شناسهٔ خبر: 121130 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

واکنش مراجع به اعدام آيت الله نمر/ وزارت خارجه: عربستان تاوان سختی پرداخت می کند

شیخ نمر/2 آيات عظام حضرات نوري همداني، جوادي آملي و آيت الله سبحاني اعدام آيت الله نمر را محکوم کردند.

«نماینده»- آيت الله نوري همداني با محکوم کردن اعدام آيت الله نمر گفت: انتظار داريم اهل سنت و شيعه همه در برابر اين فاجعه عکس العمل نشان دهند.

آيت الله نوري همداني در سخناني با اشاره به اينکه بسياري از کشورها از عربستان خواسته بودند که شيخ نمر اعدام نشود گفت: اين مسئله را محکوم مي کنيم و انتظار داريم اهل سنت و شيعه همه در برابر اين فاجعه عکس العمل نشان دهند.

آيت الله نوري همداني اعدام آيت الله نمر را دهن کجي به شيعه و سني در سوريه، عراق، ايران، لبنان و ديگر کشورها ارزيابي کرد و بر لزوم بيداري و هوشياري مسلمانان و استقامت و پايداري آنان تاکيد کرد.  

وي عربستان سعودي را داراي مذهب خرافي دانست و گفت: آنان با حمايت گروه هاي تروريستي و تکفيري چون داعش و بوکو حرام، مي خواهند اسلام را بدنام کنند و اسلام را دين خشونت نشان دهند در حاليکه پيامبر اسلام رحمت للعالمين است.

آيت الله نوري همداني افزود: رژيم آل سعود نوکر آمريکا و صهيونيست هاست و داشتن چنين مسلک و مذهب خرافه اي براي مسلمانها باعث تاسف است.  

وي افزود: همه ممالک اسلامي بايد در اين خصوص تصميمي قاطع بگيرند که چه کار بايد کرد.

آيت الله سبحاني با محکوم کردن اعدام شيخ نمر گفت: شهادت مظلومانه شيخ نمر رهبر شيعيان عربستان دلها را مجروح و قلب ها را مملو از اندوه کرد.

آيت الله سبحاني با بيان اينکه شيخ نمر، فقط يک خواسته داشت و آن حاکميت عدالت در کشور بود، گفت: در منطقه شرق عربستان شيعياني هستند که مظلوم اند و شيخ نمر سخنش اين بود که بايد محروميت از چهره شيعيان عربستان زدوده شود.  

وي افزود: رژيم آل سعود، اجازه تعمير مساجد را به شيعيان عربستان نمي داد و حسينه ها را تخريب مي کرد و اين مرد بزرگ، فقط طالب عدالت و تقوا بود و مي خواست جلوي خودکامگي يک خانواده را بگيرد. خانواده اي که کشوري را به نام خود ثبت کرده اند و هر کاري که بخواهند انجام مي دهند بدون اينکه به آراي مردم احترام بگذارند.  

آيت الله سبحاني ادامه داد: من شهادت مظلومانه اين فقيه عاليقدر را به محضر حضرت ولي عصر (عج) و خانواده و بازماندگان ايشان و شيعيان عربستان، تسليت عرض مي کنم. عاش سعيدا و استشهدا سعيدا رحمه الله عليه و رحمه الله الواسعه.

جابری انصاری: اعدام شیخ نمر؛ عمق بی تدبیری سعودی ها

همچنین جابري انصاري"سخنگوی وزارت امور خارجه" گفت: در حالي که تروريست‌هاي افراطي و تكفيري، امنيت و آسايش ملت‌هاي منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجوديت برخي دولت‌هاي منطقه را تهديد مي کنند، اعدام شخصيتي مانند شيخ النمر که ابزاري جز سخن گفتن براي پي گيري اهداف سياسي و ديني خود نداشت تنها عمق بي تدبيري و بي مسئوليتي را نشان مي دهد.  

رئيس مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت امور خارجه هشدار داد: دولت عربستان در حالي که از جريان هاي تروريستي و افراط گرايان تکفيري حمايت مي کند با منتقدان داخلي خود با زبان اعدام و سرکوب سخن مي گويد و روشن است که نتايج اين سياست عقيم و غير مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختي بابت پي گيري اين سياست ها خواهد پرداخت.

حوزه علمیه فردا تعطیل شد

در پی اعلام خبر اجرای حکم اعدام شیخ نمر تسنیم خبر داد: مراجع، علما و اساتید حوزه علمیه در اعتراض به این اقدام دروس خود را در روز یکشنبه ۱۳ دی‌ماه تعطیل کردند.

همچنین تجمع اعتراض‌آمیز طلاب حوزه علمیه فردا ساعت ۱۰ صبح در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

نظر شما