شناسهٔ خبر: 121332 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

یک خواهش از تولیت "آستان قدس رضوی"

با کمی تورق در صفحه های مجازی در چند ماه اخیر تعابیری نه چندان آشنا به گوشتان میخورد که علاوه بر تعجب نوعی تاسف از بی مهری صورت گرفته را به ذهن شما می رساند. تعابیری مثل پولی شدن امانت داری حرم امام رضا علیه السلام...

به گزارش «نماینده»، با کمی تورق در صفحه های مجازی در چند ماه اخیر تعابیری نه چندان آشنا به گوشتان میخورد که علاوه بر تعجب نوعی تاسف از بی مهری صورت گرفته را به ذهن شما می رساند.

تعابیری مثل "پولی شدن" امانت داری حرم امام رضا علیه السلام و ماجرای سربازی که به دلیل عدم بضاعت مالی تا دم در حرم رفت اما خدام به او گفتند سلام بده و این مکان را ترک کن.

"مبلغ اندک" ؛ توصیفی است که یک منبع آگاه در آستان قدس رضوی، درباره ی میزان پولی که این روزها زائران امام رضا علیه السلام برای سپردن امانات خویش می پردازند، بکار برده است توصیفی که در ابتدا نوعی از سر خود وا کردن معنا می دهد و وقتی بیشتر در آن عمیق می شوی ربط آن را با توجیح دوم یعنی تعبیر "امنیت" متوجه نخواهی شد!

واژه" امنیت" دومین توجیهی بود که بعد از زیاد شدن اعتراضات در رابطه با پولی شدن امانت داری ها در حرم امام هشتم شیعیان به کار برده شد فارق از اینکه توضیحی داده شود که چگونه با پرداختن همان مبلغ اندک به تعبیر مسئولین آستان امنیت زوار تامین میشود!
حتی زمانی که جویای این مسئله شدیم که آیا امکاناتی برای تامین امنیت به امانت داری ها اضافه شده نظیر دستگاه "ایسک ری"!؟ با خنده مسئولین روابط عمومی آستان رو به رو شدیم!!

این ماجرا تنها یک فرصت بود (و البته هنوز هم هست) تا از طریق آن بتوان نقد و بررسی فرآیندهای مدیریتی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی موجود در این مجموعه بزرگ  را آغاز نمود. عملکرد مدیران آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلفی از قبیل نحوه اداره موقوفات، شرکتها و کارخانه‌های تابعه، مسائل سیاسی و فرهنگی و دیگر موضوعات همواره مورد ابهام و سؤال بوده است. عملکردی که مدیران آستان همواره تحت پوشش جایگاه رفیع معنوی و قداست ملکوتی این آستان مقدس، از پاسخگویی درباره آن شانه خالی کرده‌اند؛ و این مسئله زمانی بیشتر برای نگارنده شفاف شد که در جواب پیگیری ها به ساده ترین مشکل پیش آمده برای زوار مسئولین روابط عمومی و امور زائرین آستان قدس فقط خنده تمسخر آمیز و جمله شما نمی فهمید را تحویلمان دادند!!

***در کتاب "دلشدگان" نوشته محمد لک علی آبادی آمده است: که شیخ بهایی قصد داشته است در هنگام اولین معماری حرم امام رضا علیه السلام طلسمی برای ورودی حرم آماده کند تا از ورود گنه کاران جلو گیری کند. اما معمار حرم قبل از عملی شدن تصمیم شیخ بهایی در خواب حضرت ثامن الائمه را میبیند و به توصیه ی ذات مقدس خودشان در غیاب شیخ، ساخت ورودی حرم را به اتمام میرساند. انگار حرم امام رضا علیه السلام، پناه گناهکاران و بی پناهان است.
اما امروز میبینیم که زائرین مشهد الرضا به گناه بی پولی از بوسیدن ضریح خوشبوی حضرت محروم می شوند.

***این یک "انتقاد" نیست!

با تمام این تفاسیر باید بگوییم که این ها به منزله ی یک انتقاد نیست. آن چه که باعث شده این گزارش نگارش شود تنها یک خواهش از مسئولین و تولیت محترم آستان مقدس رضوی علیه السلام است.
میترسیم از روزی هم مذهبانمان در کربلا و نجف بگویند که شما ایرانی ها زیارت امام هشتم را پولی کرده اید.
آنقدر حرف برای درد دل کردن داریم که در این مرقومه نمیگنجد.
از روزی که پولی شدن صندوق امانات حرم به گوش رسانه رسید، مدام در فکر این هستیم که زدن موکب در مسیر  پیاده روی اربعین برای زائران کربلا توسط آستان قدس رضوی و ارائه ی خدمات با هزینه های سرسام آور، در کنار پولی شدن صندوق های امانات حرم امام رضا علیه السلام، چه معنایی میدهد؟
یا وقتی شنیدیم یک مسیحی ایرانی، سال هاست، برای ادای دین خود به امام رضا علیه السلام، بی بضاعت ها را با هزینه ی خودش به مشهد الرضا میبرد، کمی بابت پولی شدن صندوق امانات حرم امام رضا علیه السلام دل چرکین تر شدیم.

***صحبتی با تولیت آستان قدس رضوی:

خدمت گزاران و زحمت کشان زمین مقدس طوس! خواهش زائرین آرامگاه هشتمین امام شیعیان را از گلوی قلم اهل رسانه می شنوید. ما اسم این اتفاق را یک اشتباه مدیریتی میگذاریم و شان تولیت حرم را بالاتر از این میپنداریم که احوال زایرین و تبعات تصمیمات کوچک و بزرگشان را در نظر نگیرند. این یک انتقاد نیست، بلکه آئینه ی یک نگرانی است برای حتی یک زائری که برای نداشتن ۲ هزار تومان پول صندوق امانات از زیارت معشوقش محروم شود.

ثامن الحجج علیه السلام از ما و شما راضی باشد.

نظر شما