شناسهٔ خبر: 120286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ائتلاف سعودی ضد تروریسم برای منطقه تبعات دارد

وزیر خارجه سابق ترکیه وزیر خارجه سابق ترکیه با ابراز تردید درباره اهداف ائتلاف سعودی به اصطلاح ضد تروریسم تصریح کرد حضور ایران در چنین ائتلافی می تواند خوب باشد.

به گزارش«نماینده»، «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان علام کرد که ائتلافی با حضور 34 کشور به همراه تشکیلات خودگردان فلسطین برای آنچه وی مبارزه با تروریسم خواند تشکیل شده است.

فردای این روز برخی از کشورها مثل پاکستان که نامشان در لیست صادر کنندگان بیانیه آورده شده بود از وجود چنین ائتلافی و اقدام عربستان ابراز تعجب کردند.

این ائتلاف به اعتقاد برخی از کارشناسان و سیاسیون منطقه به خاطر وجود اختلافات گسترده داخلی بین اعضای ائتلاف و عدم حضور کشورهایی  چون ایران که از قدرت هایی منطقه ای می باشد نخواهد توانست به اهداف ادعایی خود دست یابد.

همچنین امروز گروهی از دیپلمات های ارشد سابق ترکیه درباره ماهیت و ساختار مذهبی حاکم بر این ائتلاف هشدار داده و تصریح کردند چنین ائتلافی می تواند به تشدید اختلافات قومیتی در منطقه بیانجامد.

«ایتلر ترکمن» وزیر خارجه سابق ترکیه که از منتقدین پیوستن کشورش به این ائتلاف است در خصوص اهداف واقعی ائتلاف سعودی به اصطلاح ضد تروریسم به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه این ائتلاف تازه تشکیل شده است چیز زیادی نمی توان درباره اهداف آن گفت اما به هر حال در این خصوص تردیدهایی وجود دارند.

وزیر سابق خارجه ترکیه با توجه به اختلافات درونی موجود بین کشورهایی که به این ائتلاف پیوسته اند افزود: نفس چنین ائتلافی برای مقابله با تروریسم خوب است اما این ائتلاف بطور مناسبی تشکیل نشده است.

وی در خصوص ترکیب اکثر کشورهایی که به این ائتلاف پیوسته اند و با توجه به اینکه ایران به عنوان کشور مهم منطقه در این ائتلاف حضور ندارد تصریح کرد: این ائتلاف تبعاتی برای منطقه خواهد داشت به همین دلیل حضور ایران در این ائتلاف می تواند خوب و مثبت باشد.

نظر شما