شناسهٔ خبر: 119797 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تبهکارترین زندانیان آمریکا به داعش می‌پیوندند!

داعش43 ایالات متحده با سوء استفاده از نابغه‌های افراطی در زندان‌های تحت نظر خود به داعش کمک می‌کند.

به گزارش «نماینده»، "تبهکاران باهوش"، زندانیانی که شاید هر دولتی آرزو می کرد که این مهره ها با سرنوشت دیگری در جامعه فعالیت می کردند چرا که هرچقدر این زندانی ها باهوش تر و خطرناک تر باشند  تاثیرگذاریشان نیز بیشتر خواهد بود بنابراین افسوس مهمی در این زمینه وجود دارد که ای کاش چنین افراد نابغه ای در زمینه مثبت به کار گرفته می شدند.

اما ایالات متحده آمریکا که ید طولایی در زمینه سوء استفاده و بهره برداری از موضوعات دارد طبیعی است که از کنار چنین مسئله ای به سادگی نگذرد، سالهای طولانی است که در سینمای هالیوود شاهد این هستیم که فیلم هایی با مضمون بهره برداری از زندانیان نابغه و باهوش ساخته می شود، به طور مثال در این فیلم ها میبینیم این زندانیان را برای ماموریت های مهم با تضمین آزادیشان آماده کرده و از این افراد افسانه و قهرمان می سازند.
 


 افسانه‌های هالیوودی واقعی می‌شوند

مقامات واشنگتن طی یک برنامه دقیق تصمیم می گیرند تا این نابغه های جنایتکار که در سلول های امریکایی محبوس هستند را برای منافع خود به کار گیرند با این تفاوت که روح جنایت کاری را در آنها پرورش داده و طی آموزش های لازم این زندانیان را راهی ماموریت می کنند.

شاید این امر، غیر انسانی به نظر برسد اما کار آنجایی وحشتناک می شود که بدانید این زندانیان برای کشتار و خونریزی در منطقه ای بسیار دورتر آماده می شوند و به تعبیری روشن به عنوان تروریست فعالیت خواهند کرد.

 

هسته اولیه داعش در کدام زندان تحت نظر آمریکا به وجود آمد؟

داعش در واقع در زندان بوکا در جنوب عراق و زیر نظر آمریکا در زمان اشغال عراق بوجود آمد.
 

ابواحمد از زندانیان سابق بوکا که اکنون از سرکردگان داعش است، می گوید: بوکا مکان مناسبی بود که ما و ایدیولوژی مان در آن شکل گرفت.

این سرکرده داعش افزود: اگر زندان آمریکاییان در عراق وجود نداشت، داعش نیز اکنون نبود.  به گفته ابو احمد، آمریکا زندان بوکا را در وسط صحرای جنوب عراق پس از سال ۲۰۰۳ بنا نهاد و در مدت شش سال، صد هزار نفر در آن زندانی شدند که اوج آن سال ۲۰۰۷ بود همچنین ابو مصعب زرقاوی بسیار زیرک و از بهترین طراحان استراتژی داعش بود اما البغدادی که جانشین وی شد، بسیار بی رحم تر و خونخوار تر است. همچنین در این زمان بود که بعثی ها به داعش پیوستند.


زندانیان سابق بوکا می گویند این زندان مکان مناسبی برای رشد القاعده و گروه های تروریستی وابسته به آن و در واقع مدرسه ای بود که بسیاری از تروریست‌ها به طور سازمان یافته از آن فارغ التحصیل شدند.
 

این اردوگاه زندانیان، بر اساس تمایزات فرقه ای تقسیم بندی شده بود و افراط گرایان قوانین مدنظر خود از "شریعت" را در آنجا اجرا کرده و این قوانین را به بسیاری از افرادی که بعداً به داعش پیوستند، معرفی نمودند.

میچل گری ۴۸ ساله، نگهبان سابق اردوگاه بوکا، از نفرتی می‌گوید که در چهره این زندانیان دیده است. وی می‌گوید: «وقتی من می‌گویم، آنها از ما نفرت داشتند، منظور من این است که آنها طوری به ما نگاه می‌کردند که ما احساس می‌کردیم اگر برای آنها یک فرصت کوچک هم به دست آید، ما را خواهند کشت. من به افسر ارشد خودم این را هشدار دادم و گفتم، اگر آنها می‌توانستند، سر ما را می‌بریدند و خون ما را سر می‌کشیدند.

این اردوگاه که نام آن از "رونالد بوکا"، آتش نشان آمریکایی که در جریان واقعه ۱۱ سپتامبر کشته شد، گرفته شده بود، به مکانی برای اوج گیری احساسات ضد آمریکایی تبدیل شد که خود به عاملی برای اتحاد افراط گرایان بدل شد.


مهره های کلیدی که سرکرده داعش شدند


۹ تن از فرماندهان ارشد کنونی داعش مدتی را در زندان بوکا سپری کردند که یکی از آنها ابوبکر البغدادی است.

ابوبکر بغدادی دارای مدرک دکترای علوم اسلامی از دانشگاه بغداد و استاد تمام و مدرس دانشگاه شهر تکریت زادگاه صدام دیکتاتور سابق عراق بود. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ در زندان نیروهای امریکایی همراه با برخی از خطرناکترین افسران گارد ریاست جمهوری ارتش عراق و عناصر تکفیری در حبس بود و از آنها بشدت تاثیر پذیرفت.
 

یکی از زندانیان سابق بوکا درباره البغدادی می گوید: برای اولین بار با ابراهیم عواد السامرایی معروف به ابوبکر البغدادی در این زندان آشنا شدم، برخی از زندانیان نزد وی می آمدند اما کسی نمی دانست او روزی سرکرده خواهد شد، احساس می کردم البغدادی موضوعی را مخفی می کند که نمی خواهد دیگران آن را بفهمند. فردی آرام و دارای شخصیتی خاص بود. آمریکاییان وی را فردی می دانستند که برای حل منازعات در زندان و حفظ آرامش آن می کوشد.


