شناسهٔ خبر: 121321 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

فیلم ایرانی که در ۵۰۰ متری داعش ساخته شد/تصاویر

عباس لاجوردی عباس لاجوردی گفت: می خواهم بر این نکته تاکید کنم که هیچکس به من اعتماد نکرد و برای «جشن تولد» قدم پیش نگذاشت.

به گزارش «نماینده»، عباس لاجوردی مستندساز و کارگردان سینما در خصوص جشن تولد که به تازگی به بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر راه یافته گفت: من این مستند را در سوریه و در برابر حملات داعش ساختم آنجا هر روزی که راه می روی مرگ وجود دارد و با توجه به امکانات محدود ما مجبور به بردن عوامل فنی به کشور سوریه شدیم این را هم باید بگویم که این مستند جدی ترین اثر آنها بود پیش از آن بسیاری سعی کرده بودند که یک فیلم جامعی بسازند اما در این فیلم از هنرمندان سوری استفاده شده و اکثر بازیگران آن سوریه ای هستند و تنها دو بازیگر ایرانی به نقش آفرینی در این اثر می پردازند.


وی افزود: از نظر خودم جشن تولد اثر خوبی شده من برای آن زحمت زیادی کشیده ام و امید زیادی به کسب سیمرغ دارم زیرا کار قابل توجهی شده سوژه ی خاصی دارد و اولی کار خارج از سوریه است که به صورت جدی به آن پرداخته شده است.

این کارگردان تصریح کرد: ما برای انجام کارهای فیلمبرداری دستگاهی داشتیم که جزو دستگاه جاسوسی محسوب می شد ما آن را روی هلیکوپتر نصب کرده بودیم که این امر باعث شد دستگاه نویز بیاندازد بعد از این اتفاق هلیکوپتر ما دو روز گم شد این را هم باید بگویم که این اتفاق در ۴ کیلومتری داعش افتاد در آخرین پلانها که بازیگران به حرم می رسیدند خود سوریه ای ها کنار حرم حضرت زینب آن را پیدا کرده بودند و به ما تحویل دادند.


لاجوردی عنوان کرد: کار در آن شرایط بسیار سخت بود ۵۰ نیرو با ما  همکاری می کردند که مسئولیت آنها با ما بود این را هم میخواهم بگویم که یکی از تفریحات مسئول جلوه های ویژه ما پیدا کردن بمب هایی بود که هنوز عمل نکرده بودند ما به مناطقی رفتیم که هنوز گروههای تروریستی در آنجا حضور داشتند اما ارزشش را داشت زیرا مردم دوست دارند بدانند که چه اتفاقاتی در سوریه در حال رخ دادن است.

این مستندساز ادامه داد: عده ای می گویند جشن تولد یک کار سفارشی بوده اما باید بگویم که در این مستند هیچکس ما را یاری نکرد من با سرمایه دو نفر از دوستانم آن را ساختم تنها در مرحله پس از تولید انجمن سینمای دفاع مقدس به ما کمک کرد، می خواهم بر این نکته تاکید کنم هیچکس به من اعتماد نکرد و برای کار من قدم پیش نگذاشت اما سوال من این است که چگونه در ۸ سال دفاع مقدس به فرماندهان ۲۰ ساله اعتماد می کردند.


وی خاطرنشان کرد: من می خواهم از محمدحسین نیرومند، نصرت نوری، عباس فاتح و انجمن دفاع مقدس تشکر کنم که در مرحله پس از تولید ما را حمایت کردند این فیلم ارزش دیدن را دارد عوامل سوری منتظر تماشای فیلم هستند، دولت سوریه نیز سینماهای خود را برای اکران آن آماده کرده است.

نظر شما