شناسهٔ خبر: 119717 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آیا بلیت همراهی با کاروان تدبیر و امید، این بار از فانی پس گرفته می‌شود؟

فانی/2 بررسی کارنامة ۲ سال گذشتة فانی نشان می‌دهد که این عضو کابینة تدبیر و امید با اجرای آزمایشی طرح‌های جدید نشان داد که با شتابزدگی در اجرای برنامه‌های کلان و تأثیرگذار میانه‌ای ندارد؛ اما از سویی دیگر این عدم شتابزدگی در برخی موارد وی را به سمت‌وسوی کندی اجرا در برخی امور تحولی کشاند.

«نماینده»/ سوم تیر ماه سال ‌جاری بود که با پیگیری تعدادی از نمایندگان مجلس، جلسة استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، استیضاحی که درنهايت با اعتماد بهارستان نشینان، بار دیگر بلیت همراهی با کاروان تدبیر و امید را به فانی برگرداند.

«علی اصغر فانی» که اکنون بر مسند وزارت آموزش‌وپرورش تکیه زده، از مدیران باسابقة دستگاه تعلیم‌وتربیت کشور است؛ وي تاکنون ۲ کارت زرد از مجلس گرفته و استیضاحش در تیر ۹۴، نقطة عطف روابط وزیر کهنه ‌کار با وکلای ملت بود.

«ضعف مدیریت در وزارت آموزش‌وپرورش در تخصیص ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه، دغدغة امکانات آموزشی، رفاه برای فرهنگیان، منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی و اقتصادی فرهنگیان کشور، عدم پرداخت عادلانة حقوق فرهنگیان، اعمال افزایش ۱۴ درصدی در فیش فرهنگیان؛ در صورتی كه سازمان مدیریت ۲۰ درصد حقوق فرهنگیان را افزایش داده است، استفاده از افراد خسته و بی‌انگیزه و بدون ابتکار در وزارت آموزش‌وپرورش، به‌كارگیری ۸۵ بازنشسته در وزارت آموزش‌وپرورش برای مدیریت انتصابات و تشكیل ستاد انتخابات! عدم بهره‌مندی مناسب فرهنگیان از اموال ۳ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیرة فرهنگیان، عدم توجه به اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش و عدم هزینه‌كرد مناسب ۲۵۰ میلیارد تومان اعتباری كه برای اجرای این سند اختصاص داده شد، اعتراض فرهنگیان دربارة بیمه طلایی، انتصابات متحصنین و اعضای تشکل‌های غیرقانونی در پست‌های آموزش‌وپرورش، عدم توانایی وزیر در احقاق حقوق فرهنگیان از دولت و مجلس و انتقاد به رویكرد دولت نسبت به رتبه‌بندی فرهنگیان» از جمله محورهای استیضاح وزیر بود.

فانی در جلسة استیضاح، ضمن قول مساعد به نمایندگان برای رفع مشکلات پیش‌رو، پیشنهاد کرد که کمیتة‌ مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود تا راهکارهای معیشتی فرهنگیان، مراحل رتبه‌بندی، بیمة فرهنگیان و بازنگری در قوانین برای اجرای سند تحول را به عنوان زیربنای برنامة ششم در دستور کار قرار دهد. وی همچنین تأکید کرد: «نیاز داریم منابع مالی اصلاح و نسبت به بازسازی ۳۵ درصد فضاهای آموزشی اقداماتی صورت گیرد و تحقق درآمدهای آموزش‌وپرورش و همچینن تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی در دستور کار قرار گیرد.»

استیضاح دوباره بعد از ۵ ماه

پس از اینکه مجلس به فانی رأی اعتماد دوباره داد، همه انتظار داشتند که در سایة تعامل مجلس و دولت، تغییرات اساسی در وزارتخانة آموزش‌وپرورش ایجاد شود ولی اکنون پس از ۵ ماه دوباره طرح استیضاح اين وزیر با امضای ۴۰ نماینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است. استیضاحی که به گفتة «کوچکی‌نژاد» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به علت عدم تعهدات فانی به مجلس تهیه شده است و باید هیئت رئیسه مجلس در خصوص آن تصمیم‌گیری کند.

نمرة ضعیف به وزیر برای عدم اجرای سند تحول بنیادین

بررسی کارنامة ۲ سال گذشتة فانی نشان می‌دهد که این عضو کابینة تدبیر و امید با اجرای آزمایشی طرح‌های جدید نشان داد که با شتابزدگی در اجرای برنامه‌های کلان و تأثیرگذار میانه‌ای ندارد؛ اما از سویی دیگر این عدم شتابزدگی در برخی موارد وی را به سمت‌وسوی کندی اجرا در برخی امور تحولی کشاند. شاهد مثال این موضوع، تأخیر در تدوین نقشة راه اجرای سند تحول بنیادین است و به درستی می‌توان گفت که فانی در اجرای برنامه‌های تحول در آموزش‌وپرورش که دغدغة مقام معظم رهبری است، نمرة خوبی نگرفته است.

اگرچه در ۲ سال گذشته شاهد افزایش سهم آموزش‌وپرورش از بودجة عمومی دولت و اجرای طرح بودجه‌‌ریزی عملیاتی با پیگیری‌های فانی بودیم ولی گله‌مندی فرهنگیان از وضعیت حقوق و مزایای خود نیز نشان از این می‌دهد که این وزیر نیز نتوانسته برای معضلات کهنة اقتصادی اين وزارتخانه نیز تدبیری پایدار اتخاذ کند.

فانی معتقد است که وزارتخانة عریض و طویل آموزش‌وپرورش با حدود ۷۵درصد کارمندان کنونی خود نیز قابل اداره است و تمایلی به استخدام نیروی جدید در این وزارتخانه نشان نمی‌دهد و این موضوع نیز نارضایتی‌های زیادی را در جامعه به وجود آورده و این مسائل نمایندگان را به استیضاح دوبارة وزیر وادار کرده است.

استیضاح دوبارة وزیر در انتظار تصمیم هیئت رئیسه مجلس

اگرچه به نظر می‌رسد طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در هفته‌هایی که قرار است مجلس به بررسی لایحة بودجة سال آینده بپردازد اقدامی دور از ذهن خواهد بود ولی اکنون باید دید که هیئت رئیسه مجلس پس از دریافت این طرح در خصوص برگزاری جلسات با استیضاح‌کنندگان و وزیر آموزش‌وپرورش چه تصمیمی می‌گیرد. از سوی دیگر می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های پایانی عمر مجلس نهم نمایندگان اصل را بر تعامل گذاشته و به دنبال راهکاری اساسی با همفکری دولت برای رفع مشکلات آموزش‌وپرورش باشند و انتظار می‌رود برنامه‌های فانی و هم‌قطارانش در ۲ سال آینده با هدف تحول در آموزش‌وپرورش بازتعریف شود.

 

نظر شما