وی یادآور می شود: ارتش آمریکا به البغدادی احترام می گذاشت و به همین دلیل وقتی دریافت که خطری ندارد، او را در ماه دسامبر ۲۰۰۴ آزاد کردند.

از سوی دیگر
شبکه سی‌بی‌اس نیوز (CBS News) آمریکا تصویری از "ابوبکر البغدادی" خلیفه خودخوانده گروه تروریستی داعش منتشر کرده و اعلام کرد که این عکس مربوط به سال ۲۰۰۴ و زمانی است که البغدادی در زمان اشغال عراق توسط آمریکا در زندان "بوکا" در جنوب عراق به سر می‌برد.

 

انتشار این تصویر به وضوح ثابت می‌کند که آمریکا زمانی که هیچ‌کس تصویری از خلیفه داعش و اطلاعات دقیقی از هویتش نداشت هم عکس و هم اطلاعاتش را داشته است.

"ابوبکر بغدادی"، "ابومسلم ترکمانی" معاون سرکرده، "حجی بکر" و "ابوقاسم" دو فرمانده نظامی داعش، به صورت اتفاقی یکدیگر را در سوریه پیدا نکردند، بلکه آن‌ها زندانیان زندان بوکا بودند.

نشتی این استراتژی کثیف به دیگر کشورها

از طرف دیگر روزانه در پیگیری اخبار داعش به خبرهایی بر می خوریم که نشان می دهد زندانیان در دیگر کشورها پس از آژادی بلافاصله به خدمت گروه تروریستی داعش در می آیند همچنین برخی از این زندانی ها در حالی آزاد می شوند که مردم آر به ان معترضند اما دولت ها این تضمین را می دهند که آن فرد دیگر برای کشور خطری ندارد!

اکنون این سوال مطرح میشود که چه تضمینی برای خطرناک نبودن آن زندانی وجود دارد، مگر اینکه طی اقدامی هوشمندانه و معاملات صورت گرفته ان فرد از کشور خارج شده و در نقطه ای دور به خدمت خطرناک ترین گروه تروریستی یعنی داعش در بیاید که جدایی از ان با مرگ همراه خواهد بود و در نهایت با توجه به همکاری کشورها برای نابودی این گروه اختمال می رود که فرد کشته خواهد شد.

به طور مثال "جمال الحریص” حدودا ۱۸ ماه پیش  به سوریه سفر کرد تا به این گروه تروریستی بپیوندد. وی سال ۲۰۰۴ از زندان آزاد شد و پس از طرح دادخواست خود در دادگاه انگلیس ۱٫۵۳ میلیون دلار غرامت دریافت کرد.

زمانی که الحریص آزاد شد، "دیوید بلانکت، ” وزیر کشور سابق انگلیس گفت: کسانی که آزاد می‌شوند خطری برای امنیت مردم انگلیس ندارند.

بنابر اطلاعاتی که ویکی‌لیکس فاش کرد، الحریص سال ۲۰۰۱ به پاکستان سفر کرد. گروه تروریستی طالبان در افغانستان چندی بعد وی را به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت کرد. الحریص، پس از حمله آمریکا به افغانستان از چنگال طالبان نجات یافت؛ اما نیروهای آمریکایی وی را به اتهام اطلاع از روش‌های بازجویی طالبان در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی کردند.

استراتزی جمع کردن خطرناک ترین افراد دنیا

در هر نقطه ای از دنیا، افرادی که ذره ای خوی جنایت و وحشی گری داشته باشند کم کم به خدمت گروه های خطرناک، جایی که به آن تعلق دارند در می آیند، گروه تروریستی داعش که خطرناک ترین نوع خود در تاریخ شناخته می شود متاسفانه مرکزیتی پیدا کرده که این افراد جانی بتوانند در آن به هم بپیوندند و با فراغ بال جنایت کنند، افرادی که سالها است تحت تعقیب هستند امروزه نه تنها اطلاعاتشان در سوریه و عراق در دسترس است بلکه کشورهایی که روزی به دنبال این تبهکاران بودند هم کاری به انها ندارند.

به طور مثال "سامانثا لوثویت" وحشی ترین زن تحت تعقیب جهان  عناصر انتحاری را در سوریه آموزش می دهد و یک گروه تبلیغاتی مخصوص در جذب این عناصر انتحاری به او کمک می کنند.
 


سامانتا ۳۰ ساله، تابعیت بریتانیایی دارد و یکی از معروف ترین افرادی است که در دنیا تحت تعقیب است به طوری که سازمان های اطلاعاتی بریتانیا، آمریکا و کنیا بیش از سه سال است که او را تحت پیگرد قرار داده اند.

به این ترتیب ایالات متحده با باز گذاشتن فضا در اختیار مخالفان خود و وحشی کردن آنها هر گونه تهدید را از سر خود دور کرده است و در اقدامی جنایتکارانه با دستکاری اهداف این افراد باعث ریخته شدن خون هزاران نفر از مردم سوریه و عراق شده اند، اقدامی هوشمندانه که بهای ان را مردم بی گناه این مناطق پرداخت می کنند چرا که با پیوستن زندانیان آزاد شده و افرادی که به لحاظ روانی در وضعیت سالم نیستند به گروه تروریستی داعش، به نوعی امنیت را برای ان جوامع مبدا به همراه می آورد اما در کنار آن هزاران کودک بدون آینده از بین می رونتد و به دنیا می آیند.

نظر شما