شناسهٔ خبر: 121260 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نوبخت در نشست خبری:

لایحه بودجه و برنامه ششم هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود

سخنگوی دولت از ارائه لایحه بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم در روز یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده خبر داد.

به گزارش «نماینده» ، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد درباره حوادث اخیر سفارت عربستان و قطع رابطه این کشور با ایران اظهار داشت: همانطور که اطلاع دارید برخی کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی از تمام همتشان فروگذاری نکردند تا بتوانند شرایطی فراهم کنند که برجام در سطح توافق انجام نشود و حتی پس از توافق هم نحوه اجرای آن را مخدوش کنند.

وی افزود: اقدامات ناسنجیده و محکوم شده عربستان در رخدادهای اخیر بدون ارتباط با این موضوع نیست البته برجام سند محکمی بوده و انشاالله با رعایت دو طرف اجرایی خواهد شد و تاکنون نیز طرف‌های مقابل تعهدات خود را به انجام رساندند و امیدوارم فعالیت‌ها و تلاش‌های این کشورها برای مخدوش شدن اجرای برجام همانند فعالیت‌های گذشته‌شان خنثی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: در همین ارتباط می‌توان ۴ ملاحظه را به عنوان نظر دولت بیان کرد که نخستین نظر محکومیت این اقدام غیرانسانی و داعش‌گونه‌ای است که به شهادت روحانی برجسته عربستان یعنی شیخ نمر منجر شد و این اقدام نشان از نوعی واکنش دولت عربستان بعد از شکست سیاست‌هایش در عراق و سوریه بود.

نوبخت ادامه داد: در گذشته نیز دولت عربستان در کنار ستمگر از جمله صدام بود و الان هم در کنار تجهیزکنندگان گروه‌های تکفیری و تروریستی است.

وی تاکید کرد: سیاست عربستان در این زمینه به شکست منجر شده و اقدامات اخیرشان برای خنثی کردن این شکست‌ها بوده است و همچنین باید از تمام آزادی‌خواهان جهان که اقدام اخیر عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر ابراز تأسف کرده‌اند تشکر کنیم زیرا این اقدام یک حرکت ضد انسانی بود.

سخنگوی دولت درباره حمله به سفارت عربستان در تهران تصریح کرد: حتی اگر طرف مقابل از موضع حق خارج شد ما نباید از این موضع خارج شویم بر همین اساس حمله به سفارت عربستان هم از نظر شرعی و هم از نظر قانون بین‌المللی قابل توجیه نیست و باید پشت پرده این اتفاق مشخص شود که چه دستگاهی دخیل بوده که خوشبختانه قوه قضاییه در حال پیگیری این موضوع است.

وی گفت: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد تصمیم طرف مقابل درباره قطع روابط بوده که باید تاکید کنم در سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب بسیاری از قدرت‌های بزرگ این قطع رابطه را تائید کرده‌اند، تصمیم عربستان هم در این خصوص از روی ناپختگی و کم تجربگی بوده هرچند دولت بزرگی همچون جیبوتی هم کنارش باشد.

نوبخت درباره تلاش عربستان برای قطع ارتباط سایر کشورهای عربی با ایران گفت: اگر کشوری احساس می‌کند خودش کم است و باید چند کشور را در کنار خود قرار دهد تا به چشم بیاید این ویژگی متعلق به عربستان است و ما نیازی به تشکیل ائتلاف مانند آنها نداریم در حالیکه در شرایط فعلی تعداد بسیاری از کشورهای مطرح جهان برای گسترش روابط با ما صف کشیده‌اند.

وی در خصوص واکنش‌های بین‌المللی به قطع روابط تهران-ریاض تصریح کرد: هرکسی می‌تواند درباره این پدیده موضع‌گیری کند، ما سیاست فکری سنجیده‌ای داریم و قطعاً متناسب با اتفاقات در چارچوب قواعد بین‌المللی واکنش نشان می‌دهیم البته درباره این حادثه قوای انتظامی و امنیتی باید دقت بیشتری کنند تا عده‌ای که مقاصدشان مشخص نیست و معلوم نیست که معطوف به کدام دولت است از احساسات عده‌ای دیگر سوء استفاده کنند.

سخنگوی دولت بیان کرد: در شرایط فعلی نیز یک هیأت بلندپایه اروپایی در ایران است و ما باید امنیت لازم را برای سرمایه‌گذاری آنها برقرار کنیم که تاکنون هم این‌چنین بوده است.

