته و با شناخت به اصطلاح راه بلد این کار، راه را از چاه بازشناسند.

در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی منتشر شده‌اند که در آن ارائه و تنظیم سخنان اساتید اخلاق و عرفان در جلسات مختلف مد نظر قرار داده شده است. از جمله این آثار کتابی است با عنوان «آدم شدن چه مشکل» که به کوشش سیدحسین هوشی‌سادات تنظیم و از سوی انتشارات نارگل به چاپ رسیده است. کتاب دربردارنده نصایح و بیانات امام راحل(ره) درباره خودسازی و تربیت نفس است.

چنانکه از مقدمه بر می‌آید، کتاب تلاش دارد تا سخنان امام(ره) را از مجموع بیانات و مکتوبات ایشان گردآوری و تنظیم کند؛ از این رو در این اثر مخاطب نیم‌نگاهی به مکتوبات ایشان دارد و می‌تواند از این طریق با بخشی از مکتوبات حضرت آشنا شود و هم پای سخنان حضرت روح‌الله بنشیند. در هر صورت، «آدم شدن چه مشکل» در خود کلیدهای بسیاری برای طی طریق الی‌الله دارد.

در ابتدای کلام، نامه‌ای از حضرت امام(ره) به فاطمه طباطبایی، همسر حاج سید احمد خمینی، درج شده که می‌توان آن را چکیده‌ای از معارف ذکر شده در کتاب دانست: «دخترم! سرگرمی به علوم، حتی عرفان و توحید (هم) اگر برای انباشتن اصطلاحات است- که هست- و برای خود این علوم است، سالک را به مقصد نزدیک نمی‌کند که دور می‌کند؛ «العلم هو حجاب الاکبر» و اگر حق‌جویی و عشق او انگیزه است که بسیار نادر است، چراغ راه است و نور هدایت؛ «العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» و برای رسیده به گوشه‌ای از آن، تهذیب و تطهیر و تزکیه لازم است... ت.»

اول قدم، نفس مادر بت‌ها، تربیت نفس، مخلص کلام و ضمیمه از دیگر بخش‌های این کتاب است. اصلی‌ترین منبع به کار رفته در تدوین این اثر نیز صحیفه امام(ره) عنوان شده، اما نویسنده در کنار این اثر ارزشمند از منابعی چون شرح چهل حدیث و تفسیر حضرت امام(ره) بر سوره حمد نیز بهره برده است.

در بخش‌هایی از این کتاب، حضرت امام(ره) به جوانان چنین توصیه می‌کنند: «جوانان نشینند که گرد پیری سر و روی آنان را سفید کند. ما به پیری رسیده‌ایم و به مصائب مشکلات آن واقفیم. شما تا جوان هستید می‌توانید کاری انجام دهید. تا نیرو و اراده جوانی دارید می‌توانید هواهای نفسانی، مشتهیات دنیایی و خواسته‌های حیوانی را از خود دور سازید.

ولی اگر در جوانی به فکر اصلاح و ساختن خود نباشید، دیگر در پیری کار از کار گذشته است. تا جوانید فکری کنید؛ نگذارید پیر و فرسوده شوید.»

امام(ره) در بخشی از بیاناتشان، خطرناک‌ترین بیماری‌ها برای انسان را بیماری‌های روحی می‌دانند که در آن انسان درد را احساس نمی‌کند، به همین خاطر به سراغ درمان آن نمی‌رود. بیماری‌هایی مانند عجب، دروغ، غیبت و ...

کتاب «آدم شدن چه مشکل» اثر سید حسین هوشی سادات از سوی نشر نارگل در ۱۹۷ صفحه در شمارگان ۲ هزار ۵۰۰ نسخه با قیمت هشت هزار تومان راهی بازار کتاب در تهران و دیگر شهرستان‌های ایران شده است.

نظر شما