شناسهٔ خبر: 119970 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف

سونامی آنفلوآنزا به تهران رسید

سرماخوردگی بالاخره آنفلوآنزای H۱N۱ به پایتخت رسید و در چند روز گذشته برخی از بیمارستان‌های تهران شاهد بستری کردن بیماران مبتلا به این نوع بیماری بوده‌اند. هر چند به گفته مسوولان وزارت بهداشت این نوع بیماری هر سال در کشور وجود داشته و پارسال هم ۸۶ نفر بر اثر ابتلا به این نوع بیماری جان خود را از دست دادند...

به گزارش «نماینده»، بالاخره آنفلوآنزای H۱N۱ به پایتخت رسید و در چند روز گذشته برخی از بیمارستان‌های تهران شاهد بستری کردن بیماران مبتلا به این نوع بیماری بوده‌اند. هر چند به گفته مسوولان وزارت بهداشت این نوع بیماری هر سال در کشور وجود داشته و پارسال هم ۸۶ نفر بر اثر ابتلا به این نوع بیماری جان خود را از دست دادند اما نکته مهم این است که امسال این موج آنفلوآنزا در کشور همه گیر شده و پس از گذر از کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، شیراز، خراسان جنوبی، لرستان و البرز، حال نوبت تهران رسیده که شاهد حضور این ویروس باشد.

بر همین اساس باید منتظر موجی جدید از همه گیری این نوع از آنفلوآنزا در تهران باشیم چراکه در تهران به دلیل جمعیت بالا و آب و هوای خاص و آلوده این ویروس بیشتر و بهتر جولان می‌دهد و افراد بیشتری را به خود مبتلا می‌کند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۴۲ نفر تاکنون بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای H۱N۱ جان خود را از دست داده‌اند که ۳۳ نفر در کرمان، ۵ نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در کرج، یک نفر در آبادان و دو نفر در لرستان گزارش شده است.

اما گزارش‌هایی از مرگ در اصفهان، خرسان جنوبی، شیراز و قم هم داده شده که هنوز از سوی وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام نشده است. به نظر می‌رسد که اینبار آنفلوآنزای H۱N۱ بخشی عظیم در کشور را فرا می‌گیرد و به زودی تبدیل به سونامی آنفلوآنزا می‌شود.
 
آنفلوآنزا چند موج دارد
 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این باره گفت: ویروس آنفلوآنزا مرز نمی‌شناسد و در آینده نزدیک از آسیا به اروپا و آمریکا می‌رود.
 
محمد مهدی گویا با اشاره به اینکه ما هر سال منتظر آنفلوآنزا هستیم و در مورد این بیماری، بزرگنمایی شده است و اعلام اینکه در دنیا سه ویروس باعث آنفلوآنزای فصلی می‌شود، افزود: ویروس H۱N۱، ویروس نوع B و ویروس H۳N۲، سه ویروسی هستند که هر سال ممکن است باعث ایجاد همه گیری آنفلوآنزا شوند.

او با تاکید بر اینکه ویروس H۱N۱ شدت بیماری زایی بیشتری نسبت به دو ویروس دیگر دارد، اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای منطقه و همسایه ایران نیز درگیر این بیماری شده اند. به‌طوری‌که گزارش‌هایی از عراق، ترکیه، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته ایم که نشان می‌دهد ویروس آنفلوآنزا در حال چرخش است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با تاکید بر اینکه ویروس آنفلوآنزا مرز نمی شناسد، تصریح کرد: در آینده نزدیک به اروپا و آمریکا می‌رود. وی با تاکید بر اینکه هر سال منتظر ویروس آنفلوآنزا هستیم، گفت: توصیه وزارت بهداشت، رعایت نکات بهداشت فردی است. گویا با اشاره به واکسیناسیون گروه‌های پرخطر برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا، افزود: موضوع قرنطینه برای آنفلوآنزا منتفی است و کمکی به جلوگیری از این بیماری نمی کند.
 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آنفلوآنزا موج‌های مختلفی دارد، تصریح کرد: موج‌های بعدی این بیماری، خفیف تر بوده و موارد ابتلا کمتر می‌شود.
 
تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا
 
با آنکه سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق ترشحات تنفسی با سرفه و عطسه انتقال پیدا می‌کنند و با وجود داشتن تفاوت‌های زیاد، روش‌های درمانی مشترکی دارند.
 
علی جلیلیان، کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت ایلام درباره علائم و تفاوت‌های بین بیماری سرماخوردگی با آنفلوآنزا گفت: سرماخوردگی به صورت تدریجی پدیدار می‌شود و شایع‌ترین علامت آن آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی است، اما آنفلوآنزا به صورت ناگهانی بروز می‌کند و بارزترین نشانه‌های آن تب بالای ۳۸ درجه، سردرد، درد عضلانی، عرق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه است که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا سرفه‌ از بین برود.
 
او با اشاره به اینکه مخزن ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا انسان است، افزود: سرماخوردگی علائمی مثل تب و کوفتگی ندارد، اما این دو نشانه در آنفلوآنزا بعلاوه خلط به صورت بارز وجود دارد. البته دوران نهفتگی بیماری در آنفلونزا نسبت به سرماخوردگی بسیار کوتاه است، اما در افراد سالمند و کسانی‌که دچار بیماری زمینه‌ای هستند عوارض بیماری آنفلوآنزا شدیدتر است و گاه مرگ و میر در پی دارد.
 
