شناسهٔ خبر: 120936 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

وزارت ارتباطات سرگردنه ایستاده!

پژمانفر431 نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در هفته نامه «نماینده» نوشت: جای تأسف است که گاهی شخصیت‌هایی مثل وزیر اظهارنظرهایی می‌کنند که نشان می‌دهد از شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی هیچ‌گونه اطلاعی ندارد...

«نماینده»؛ حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر*/ امروزه اهمیت فضای مجازی برای همگان کاملاً واضح و روشن است. گاهی اثرگذاری اين فضا از فضای حقیقی هم بیشتر مي‌شود. فضای مجازی دارای ویژگی‌هایی است که اینجا مجال پرداختن به آن نیست اما در عین حال فضایی است که می‌تواند با شتاب و بدون محدودیت، آثاری را منتقل کند و این توانایی را دارد که فضای کشور را تغییر دهد. در تمام دنیا به موضوع فضای مجازی توجه ویژه‌ای شده و سرمایه‌گذاری‌های بسياري صورت گرفته است.

یکی از مسائل مهمی که در بحث فضای مجازی وجود دارد، موضوع بستری است که محتوا در آن قرار می‌گیرد. اینکه مدیریت این بستر به عهدة چه کسی قرار دارد، حائز اهمیت است. از آنجایی که در آغاز پیدایش فضای مجازی مدیریت اینترنت توسط کشورهای محدودی صورت می‌گرفت، سرورها نیز در کشورهای خاصی قرار گرفتند، رفته‌رفته کشورها نسبت به این مسئله احساس نگرانی کردند. بر این اساس بود که بسیاری از کشورها به این سمت رفتند که ارتباط خود را در فضای مجازی در دو بستر انجام دهند؛ بستری که مدیریت آن به عهدة خودشان باشد و یک بستر هم به‌عنوان اینترنت بیرونی. امروز راه‌اندازی شبکة ملی اطلاعات یک راهبرد جدّی در تمامی کشورهاست. آلمان، فرانسه، هند، چین و بسیاری از کشورهایی که در موضوع فضای مجازی ید طولایی دارند، در این حوزه فعالیت‌های ویژه‌ای انجام داده‌اند.

متأسفانه به دلیل اینکه تمام همت دولت این است که بتواند در چنین فضایی با فروش اینترنت خارجی به اهداف خود برسد، اساساً اجازة صحبت در رابطه با شبکة ملی اطلاعات را نمی‌دهد، چه برسد به اینکه در پی اجرای آن باشد. هرچند راه‌اندازی شبکة ملی اطلاعات در قانون برنامة پنجم و پیوست حکم رهبری از تکالیف بوده و شورای عالی فضای مجازی نیز مکلف به بررسی این موضوع بوده است، عدم اقدام در این رابطه به طرح سؤال از وزیر ارتباطات منجر شد و بر همین اساس وزیر کارت زرد گرفت. در این خصوص وزیر قول‌های متعددی دادند اما درنهايت اجرای کامل شبکة ملی اطلاعات را تا انتهای سال 94 متوقف کردند که همچنان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

مطمئن هستیم به دلیل اینکه دولت علاقه‌مند است کار سیاسی بکند و دنبال دست در جیب مردم کردن برای حصول پول‌های چند هزار میلیاردی است، هیچ اقدامی در این زمینه نخواهد کرد. کسانی که می‌گویند شبکة ملی اطلاعات داریم و این شبکه راه‌اندازی شده است تا امروز حتی نتوانسته‌اند تعریفی از شبکة ملی اطلاعات داشته باشند. جای تأسف است که گاهی شخصیت‌هایی مثل وزیر در این رابطه اظهارنظری می‌کند که نشان می‌دهد از شبکة ملی اطلاعات و فضای مجازی هیچ‌گونه اطلاعی ندارد. اینترنتی که امروز به دست مردم می‌رسد در مقایسه با سایر کشورهای دنیا گران‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین اینترنت است و اساساً خواسته‌های کاربران از این اینترنت برآورده نمی‌شود. اینترنت ما کاملاً ناامن است؛ با چنین اینترنتی به هیچ‌وجه اطلاعات افراد در حوزه‌های مختلف شخصی، اجتماعی و ملی محرمانه نمی‌ماند. تمامی کلیک‌هایی که در کل کشور انجام می‌شود و حتی تراکنش‌هایی که در بانک‌ها صورت می‌گیرد، همگی به سرورهایی در خارج از کشور و با هزینه‌های هنگفت منتقل می‌شود.

هزینه‌ای که در ارتباط با گرفتن خدمات روزمره در فضای مجازی از جیب مردم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برداشته می‌شود اساساً هیچ نوع توجیهی ندارد. این حق مردم نیست که وزارت ارتباطات به‌صورت رسمی بدتر از سر گردنه جیب مردم را خالی کند.

ما تلاش کردیم شبکة ملی اطلاعات راه‌اندازی شود تا مردم را از نگرانی‌هایی که در خصوص فضای مجازی دارند، خارج کنیم و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند. این حق مردم است که از خدمات حداقلی در فضای مجازی استفاده کنند. امروز عده‌ای با توجه به قدرت مالی خود، ما و همة کسانی که به این موضوعات اشراف اطلاعاتی داریم را متهم می‌کنند. من مکرر اعلام کرده‌ام که پشت این قضیه افراد و شخصیت‌هایی قرار دارند که دنبال منافع هنگفتی هستند که در این زدوبندها کسب می‌کنند. نمونة این موضوع آقای «ن.ج» است. این شخص در وزارت ارتباطات از دوران دولت سازندگی، اصلاحات و دولت گذشته حضور داشته و هنوز هم هست. پول‌های هنگفت و جریان‌های فساد متعددی که اینها دارند قطعاً پیگیری خواهد شد تا سرانجام روزی مشت این افراد برای مردم باز شود و خیانت‌هایی که کرده‌اند، روشن شود.

*نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

نظر شما