شناسهٔ خبر: 119765 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

وزیر اطلاعات: انتخابات باید درفضای امن و اخلاقی برگزار شود

وزیر اطلاعات بر این نکته تصریح کرد که انتخابات پیش رو باید در فضایی امن و اخلاقی برگزار شود.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی که در جمع مدیران و خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران سخن‌می‌گفت، با تبریک شانزدهمین سال تأسیس ایسنا، اظهار کرد: ایسنا در این شانزده سال فعالیت الحمدلله با اتقان و برداشت گام‌های حساب شده به بلوغ رسانه‌ای رسیده که امیدواریم در آینده نیز شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این رسانه باشیم.

وی همچنین با اشاره به همزمانی سالروز آغاز فعالیت ایسنا با حادثه سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ که جمعی از فعالان رسانه‌ای همچنین همکاران رسانه‌ای سابق وی در عقیدتی سیاسی ارتش در آن جان خود را از دست دادند یاد این شهدا را گرامی‌داشت.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ایسنا با وجود مدیریت‌های مختلف از یک ثبات حرفه‌ای برخوردار بوده است، یادآور شد: این ثبات حرفه‌ای به اعتبار ایسنا کمک کرده و ایسنا را از یک ویژگی حرفه‌ای خبری بخصوصی برخوردار کرده است که خبر و مطلب در آن منطبق با واقعیت منعکس می‌شود و واقع‌نگری بر ایسنا حاکم بوده است و همواره در ایسنا رویکرد حرفه‌ای بر جهت گیری سیاسی غالب بوده است.

علوی در ادامه به بیان سهم ایسنا از تحقق انتظاراتی که از رسانه‌ها می رود، پرداخت و با یادآوری اینکه در ایسنا به حد زیادی این انتظارات محقق شده است، رعایت اخلاق حرفه‌ای در کار خبرنگاری را مورد تاکید قرار داد وگفت: اگر اخلاق حرفه‌ای، ‌ صداقت، امانتداری، ادب انسانی و اسلامی و حرمت‌گذاری به شخصیت افراد رعایت نشود و توهین و هتک حرمت صورت گیرد یا به جایی برسد که تهمت و افترا زده شود آن هم در جهت اهداف سیاسی، بنگاه خبری به قهقرا می‌رود و دچار سقوط می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه جهت‌گیری‌های گزنده بر اساس رویکرد سیاسی در ایسنا کمتر خودش را نشان داده و این خبرگزاری بیشتر سعی کرده منعکس کننده واقعیات جامعه باشد که این یک ارزش به حساب می‌آید که یک خبرگزاری بتواند سیاست‌ساز باشد نه اینکه سیاست‌باز باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید دردها، کمبودها و نواقص جامعه به گونه‌ای مطرح شود که مسئولین تصمیمات درست بگیرند، تصریح کرد: نباید این مسایل از سوی رسانه به نحوی طرح شود که مسئولین تصمیماتی که مورد پسند ماست بگیرند و بر اساس واقعیات و آلام جامعه نباشد. الحمدلله ایسنا این مسأله را به خوبی رعایت کرده و بین مسئولین و دستگاه‌ها اعتبار خوبی دارد.

وزیر اطلاعات همچنین تاکید کرد که وزارت خانه متبوعش به دنبال تامین امنیت رسانه‌ای برای خبرگزاری‌ها و فعالین رسانه‌ای است تا رسانه‌ها بدون تشویش ذهنی به کار خبری خود مشغول شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید در رسانه‌ها اخلاق، صداقت، منافع و وحدت ملی رعایت شود گفت: یک زمان ممکن است کلمه‌ای یک چالش اجتماعی ایجاد کند و اگر رسانه‌ای این جنبه‌ها را رعایت نکند می‌تواند به وحدت و امنیت ملی آسیب برساند. البته تشخیص این مسائل خیلی سخت نیست. وقتی رسانه‌ای این مسائل را رعایت کند، ما وظیفه خود می‌دانیم برایش آرامش و امنیت ایجاد کنیم چون در پرتو امنیت یک خبرگزاری می‌تواند نوپردازانه به فعالیت خود برسد.

