شناسهٔ خبر: 120711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

عراق:همه گزینه ها را دربرابر ترکیه روی میز داریم

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق گفت:ورود ارتش ترکیه نقض حاکمیت عراق محسوب می شود و اگر لازم باشد از نیروی نظامی در برابر این کشور استفاده می کنیم.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در گفتگوی اختصاصی با شبکه بی بی سی عربی در خصوص حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق گفت: ما نخست با ترکیه وارد گفتگوی دو جانبه شدیم و امیدوار بودیم که آنکارا به درخواست ما توجه کند. همان جا تصمیم گرفتیم که اگر ترکیه بی توجهی کرد، به اتحادیه عرب و سازمان ملل مراجعه کنیم. تاکنون ترکیه به درخواست ما عمل نکرده و ما به تلاشهای سیاسی و دیپلماتیک خود ادامه می دهیم و از همه امکانات خود برای رسیدن به اهدافمان بهره می گیریم. ما در این زمینه همه گزینه ها را روی میز داریم. زمانی که حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان تهدید و نقض شود، باید همه گزینه ها را در ذهن داشته باشیم، زیرا ما در حالت دفاع قرار داریم. ملت عراق آماده اند تا برای مقابله با اقدام ترکیه از راه حلهای سیاسی حمایت کنند و اگر نیاز شد به مقاومت مردمی روی آورند.  

الجعفری در پاسخ به مجری بی بی سی درباره میزان آمادگی عراق برای استفاده از نیروی نظامی در برابر ترکیه گفت: نباید مسایل را مانند سابق بررسی کرد. امروز باید به مقاومت مردمی، اراده قهرمانان کشور تکیه داشت. اگر جنگ به خانه عراقی ها برسد، زنان عراقی هر کدام، یک مرد جنگی خواهند بود و درسی به متجاوز می دهند که تا عمر دارد فراموش نکند.  

مجری بی بی سی گفت: آنکارا اعلام کرده است که این نیروها را برای آموزش و با هماهنگی مقامات عراقی وارد خاک عراق کرده است.

الجعفری پاسخ داد: این ادعاها نادرست است و هیچ گونه هماهنگی در کار نبوده است. نه تنها هماهنگی وجود نداشته بلکه ما از این موضوع اطلاع نداشتیم و در روز ۳ ماه جاری  (میلادی) از شنیدن خبر ورود نیروهای نظامی ترکیه به عمق خاک عراق شگفت زده شدیم. همه کسانی که برای آموزش وارد عراق شده اند از جمله اعضای ائتلاف، همه ویزا دارند و با هماهنگی کامل و از مبادی رسمی وارد عراق شده اند اما ورود ناگهانی به عمق ۱۱۰ کیلومتری خاک عراق نقض حاکمیت محسوب می شود و در این مورد هیچ کس در منطقه و  جهان با ما اختلاف ندارد. حضور مستشار نظامی بر اساس قوانین عراق صورت می گیرد اما اینکه کشوری به دعوت یک استاندار یا مسوول محلی، نیروی نظامی وارد عراق کند، عملیات مستشاری محسوب نمی شود. این ادعا که ترکیه با وزارت دفاع هماهنگ بوده هم نادرست است ضمن اینکه این مساله باید با نخست وزیر هماهنگ شود. چگونه است که همه کشورها برای اعزام مستشار از راه قانونی وارد شده اند اما ترکیه به خود اجازه داده است که بدون هماهنگی وارد خاک عراق شود. حتی اگر اثبات شود که ترکیه در عراق پایگاه آموزشی داشته، باز هم نقض قوانین و حاکمیت عراق رخ داده است.

الجعفری ادامه داد: ما به اظهارات مقامات ترکیه بسنده نمی کنیم، بلکه خواهان اقدام عملی هستیم. در همان زمان که مقامات ترکیه از خروج نیروهایشان دم می زدند ما در حال رصد فعالیتهای آنها در شمال موصل بودیم.  

وزیر خارجه عراق درباره ربوده شدن شهروندان قطری در جنوب عراق گفت: برخی از مناطق عراق ناامن هستند و امکان بروز هر گونه مشکل امنیتی در آنها وجود دارد. ما همان گونه که برای جان و کرامت عراقی ها ارزش قایلیم برای شهروندان قطری که به صورت قانونی وارد عراق شده بودند، اهمیت قایل هستیم. به همین علت از همان ساعات اولیه اقدامات خود را آغاز کردیم. اکنون هم در حال مذاکره ایم اما نکته مهم آنست که ما در برابر یک دولت قرار نداریم بلکه گروهی در مقابل ما قرار دارد که یک سازمان مخفی است بنابر این با توجه به اینکه در تلاش برای حفظ جان ربوده شدگان هستیم، نمی توانیم زمانی را برای آزادی این افراد مشخص کنیم.

نظر شما