نوبخت درباره قطع ارتباط با عربستان همچنین گفت: ما در شرایط فعلی در حال توسعه روابط با کشورهای زیادی هستیم، عربستان چه سهمی در این بین خواهد داشت؟ قطع رابطه با عربستان و برخی از این کشورها که ریزه‌خوار عربستان هستند هیچ تاثیری برای ما ندارد، ما آنقدر روابط گسترده‌ای داریم که این قطع رابطه هیچ تأثیری روی ما نخواهد داشت اما باید مراقب تبلیغات و اقدامات تحریک‌آمیز آنها باشیم.

نوبخت درباره چگونگی حضور حجاج ایرانی برای انجام حج تمتع و عمره تصریح کرد: برای انجام حج تمتع با توجه به زمان مناسبی که در پیش داریم تصمیم متناسب اتخاذ خواهیم کرد البته سفر عمره نیز با توجه به تصمیم قبلی همچنان صورت نخواهد گرفت بلکه ما باید از برقراری امنیت زائرانمان برای انجام حج عمره اطمینان حاصل کنیم.

وی درباره واکنش‌های بین‌المللی نسبت به اعدام شیخ نمر تاکید کرد: بر اثر این اتفاق نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت و تمام آزادی‌خواهان جهان مخالفت خود را ابراز کردند حتی اخیراً سوئیس نیز سفیر عربستان را احضار کرد و به او تذکر داد، این بحث فراتر از موضوع بین ما و عربستان و یا برخی مسائل فرقه‌ای است در حالیکه برخی تلاش می‌کنند مسائل ایران و عربستان را در چارچوب مسائل شیعه و سنی تعریف کنند که نشدنی است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ما تلاش داریم با تمامی کشورها روابط خوب داشته باشیم، افزود: این اقدام عربستان از کارهای نسنجیده آنها که نشان از درایتی دارد، بود. جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست ثابتی درباره ارتباط با کشورهایی دارد که قابلیت و توان بسط روابط خود را اثبات کنند.

وی درباره نامه رئیس جمهور و پیگیری حمله به سفارت عربستان تصریح کرد: در نامه‌ای که آقای رئیس جمهور به وزیر کشور ابلاغ کرد بر پیگیری این مسئله تصریح شده، همچنین قوه قضاییه هم با افراد و یا نهادهایی که وظایف قانونی خود را انجام نداده‌اند با توجه به پیگیری خود برخورد خواهد کرد حتی در سطح نیروی پلیس که اگر کوتاهی داشته برخورد می‌شود و وزیر کشور هم گزارشی را پیرامون این موضوع تهیه می‌کند و با اشخاصی که از وظایف خود تخطی کرده‌اند برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم اینگونه اتفاقات تکرار شود البته معمولاً در تمام کشورها اعتراضات در مقابل سفارتخانه‌ها صورت می‌گیرد ولی پلیس باید حلقه امنیتی ایجاد کند که جلوگیری از ورود خسارت به ساختمان‌ها شود از این نظر اقدام پلیس بسیار حساس است.

نوبخت درباره اقدام دولت هم گفت: براساس اطلاعیه‌هایی که صادر شد ما کانون اعتراضات را پیش‌بینی کردیم و براساس آن پیشنهاد شد که تجمع اعتراضی در میدان فلسطین صورت بگیرد البته شورای عالی امنیت ملی نیز بابت این موضوع تصمیماتی را اتخاذ و ابلاغ کرده است که اگر در اجرای موارد پیش‌بینی شده تخطی صورت گرفته باشد برخورد خواهیم کرد البته اشخاصی بازداشت شده‌اند که برای توضیح در اختیار قوه قضاییه‌اند.

وی در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی ناجا که گفته بود ما نمی‌توانیم مردم را بزنیم، تاکید کرد: کسی از پلیس نخواسته که مردم را بزند زیرا پلیس با استفاده از ساز و کارهای مختلف باید برای صیانت از محدوده‌ای که برای او مقرر شده استفاده کند.

