شناسهٔ خبر: 119921 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آمانو: به تصویری کلی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست یافتیم

آمانو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران و احتمالا مختومه اعلام کردن مسئله ابعاد احتمالی نظامی، تشکیل جلسه داد.

به گزارش «نماینده» شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داده است.

انتظار می‌رود شورای حکام امروز به اتفاق آرا پیش‌نویس پیشنهادی ۱+۵ را که بر اساس پرونده ابعاد احتمالی نظامی مختومه اعلام می‌شود، تصویب کند.

گروه ۱+۵ هفته گذشته پیش نویس قطعنامه‌ای را منتشر کرد که ضمن مختومه کردن پرونده ابعاد احتمالی، دستور کار آژانس را از این پرونده به نظارت بر حسن اجرای توافق هسته‌ای تغییر می‌دهد. این پیش‌نویس را آلمان به نمایندگی از ۱+۵ به شورای حکام ارائه کرد.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در ابتدای این نشست به ارائه  گزارشی در مورد مسئله ابعاد احتمالی نظامی پرداخت و بار دیگر ادعاهای عنوان شده در گزارش اخیرش در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

وی ابتدا با تشریح سابقه روابط آژانس و ایران در موضوع ابعاد احتمالی، گفت: «هرچند که آژانس نمی‌توانست تمام جزئیات فعالیت‌های صورت گرفته توسط ایران در گذشته را بازسازی کند، اما توانستیم به اندازه کافی عناصر لازم برای رسیدن به یک ارزیابی از تصویر کلی را شفاف کنیم.»

او با بیان اینکه گزارش او به دو سوال مهم پاسخ می‌دهد، گفت این دو سوال عبارتند از اینکه آیا ایران در گذشته فعالیتی در راستای تسلیحاتی‌سازی برنامه هسته‌ای خود انجام داده یا نه و اینکه آیا این فعالیت‌ها همچنان در جریان است یا نه.

وی در بیانیه ابتدایی خود، همراستا با گزارش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا، گفت: «ارزیابی آژانس این است که پیش از پایان سال ۲۰۰۳ مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک تجهیز انفجاری هسته‌ای به صورت هماهنگ در ایران صورت گرفته است و فعالیت‌هایی نیز بعد از سال ۲۰۰۳ انجام شده است.»

آمانو گفته است که «این فعالیت‌ها از امکان‌سنجی و مطالعات علمی و اکتساب برخی مهارت‌‌ها و توانمندی‌های فنی مربوطه، فراتر نرفته است.»

مدیر کل آژانس گفت این نهاد، در دست ندارد. وی افزود: «آژانس همچنین هیچ نشانه موثقی دال بر انحراف مواد هسته‌ای ایران در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، نیافته است.»

وی گزارش در مورد ابعاد احتمالی نظامی را «واقعی، از لحاظ فنی صحیح و متوازن» توصیف کرده و ابراز امیدواری کرد که شورای حکام امروز در مورد ادامه مسیر تصمیم‌گیری کند.

او گفت که از این پس دو اقدام مهم انجام شود، گفت یکی از این اقدامات برداشتن گام‌های آماده‌سازی از سوی تهران برای اجرای توافق هسته‌ای است. وی گفت: «من به محض اینکه آژانس تائید کرد که این گام‌های مقدماتی تکمیل شده‌اند، به شورا اطلاع خواهم داد.»

آمانو مسئله مهم دوم را هم تعیین تکلیف نحوه تأمین بودجه لازم برای انجام وظایف آژانس در جریان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک خواند. وی گفت که در لایحه بودجه بعدی آژانس، ارزیابی خود از هزینه‌های احتمالی در سال ۲۰۱۷ را ارائه خواهد کرد.  

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «پیشرفت چشم‌گیری در مورد مسئله هسته‌ای ایران صورت گرفته، اما اکنون وقت استراحت نیست. این موضوع تاریخچه طولانی و پیچیده‌ای دارد و باید بر میراث بی‌اعتمادی بین ایران و جامعه بین‌المللی فائق آمد.»

آمانو افزود: «کارهای بسیاری باقی مانده که باید انجام شود. تمام طرف‌ها باید به طور کامل تعهدات خود ذیل برجام را اجرایی کنند. برای رسیدن به این توافق، تلاش فوق‌العاده‌ای لازم بود. برای اجرای آن هم تلاشی مشابه و پایدار، لازم است.»

وی ادامه داد: «آژانس با همان حرفه‌ای‌گری که در گذشته نشان داده، به بررسی موضوع هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. من به گزارش‌دهی به شورا ادامه می‌دهم.»

نظر شما