شناسهٔ خبر: 121034 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: رجانیوز

لاریجانی در انتخابات مجلس همان نقشی را داشته باشد که ولایتی سال ۹۲ در بین اصولگرایان داشت!

روزنامه آرمان نوشت: «علی لاریجانی قرار است اسفندماه بدیل نقش علی‌اکبر ولایتی در سال۹۲ را ایفا کند».

به گزارش «نماینده»، در حالی که طی سالهای اخیر آرایش سیاسی کشور دستخوش تغییرات گسترده ای شده و مدتهاست تقسیم بندی های ساده انگارانه اصولگرا- اصلاح طلب و یا چپ- راست نمی تواند توصیف کننده واقعیات موجود در عرصه سیاسی باشد، یکی از رسانه های حامی دولت با انتشار تحلیلی معنادار تاکید کرد که قرار است در انتخابات مجلس دهم علی لاریجانی همان نقشی را در میان نیروهای اصولگرا داشته باشد که علی اکبر ولایتی در انتخابات سال ۹۲ برعهده داشت.

روزنامه آرمان بدون اشاره به اختلافات گسترده طیف دولت و اصلاح طلبان،  تلاش برای القای تفرقه حداکثری در بین نیروهای انقلابی  و با این پیش فرض که علی لاریجانی و علی اکبر ولایتی نیز جزو این جریان هستند! نوشت: «علی لاریجانی قرار است اسفندماه بدیل نقش علی‌اکبر ولایتی در سال۹۲ را ایفا کند. تقابل فکری این دو با سعید جلیلی و پایداری به جایی رسید که اصولگرایان نزدیک به آن دو با نام رهروان ولایت راه خود را از جبهه پایداری و سعید جلیلی جدا کردند. اوج این تنش‌ها در ماجرای بررسی و تصویب برجام دیده می‌شد. علی لاریجانی به عنوان نمود این گروه، سرسختانه در برابر تندروها ایستاد و به سختی از تصویب برجام حمایت ‌کرد.»

این در حالی است که از مدتها قبل آرایش سیاسی کشور از تقسیم بندهای نادرست و گمراه کننده اصولگرا- اصلاح طلب فاصله گرفته مشخص نیست آیا اساسا آقایان لاریجانی، ولایتی، ناطق نوری و حسن روحانی که هر چهار نفر خاستگاه سیاسی شان مشترک است، با افراد و جریان های انقلابی چه در عرصه نظری و چه عملی، چه نقطه مشترکی دارند؟ و آیا قرار است با تحلیل های مبتذل سیاسی و به صرف عضویت افراد در برخی جریانها و احزاب، همه آنها فارغ از مواضع و عملکردشان در یک جریان سیاسی تقسیم بندی شوند؟

لازم به ذکر است در انتخابات سال ۹۲ علی اکبر ولایتی به عنوان یکی از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی وارد مکانیزم ائتلاف سه نفره با غلامعلی حدادعادل و باقر قالیباف شد و علیرغم قول قبلی مبنی بر انصراف از رقابت به شرط پایین بودن آرایش در نظرسنجی ها، حاضر به این کار نشد و در مناظرات انتخاباتی نیز ضمن حمله به متحدانش، حتی به سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی نیز نسبت های نادرست و خلاف واقعی داد که با استقبال گسترده جریان های اصلاح طلب و طیف هاشمی رفسنجانی مواجه شد و منجر به افزایش آرای حسن روحانی گشت.

حالا بر اساس این تجربه، روزنامه آرمان تاکید کرده است که قرار است همین نقش را در انتخابات مجلس پیش رو علی لاریجانی ایفا کند و منظور از این تعبیر می تواند ایجاد مانع در بین وحدت گفتمانی نیروهای انقلاب و کمک حداکثری به وضعیت اصلاح طلبان و حامیان دولت باشد، کما اینکه پیش از این نیز لاریجانی با حمایت همه جانبه از برجام و تصویب ۲۰ دقیقه ای آن در مجلس، بارها و بارها مورد تحسین حامیان دولت و اصلاح طلبان قرار گرفته بود.

با این حال مشخص نیست اساسا برخی طیف های منتسب به جریان اصولگرا با کدام منطق به دنبال وحدت با چهره هایی مثل آقایان ولایتی و لاریجانی هستند و به دنبال وحدت بر اساس کدام مبانی مشترک با نامبردگان می باشند؟

لازم به ذکر است محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران شهریور ۹۳ در گفتگو با هفته نامه صدا درباره علی لاریجانی گفته بود:  «نباید در این تردید کنیم که اندیشه معتدل و معقول آقای لاریجانی به مجلس راه پیدا نکند. به نظر من حتی نه تنها ایشان و همفکرانشان باید وارد مجلس شوند، بلکه اصلاح‌طلبان تلاش کنند اگر وی در جایگاه ریاست مجلس هم قرار گرفت با او همراه باشند. به اعتقاد من آقای لاریجانی در جایگاه مدیریت مجلس، امروز تصویری مانند آقای روحانی در نظام اجرایی پیدا کرده است که می‌توانیم روی آن حساب کنیم. باید در نظر بگیریم اگر ریشه ایشان اصولگرایی است، اما روند مدیریتی او در مجلس اصلاح‌طلبانه است.»

همچنین احمد پورنجاتی از چهره های تندروی اصلاحات نیز بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و نقش پر رنگ ولایتی در پیروزی حسن روحانی، اظهارات وی را از قبل حساب شده دانسته و گفته بود:

«اینگونه نبود که بخشی از کاندیداهایی که در جبهه اصول گرا تعریف می‌شدند خود خواسته و اتفاقی مواضعی را بگیرند که نهایتا به سود کاندیدای پیروز باشد. تمام اینها با برنامه‌ریزی بود به این معنا که با تدبیر عقلانی همراه بود.  به عنوان نمونه موضع‌گیری آقای ولایتی در مسائل سیاست خارجی و مواجهه ایشان با آقای جلیلی صرفا به خاطر خاستگاه شخصی ایشان نبود بلکه نتیجه تدبیر عقلانی بود که به شکل دقیقی اندیشیده شده بود. من این را با اطلاع می‌گویم و تحلیل نیست.»

همچنین محمد جواد حق شناس عضو حزب اعتمادملی نیز مردادماه امسال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ضمن تقدیر از نقش ولایتی در پیروزی حسن روحانی در سال ۹۲ اعلام کرده بود:

«نقشی را که محمدرضا عارف در کنار رفتن از صحنه انتخابات داشت، ولایتی با ماندنش ایفا کرد... ولایتی در صحنه باقی ماند و برنده این ماجرا حسن روحانی بود نه ولایتی. هما‌ن‌طور که عارف با کنار کشیدن از صحنه انتخابات، از خودگذشتگی نشان داد، ولایتی هم با ماندنش این نقش را ایفا کرد و این اوج عقلانیت بود. عقلانیت فقط در جناح اصلاحات رخ نداد بلکه در جناح محافظه‌کار نیز عقلانیت دیده شد. ما دیدیم که "علی‌اکبر ناطق‌نوری" در کنار روحانی قرار گرفت... اینجاست که ما شاهد هستیم آقایان ولایتی، لاریجانی، ناطق‌نوری و آیت‌الله هاشمی در یک صف کنار هم قرار می‌گیرند. حضور یک اصلاح‌طلب هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف است. ما اگر بتوانیم با آقایان لاریجانی، هاشمی یا روحانی به هدف خود برسیم، مشکلی وجود نخواهد داشت چراکه اینجا افراد مهم نیستند. »

نظر شما