وی در ادامه این نشست خبری گفت:‌ لایحه بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم نیز براساس آمادگی مجلس یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده تقدیم نمایندگان مجلس می‌شود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که واکنش دولت درباره سخنان اخیر آقای رسایی که گفته‌ دولت توسط هیأت اجرایی مخالفان خود را رد صلاحیت کرده، گفت: جز سندی که ایشان از وبلاگ شخصی‌شان اعلام کرده مستند دیگری در این باره وجود ندارد. هنوز سندی ارائه نشده و تردید کردن در بحث صلاحیت‌ها پیش‌داورانه است، ملاک عمل دولت قانون است.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده شورای اطلاع‌رسانی دولت برای حضور وزرا در برنامه‌های صدا و سیما طی مصوبه‌ای خواسته که تمام دعوت‌نامه‌ها به امضای رئیس سازمان صدا و سیما برسد، آیا این مسئله صحت دارد؟ اظهارداشت: شورای اطلاع‌رسانی دولت مصوبه‌ای پیرامون شرایط مصاحبه دولتمردان نداشته و این موضوع را بنده از سوی صدا و سیما شنیدم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به این سوال که در سال جاری چه تعداد درآمد نفتی خواهیم داشت و چه مقدار یارانه نقدی پرداخت می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم درآمد نفتی دولت در سال جاری حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان باشد همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال جاری حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت خواهد شد، همچنین ۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از اخذ مالیات در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا با کسری بودجه مواجه خواهیم بود یا خیر، تصریح کرد: ما از مکانیزم تخصیص استفاده می‌کنیم و براساس میزان منابع و درآمدهای حاصله تخصیص خواهیم داد بنابراین با کسری بودجه مواجه نخواهیم شد.

وی درباره نحوه کاهش نرخ سود سپرده‌ها تاکید کرد: بانک مرکزی مخالف کاهش سود سپرده‌ها به صورت دستوری است بلکه معتقد است با استفاده از ابزارهایی مانند کاهش نرخ سود بین بانکی می‌توان این اقدام را انجام داد و بانک مرکزی هم از روش دوم استفاده می‌کند تا پولی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد با سود کمتری باشد.

سخنگوی دولت درباره انتقادات مطرح شده نسبت به قراردادهای نفتی جدید گفت: قراردادهای نفتی جدید براساس مدل‌های به روز شده و متناسب با شرایط سرمایه‌گذاری بازار نفت تهیه شده‌اند و حافظ منافع ملی کشور هستند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده ما قراردادهای محرمانه و مخفیانه نفتی داریم، تاکید کرد: ما قراردادهای محرمانه و مخفیانه نداریم و تمامی نمایندگان مجلس هم می‌توانند به راحتی از نسخه فارسی و انگلیسی این قراردادها اطلاع پیدا کرده و دسترسی داشته باشند.

نوبخت همچنین درباره تولید نفت کشور گفت: در شرایط فعلی که در تحریم قرار داریم حدود یک میلیون بشکه نفت تولید می‌شود که در دوران پساتحریم نیز تولیدات خود را به ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه خواهیم رساند.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با اصرار وزیر صنعت مبنی بر خروج پتروشیمی از بازار بورس کالا چیست؟ گفت: خروج پتروشیمی از بازار بورس کالا نظر شخصی وزیر صنعت است اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با این نظر مخالف بوده البته این موضوع هنور در دولت برای تصمیم‌گیری مطرح نشده که اگر این اتفاق بیافتد نتایج آن را اطلاع رسانی خواهم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: میزان وابستگی بودجه سال آینده کشور به درآمدهای نفتی زیر ۲۰ درصد است همچنین سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی البته با شرط موافقت رهبری همان میزان سال گذشته جاری ۲۰ درصد است.

نوبخت درباره اظهارات اخیر شهردار تهران درباره آلودگی هوا که اعلام کرده بود حاضر است در صورت دریافت اختیارات کامل نسبت به کاهش آلودگی هوای تهران اقدام کند، گفت: دولت از هر نهاد و دستگاه و فردی که طرحی برای بهبود وضعیت هوای تهران دارد استقبال می‌کند.

وی ضمن تشکر از شهردار تهران افزود: بنده اعلام می‌کنم اگر ایشان برنامه‌ای در این خصوص دارند به دولت ارائه کنند و قطعاً آن برنامه‌ها مطالعه خواهد شد و متناسب با آن تصمیم‌گیری می‌شود البته ایشان با همان مقدار اختیاراتی که دارند کارهای خود را شروع کنند اما همچنان ما هم منتظر دریافت پیشنهادات و برنامه‌های شهردار تهران هستیم.

نظر شما