شناسهٔ خبر: 120300 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» از جناج‌بندی‌ها در بررسی یک طرح پرحاشیه گزارش می‌دهد

وزارت علوم، موافق طرح سنجش دانشجو؛ دولت و دانشگاه آزاد، مخالف!

دانشگاه آزاد/431 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی که کلیات و برخی مواد آن هفته گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت و تصویب شد، از ابتدای مطرح‌ شدنش حاشیه‌های بسياري را با خود به همراه داشت. با وجود اینکه نگارندگان و طراحان، ارادة اعمال مدیریت یکپارچه در سراسر دانشگاه‌های کشور را دارند، تلاش و عزم دانشگاه آزاد بر تصویب نشدن این طرح سؤالاتی را در اذهان ایجاد می‌کند.

به گزارش «هفته نامه نماینده» عموم افرادی که با نحوة فعلی پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در دانشگاه‌ها آشنایی داشته باشند، مشكلات پذیرش سلیقه‌ای برخی دانشگاه‌ها را می‌دانند، از طرفی پيروي نكردن دانشگاه آزاد از سیاست‌های کلی نظام و پذیرش خارج از عرف و قاعدة آن دانشگاه را نیز می‌شناسند. اغلب این افراد با روشمند شدن این مراحل مشکلی ندارند، مگر کسانی که خیالشان از داشتن بند (پ) در دانشگاه‌های مورد علاقه‌شان راحت است.

طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی که کلیات و برخی مواد آن هفته گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت و تصویب شد، از ابتدای مطرح‌ شدنش حاشیه‌های بسياري را با خود به همراه داشت. با وجود اینکه نگارندگان و طراحان، ارادة اعمال مدیریت یکپارچه در سراسر دانشگاه‌های کشور را دارند، تلاش و عزم دانشگاه آزاد بر تصویب نشدن این طرح سؤالاتی را در اذهان ایجاد می‌کند. البته با توجه به سوابق لابی‌گری گسترده دانشگاه آزاد در موارد قبلی مرتبط با مجلس خیلی دور از انتظار نبود؛ اما در مورد اخیر همراهی وزارت علوم تعجب‌برانگیزتر است.

وزارت علوم با ضابطه‌مندی مخالف است؟

به اذعان اغلب نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس، وزیر علوم و معاونان وی جزو موافقان این طرح هستند و در جلسات مختلف، گلایه‌های شدیدی را نسبت به مدیریت این دانشگاه ابراز کرده‌اند. «عطاءالله سلطانی‌صبور» عضو کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص گفت: «دربارة مخالفت با این طرح از وزارت علوم گله داریم. بدنة وزارت علوم همه راضی بودند، حتی می‌دانم که وزیر علوم هم راضی بود. همه اعتقاد داشتند که این طرح بسیار خوبی است که باعث انضباط و شفافیت می‌شود. از طریق این طرح که عدالت‌محور است، حق به حق‌دار می‌رسد، ولی نمی‌دانم در عمل به دلیل مسائل سیاسی بود یا به توصیه دولت که وزارت علوم با آن مخالفت کرد. دولت با چه چیزی مخالف بود؟ با ضابطه‌مندی مخالف است!؟»

«قاسم جعفری»، دیگر عضو کمیسیون آموزش نیز در همین خصوص گفت: «وزارت علوم و سازمان سنجش در طول جلسات مرتبط با این طرح حضور داشته و مدام نظراتشان را ارائه می‌کردند. احتمالاً نظر کلی دولت بر اینها غالب شده است، چون خودشان انگیزه‌ای برای مخالفت نداشتند.»

دانشگاه آزاد به دنبال تأمین منافع مادی!

«سیدمحمود نبویان»، نمایندة مردم تهران نیز در واکنش به لابی‌گری گستردة دانشگاه آزاد برای تصويب نشدن این طرح، گفت: «وقتی استاندارد دورة دکتری ۵ یا ۶ نفر است و در کلاس ۱۵ نفر می‌نشینند، وقتی در دورة کارشناسی ارشد ۶۰ نفر برای یک کلاس پذیرش می‌شوند، مشخص است که عده‌ای به دنبال منافع مادی هستند تا پولی از دانشجویان بگیرند.»

عطاءالله سلطانی‌صبور نیز دربارة انگیزه‌های مادی دانشگاه آزاد از پذیرش تعداد زیاد دانشجو گفت: «چون رویکرد دانشگاه آزاد به افزایش تحصیلات تکمیلی است، بعضی‌ها فکر می‌کردند اگر این طرح رأی بیاورد، مسائل مالی دانشگاه آسیب می‌بیند.» نمایندة رزن توضیح داد: «مهم‌ترین دغدغة امروزشان تأمین حقوق کارکنان است. در یکی از شهرستان‌ها گفتند ما ۱۱۰ عضو هیئت ‌علمی داریم که در تأمین حقوقشان مانده‌ایم.»

جذب کاذب دانشجو راهکار حل نگرانی مالی دانشگاه آزاد نیست!

سلطانی‌صبور معتقد است: «لازم نیست اینها از طریق جذب کاذب دانشجو تأمین مالی بشوند، باید سراغ مأموریت‌های جدید بروند. دانشگاه را دانش‌بنیان تعریف کرده و به سراغ ارتباط صنعت با دانشگاه بروند. اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات دانشگاه هم حل می‌شود.»

اعمال نظارت عالیة وزارت علوم و ارتقاي کیفیت آموزشی، هدف این طرح است

سلطانی‌صبور شفافیت و قانون‌مداری را جزو اهداف این طرح دانسته و یادآور شد: «ما هم می‌خواهیم دانشگاه آزاد مقتدر و منضبط باشد و استاندارها را رعایت کند.» عضو کمیسیون آموزش مجلس این طرح را مقدمه‌ای برای کیفیت‌بخشی به دانشگاه‌ها برمی‌شمرد و معتقد است از این طریق سیاست واحدی بر وزارت علوم، دانشگاه‌های زیرمجموعه و مجموعة دانشگاه آزاد، حاکم خواهد شد.

قاسم جعفری نیز با یادآوری اینکه بارها از وزیر سابق علوم در کمیسیون آموزش شنیده‌اند «دانشگاه آزاد از هفت دولت آزاد است»، گفت: «این طرح به دنبال برگزاری آزمون با نظارت وزارت علوم است و تلاش می‌کنیم وزارت علوم نظارت عالیه‌اش را داشته باشد.»

سیدمحمود نبویان، دیگر عضو کمیسیون آموزش نیز در این خصوص تأکید کرد: «دانشگاه آزاد معتقد است خودش باید برای خودش تصمیم بگیرد و جداگانه یک سازمان داشته باشد، اما بالاخره کشور باید قانونمند اداره بشود و قانون کشور نیز این است که یک جا تصمیم بگیرد که کیفیت سنجش دانشجو چگونه باشد. آن مرجع نیز قطعاً وزارت علوم است.»

نظر شما