شناسهٔ خبر: 121420 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نادر طالب‌زاده دبیر ششمین دوره جشنواره فیلم عمار در گفت‌وگوی با «نماینده»:

«جشنواره فیلم عمار» خلأ در ویترین رسانه‌ای ایران را پر می‌کند در واقع مکمل همه جشنواره‌هاست

جشنواره عمار43 به گزارش هفته نامه «نماینده» دبیر ششمین دوره از جشنواره مردمی فیلم «عمار»اظهار داشت: علی‌رغم استقبال زیاد و موفقیت‌هایی که جشنواره عمار کسب کرده است حتی یک ریال از بودجۀ دولتی که به این جشنواره اختصاص داده شده را دریافت نکرده‌ایم و با وجود پیگیری‌های زیاد در این زمینه ریالی به ما پرداخت نشده است.

ششمین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار» همزمان با میلاد پیامبر رحمت اللعالمین آغاز و در روز پنج‌شنبه هفدمین روز دی ماه به کار خود خاتمه داد. آغاز و پایانی که همچون سال‌های پیش نشان از متفاوت بودن عمار داشت.

جشنواره عمار که ابایی ندارد مفتخرانه نام شهدا و خانواده‌هایشان را فریاد بزند، در ایستگاه ششم با تجلیل از خانواده شهدای مسیحی، اهل‌سنت و حضور چهره‌های شاخص در عرصه رسانه و سینما آغاز به کار کرد و استقبال از اکران‌های عمومی‌اش از نگاه حرفه‌ای‌های هنر هفتم آنقدر بود که هفته اکرانش را بتوان هفته آشتی مردم با سینما خواند.

 

«نادر طالب‌زاده» ، دبیر ششمین دوره از جشنواره مردمی فیلم «عمار»، در گفت‌وگو با «نماینده» در خصوص جایگاه این جشنواره مردمی در سینمای کشور اذعان داشت: «عمار یک خلأ در ویترین رسانه‌ای ایران را پر می‌کند. در واقع مکمل همه جشنواره‌هاست و به عبارتی مسیر جهت دهنده‌ای از گفتمانی است که چه در بُعد مستند و چه در بُعد داستانی تا به حال انجام نشده است.

مجری و تهیه‌کننده سرشناس برنامه «راز»، با اشاره به عملکرد جشنواره عمار طی سال‌های گذشته تصریح کرد: «در واقع راهی را باز کرده است که در ششمین سال آغازش می‌توان گفت که به یک پختگی خاص دست پیدا کرده است. بی‌شک هر چه جلو می‌رویم، جشنواره عمار پخته‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شود. آثار جشنواره در همه حوزه‌ها ارتقای کیفی پیدا کرده و حتی مخاطبان عمار هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود.»

این پیشکسوت رسانه‌ای، در خصوص موضوعات و سوژه‌های فیلم‌های اکران شده در این جشنواره نیز تأکید کرد: «در نگاه رو به جلو و تازگی سوژه‌های این جشنواره همین بس که در طی هفته اخیر حداقل بیست برنامه کامل و یک ساعته تلویزیونی با مجریانی متبحر و معتبر پخش شده است که در آنها مصاحبه با فیلمسازان و فیلم‌های آنها را شاهد بوده‌ایم. حتی دقت نظر در گفت‌وگوهای انجام شده در این برنامه‌ها نشان می‌دهد که موضوعات و سوژه‌های فیلم‌های جشنواره عمار، موضوعاتی است که در هیچ یک از جشنواره‌های مختلف از جمله فجر تا به حال پرداخته نشده است و موضوعاتی بسیار پرمخاطب است.

دبیر ششمین دوره از جشنواره مردمی فیلم «عمار»، در نهایت اظهار داشت: «علی‌رغم استقبال زیاد و موفقیت‌هایی که جشنواره عمار کسب کرده است حتی یک ریال از بودجۀ دولتی که به این جشنواره اختصاص داده شده را دریافت نکرده‌ایم و با وجود پیگیری‌های زیاد در این زمینه ریالی به ما پرداخت نشده است. امیدواریم که مسئولین این موضوع را (عدم دریافت بودجه) در آینده جبران نمایند.»

گفتنی است جشنواره مردمی عمار که در مسیر اسلامي- ایرانی کردن هنر هفتم گام بر می‌دارد در اولین سالگرد حماسه ۹ دی (سال ۱۳۸۹) در سینما فلسطین تهران و ۳۰ شهرستان با تعداد محدودی فیلم آغاز به کار کرد. در حالی که عده‌ای تصور می‌کردند این جشنواره هرگز ادامه نیابد، در دی ماه سال ۹۰، فراخوان دومین دوره جشنواره در ۵ محور (تاریخ انقلاب، جنگ نرم، فتنه ۸۸، نقد درون‌گفتمانی و بیداری اسلامی) منتشر شد. علی‌رغم بی‌توجهی بروکراتیکِ هزارتوی بسیاری از رسانه‌ها، استقبال مردمی از دومین دوره جشنواره افزایش یافت و در طول جشنواره ۳۲۰ اثر در ۳۰۰ نقطه از کشور اکران شد.

در سومین دوره جشنواره عمار ۹۰۰ اثر رسیده به جشنواره در حالی با هم رقابت کردند که تعداد نقاط اکران نیز از ۳۰۰ به ۹۰۰ نقطه افزایش یافته بود؛ پیشرفت شگرفی که در اسفند ماه همان سال در دیدار دست‌اندرکاران، داوران و برگزیدگان عمار با رهبر فرزانه انقلاب عیان شد. در آن دیدار رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن صحبت‌های جمعی از حاضرین، توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکید کردند: «نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.»

چهارمین جشنواره در سال ۹۲ برگزار شد. ۱۷۰۰ اثر داخلی و ۵۰۰ اثر بین‌المللي در این دوره از جشنواره شرکت نمودند. تعداد اکران‌های همزمان در تمامي استان‌های کشور به بیش از ۲۵۰۰ اکران رسید.

در دوره پنجم، فیلم‌های جشنواره همزمان با تهران، در بیش از ۲۰۰۰ نقطه دیگر توسط اکران کنندگان مردمی پخش گردید. پوشش متکثر مخاطب در جشنواره عمار موجب شد که شرایط مکانی و زمانی متنوعی ایجاد شود، از مساجد، هیئت‌‌ها و حسینیه‌‌ها، که تاکنون کسی به عنوان یک مکان برای عرضه محصولات فرهنگی به آن نگاه نکرده بود تا دانشگاه، مدرسه و حوزه‌های علمیه که از پایتخت تا شهرستان‌ها و روستاهای دور و نزدیک کشیده شد.

جشنواره عمار در ششمین دوره برگزاری‌اش هم مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفت و بعد از گزارش طالب‌زاده در برنامه «ثریا»، پیام رهبری مایه دلگرمی بیش از پیششان شد: «از قول من از ایشان تشکر کنید، من امشب خیلی خسته بودم، نشستم این برنامه را تماشا کردم، واقعاً لذت بردم.»

«عمار» که بر خلاف پزهای هزار عروس رنگ سینما، در طول برگزاری و اختتامیه‌اش هم ابایی نداشت دست به ابتکارات مسبوق به سابقه‌اش بزند، امسال نیز با راه‌اندازی دعوت «ننه عصمت» حتی در اختتامیه نیز مجالی بود که مردم البسه اهدایی خود برای یاری مدافعان حرم اهل بیت(ع) و رزمندگان جبهه مقاومت را تحویل دهند... د.

 

نظر شما