شناسهٔ خبر: 121478 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

چه کسانی خبر "تایید اجتهاد سیدحسن خمینی" را تکذیب کرده‌اند؟

سید حسن خمینی آیات دیباجی اصفهانی، سیفی مازندرانی، علوی گرگانی، احمد بهشتی و حسن ممدوحی خبرسازی برخی رسانه‌ها در خصوص تایید اجتهاد سیدحسن خمینی را تکذیب کرده و تایید اجتهاد داوطلبین خبرگان رهبری را از وظایف قانونی فقهای شورای نگهبان برشمردند.

به گزارش «نماینده»، از حدود ۸۰۰ نفری که به عنوان داوطلب کاندیداتوری در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده بودند، جمعا ۵۳۱ نفر به آزمون علمی خبرگان دعوت شدند ولی فقط حدود ۴۰۰ نفر در محل آزمون حاضر و آزمون اجتهاد دادند. از جمله کسانی که در این آزمون شرکت نکرد، سیدحسن خمینی بود که حواشی بسیاری را به دنبال داشت و بیشتر رسانه ها، سایت ها و خبرگزاری ها به این مساله پرداختند و سوالات بسیاری مطرح شد از جمله اینکه تکلیف این عده‌ که در آزمون شرکت نکردند برای ادامه راه چه خواهد بود؟ آیا این عدم شرکت به منزله انصراف از داوطلبی خبرگان است؟ آیا برای کسانی از جمله سیدحسن خمینی نیازی برای حضور در این آزمون نبوده؟ و ...

در این میان اظهارنظرهای مختلفی از جانب شخصیت های مختلف و مسئولین و از جمله سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد، به طوری که ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان طی نشست خبری روز شنبه ۱۹ دی ماه اعلام کرد " عدم شرکت در آزمون خبرگان به منزله انصراف از انتخابات نیست" و در پاسخ به این سوال که این عدم شرکت در آزمون آیا منتهی به عدم احراز صلاحیت می‌شود یا خیر پاسخ داد "با توجه به اینکه افرادی که شرکت نکرده‌اند ممکن است دارای اقتدار علمی باشند امکان دارد فقهاء شورای نگهبان اقتدار علمی این افراد را در زمان بررسی پرونده‌ها احراز کند اما در این صورت احراز علمی افراد تنها مبتنی بر کشف اقتدار علمی آنها توسط فقهاء شورای نگهبان خواهد بود که ممکن است کشف نشود".

به دنبال این حواشی و خبرسازی ها که بیشتر آنها نیز مربوط به شخصیت سیدحسن خمینی می شد، خبرهایی مبنی بر اعلام تایید اجتهاد سیدحسن خمینی توسط برخی مراجع و علما در فضای مجازی و سایت ها و خبرگزاری ها منتشر شد که این فضاسازی ها تکذیبیه های پی در پی را به همراه داشت که در ادامه گزارش به آن اشاره می شود:

 

تکذیبیه دفتر آیت‌الله علوی گرگانی درباره تایید صلاحیت علمی سیدحسن خمینی

 

در پی انتشار خبری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نقل از کانال تلگرامی رسمی حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» مبنی بر تایید صلاحیت علمی وی از سوی تعدادی از علما از جمله آیت الله العظمی علوی گرگانی، دفتر این مرجع تقلید در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد. متن اطلاعیه دفتر آیت‌الله علوی گرگانی به این شرح است:

بسمه تعالی
 
با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و با توجه به پخش اخباری مبنی بر تأیید معظم له نسبت به برخی کاندیداها اعلام می گردد:

علیرغم احترام به تمام کاندیداهای محترم مخصوصا روحانیون و فضلای حوزه های علمیه سراسر کشور و بالاخص مدرسین حوزه علمیه قم، معظم له نسبت به رد یا تأیید هیچ یک از نامزدهای محترم اظهار نظری نکرده و نخواهند کرد و همانند دوره های گذشته در این امور اظهار نظر نمیکنند لذا هر گونه اخباری در این خصوص مقرون به صحت نمی باشد و انتسابهای داده شده در برخی سایتها صحیح نیست.

امید است ملت شریف ایران همانند تمام دوره های گذشته با شور و احساس مسئولیت بالا که بیانگر هوشیاری و شخصیت و  فرهنگ غنی آنان است در پای صندوقهای رأی شرکت کنند و به فرد اصلح رأی دهند.

 

تایید اجتهاد سیدحسن خمینی توسط آیت‌الله ممدوحی تکذیب شد

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تأیید صلاحیت علمی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از سوی خود، ضمن تکذیب این خبر اظهار داشت: بنده هیچ وقت این کار را نکرده‌ام و این تحریف است.

وی گفت: بنده گفته‌ام هر کسی بخواهد اجتهاد فردی را تشخیص دهد، باید یا از وی امتحان بگیرد و یا نوشته‌هایش را کسانی که اهل این کار هستند، دیده و تأیید کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: من چنین حرفی نزده‌ام و دروغ محض است.

 

آیت‌الله احمد بهشتی هم "تایید اجتهاد سیدحسن خمینی" را تکذیب کرد

دفتر آیت‌الله احمد بهشتی روز ۲۱ دی‌ماه ۹۴ پیرامون خبری که به نقل از ایشان پیرامون اجتهاد حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در رسانه‌ها منتشر شده با عنایت به فرموده آن حضرت اعلام کرد: در مورد اجتهاد اشخاصی که برای مجلس خبرگان ثبت نام کرده‌اند نظر شورای محترم نگهبان مطاع و متبع است.

آیت‌الله دیباجی اصفهانی هم "تایید اجتهاد سیدحسن خمینی" را تکذیب کرد

آیت‌الله سیدمحمدتقی دیباجی اصفهانی روز یکشنبه ۲۰ دی ماه در پاسخ به سوالی در خصوص اجتهاد سیدحسن خمینی اظهار داشت: ضمن احترام به ایشان که از منسوبین بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) هستند، تایید صلاحیت علمی ایشان طبق قانون اساسی به عهده فقهای شورای نگهبان است.

 

تکذیب تأیید اجتهاد حسن خمینی توسط آیت‌الله سیفی مازندرانی

آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی فقیه و مدرس حوزه علیمه قم  خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر تأیید اجتهاد حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی برای نامزدی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری توسط خودش را رد کرد و گفت: اینجانب در ارتباط با نامزدهای مجلس خبرگان، اساساً اجتهاد هیچ‌کس را تأیید نکردم و هرگونه نسبتی در این باره به این حقیر، خلاف واقع است.

وی درباره اهمیت مجلس خبرگان رهبری در شرایط امروز کشور، افزود: تعیین رهبری فقیه، عادل و شجاع و دارای شرایط افتاء و قیادت به‌عهده خبرگان رهبری است که این موضوع بسیار اهمیت دارد و هیچ نهادی در جمهوری اسلامی چنین اهمیتی ندارد.

نظر شما