وی همچنین با تصریح این نکته که دستگاه امنیتی نظام جمهوری اسلامی باید آرامش و اعتماد ایجاد کند، گفت: ما و شما اصحاب رسانه می‌توانیم در ایجاد فضایی که به انتخاباتی شکوهمند و حماسه حضور بینجامد، اثرگذار باشیم. مردم ما نیز به انتخابات‌ باور دارند و معتقدند رأی آنها تعیین کننده است.

علوی همچنین خاطرنشان کرد: ماندگاری و ثبات نظام ما هم در همین احساس مردم است و شما رسانه‌ها می‌توانید این نقش را ایفا کنید تا مردم بدانند رأی آنها تعیین کننده است و در این زمینه هم مجریان، هم رسانه‌ها و هم دستگاه‌های مختلف می‌توانند این باور را به مردم منتقل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش امنیت کشور را به استناد تعبیر مقام معظم رهبری بی بدیل خواند و گفت:در شرایطی که دنیا بخصوص منطقه ما با ناامنی‌های زیادی مواجه است، در ایران ضریب امنیتی افزایش پیدا کرده است.

وزیر اطلاعات همچنین گفت: دو سال پیش در مرزهای جنوب شرق و شمال غرب ما چقدر مرزبان، بسیجی، معلم و شهروند شهید می‌شدند و چند خودرو دچار انفجار می‌شدند. الان به مراتب این آمار کمتر شده است و دستگاه‌های امنیتی مختلف در کشور با هم‌افزایی جلوی کسانی را که تلاش داشته‌اند برای امنیت چالش ایجاد کنند گرفته‌اند.

وزیر اطلاعات در ادامه سخنانش به مساله نقد پرداخت و با بیان اینکه نقد باید با زبانی محترمانه، مودبانه، دلسوزانه و منصفانه صورت گیرد و نیمه پر و خالی لیوان با هم دیده شود، گفت: نقد درست این است که به شخصیت طرف مقابل حمله و بی‌حرمتی نشود بلکه با رعایت بالاترین احترام نسبت به فرد مورد نقد صحبت، کارکرد یا اندیشه او مورد نقد قرار گیرد. اگر نقد ما ویژگی‌های نقد اسلامی و اخلاقی را ندارد و گفتمان نقد هدیه‌وار و در قالب یک ادبیات اخلاقی و محترمانه نیست باید به این سمت برویم که ادبیات را درست کنیم.

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتخابات پیش‌رو، اظهار کرد: انتخابات باید در فضایی امن و اخلاقی برگزار شود، کسانی که به صحنه می‌آیند چه نامزدها و چه هواداران و ستادها باید واقعاً اخلاق را رعایت کنند و تبلیغ کنندگان به جای تخریب رقیب، ویژگی‌های مثبت کاندیدای مورد نظر خود را مطرح کنند تا مردم بتوانند به درستی انتخاب کنند.

وی تأکید کرد: باید به گونه‌ای رفتار شود که همه بر اساس بینش نسبت به انتخابات احساس داشته باشند؛ چراکه انتخابات سرنوشت ساختار سیاسی ما را رقم می زند.

علوی همچنین گفت: باید ممنون رهبر عزیز، هوشمند و هوشیارمان باشیم که همواره بر حضور حداکثری مردم تاکید کرده اند، ملاک صحت انتخابات پسند ما یا دیگران نیست بلکه نتیجه انتخابات را اکثریت مشخص می‌کند و این ملاک مطلوب است. به همین دلیل مقام معظم رهبری همیشه روی مشارکت حداکثری انگشت گذاشته است. رسانه‌ها، مجریان، ناظران و دستگاه‌های امنیتی نیز باید به سمت ایجاد شور و مشارکت حداکثری در انتخابات توجه کنند.

وزیر اطلاعات در پایان اظهار کرد: این مشارکت همیشه به دنیا پیام‌های زیادی مخابره کرده و همه را دچار شگفتی کرده است. امیدوارم امسال نیز انتخاباتی پرشور داشته باشیم تا کسانی که در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حاضر می‌شوند، آینده بهتری را برای کشور رقم بزنند.

نظر شما