این پزشک با بیان اینکه هر دو بیماری از طریق ترشحات تنفسی (سرفه و عطسه) منتقل می‌شود، ادامه داد: در صورت تماس فرد با اشیاء آلوده به ویروس و تماس دست آلوده با دهان، بینی و چشم‌ها بیماری منتشر می‌شود که رعایت بهداشت فردی و عمومی، اجتناب از حضور در تجمعات در فصل بیماری از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری است.
 
جلیلیان گفت: در هر دو بیماری باید استراحت کامل وجود داشته باشد و از نوشیدنی‌های گرم و غذاهای سوپی بیشتر استفاده شود، اما در این بیماری‌های ویروسی نیاز است از تماس مستقیم با افراد بیمار، دست‌زدن به بینی، چشم‌ها و دهان قبل از شستشوی دست‌ها، نشستن و ایستادن نزدیک افراد بیمار اجتناب و سعی شود افراد بیمار با کودکان ارتباط نداشته باشند و از ماسک در طول بیماری استفاده شود.
 
کودکان تا ۱۴ روز و بزرگسالان تا هفت روز ناقل ویروس

از سوی دیگر مشاور سابق مدیر کل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فصلی هر سال ۲۵۰ هزار قربانی می‌گیرد، افزود: کودکان مبتلا به آنفلوآنزا تا ۱۴ روز و بزرگسالان تا هفت روز ناقل هستند، ویروس این بیماری ۱۵ دقیقه روی دست و تا ۲۴ ساعت روی دستگیره در زنده می‌ماند.
 
عبدالرضا استقامتی به ایرنا گفت: ویروس آنفلوآنزا ویروسی است که هر ساله در فصل زمستان و هنگام سرما شابع می‌شود و مهمترین راه کنترل آن نیز آموزش و رعایت اصول بهداشت فردی است. افراد متبلا به آنفلوآنزا یا مشکوک به این بیماری باید هنگام عطسه از دستمال یکبار مصرف استفاده کنند و حتما پس از مصرف، دستمال را در یک سطل در بسته بیندازند، چراکه ویروس این بیماری، بین هشت تا ۱۲ ساعت در دستمال و تا ۲۴ ساعت روی دستگیره در زنده می‌ماند و قدرت انتقال دارد.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا هر سال در شهریور و مهر به بازاز می‌آید و تا حدود شش ماه ویروس‌های شایع هر سال را پوشش می‌دهد.
 
این فوق تخصص بیماریهای عفونی افزود: واکسن آنفلوآنزا بین ۹۰ تا ۹۵ درصد در کودکان و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد در بزرگسالان مصونیت می‌دهد، البته بیشتر، ویروس‌های آنفلوآنزای فصلی را پوشش می‌دهد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کودکان زیر ۶ سال، سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیش از دیگران در برابر این ویروس آسیب پذیر هستند. اگر کودکی به این ویروس مبتلا شد باید بین ۱۰ تا ۱۴ روز در خانه بماند و استراحت کند و دوره استراحت لازم برای بزرگسالان مبتلا نیز حدود هفت روز است، چراکه در این مدت این بیماران ناقل محسوب می‌شوند.
 
استقامتی اضافه کرد: افراد مبتلا باید مایعات فراوان بنوشند و در صورت تشدید علایم زیر پوشش درمان دارویی قرار بگیرند و به هیچ وجه نباید به خودرمانی و مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک اقدام کنند.
 
فوق تخصص بیماریهای عفونی افزود: بیشترین قربانیان این بیماری افرادی هستند که یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های ریوی، تنفسی و قلبی دارند، زنان باردار نیز در برابر این بیماری به شدت آسیب‌پذیر هستند.
 
استقامتی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ اولین بار در سال ۱۹۱۸ پیدا شد، ویروس آنفلوآنزای H۲N۲ در سال ۱۹۵۷ و ویروس H۳N۲ نیز در سال ۱۹۶۸ پیدا شدند، تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ویروس آنفلوآنزایی که امسال شایع شده است، ویروس H۱N۱ است که البته همزمان دو ویروس H۳N۲ و ویروس آنفلوآنزای B نیز در ایران و دنیا شایع است.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ویروس آ نفلوانزای خوکی یا H۱N۱ در سال ۲۰۰۹ یک همه گیری جهانی به وجود آورد و از آن سال به بعد به عنوان نوعی از آنفلوآنزای فصلی شناخته می‌شود و آنفلوآنزای فصلی سالانه باعث مرگ ۲۵۰ هزار نفر در جهان می‌شود.
 
حال که ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ مرز نمی‌شناسد و وارد تهران شده است و تخمین زده شده که به زودی به سمت غرب و شمال کشور هم حرکت کند، باید به این امید باشیم که مردم نکات ایمنی و بهداشتی را برای همه‌گیر نشدن این نوع بیماری رعایت کنند. این نات بسیار ساده است و فقط باید در رفتار اجتاعی خود تجدید نظر کنند و برخی فاصله‌ها را با افراد بیماری حفظ کنند و بهداشت فردی را نیز رعایت کنند.

نظر شما