شناسهٔ خبر: 119714 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ضرورت ارتقای منزلت معلمان با اجرای درست نظام رتبه بندی

محمدمهدی زاهدی431 انتظار این است که در آستانه اجرای برنامه ششم توسعه دولت هرچه سریع تر تحقیق درباره طرح نظام رتبه بندی را به شیوه‌ای صحیح انجام دهد تا رضایت‌مندی فرهنگیان تأمین شود

«نماینده»؛ محمد مهدی زاهدی*/ آموزش و پرورش نقش کلیدی در پیشرفت و توسعه کشور دارد و اگر این نهاد بر ریل درستی قرار گیرد و با سرعت مناسب حرکت کند کشور، انقلاب و نظام با سرعت زیاد به سر منزل مقصود می‌رسد. در این میان همه باید تلاش کنند تا آموزش و پرورش در مسیر درست خود حرکت کند. در این میان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در سه سال گذشته در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث آموزش و پرورش اقداماتی را انجام داده است. پیگیری و اجرایی شدن به همراه نظارت بر سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش یکی از موضوعاتی بود که این کمیسیون همواره دنبال می‌کند؛ چراکه یقین داریم اگر سند تحول را به خوبی اجرا کنیم بی‌شک آن تحولی را که انتظار داریم نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در همه ارکان و نهادهای حکومتی و غیرحکومتی اثرگذار خواهد بود. اگر این سند به خوبی اجرا شود حتما نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در آموزش و پرورش کاملاً متفاوت از آنچه که در حال حاضر وجود دارد، خواهد بود.

طرح رتبه بندی معلمان نیز از موضوعاتی است که همواره مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است. در این زمینه نمایندگان طرحی را به صحن مجلس بردند و آن زمان دولتمردان با آن طرح مخالفت کردند. دلیل مخالفتشان نیز این بود که قصد داشتند یک لایحه کامل‌تر ارائه کنند و برای تحقق این موضوع مجلس با دولت همراه شد.

در دولت فعلی نظام رتبه بندی معلمان مصوب شد که البته این نظام رتبه بندی معلمان با آنچه در سند تحول بنیادین است، تفاوت دارد و منزلت اجتماعی و جایگاه اجتماعی معلم را که می‌بایست در آن ارتقا یابد، مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال کمیسیون آموزش مجلس بیش از ۵ هزار میلیارد تومان مازاد بر چیزی که در لایحه بودجه آمده بود برای آموزش و پرورش خلق درآمد کرد تا این اعتبار برای مطالبات معلمان و نظام رتبه‌بندی هزینه شود؛ چراکه یقین داریم دولت می‌تواند نظام رتبه‌بندی را اجرا کند.

از نظر ما باید نظام رتبه بندی به گونه‌ای باشد که فارغ التحصیلان دکترا آرزوی معلم شدن داشته باشند و به نظر می رسد برنامه‌ای که وزارت علوم برای اساتید خود دارد در آموزش و پرورش نیز می‌توان برای معلمان اجرا کرد.

حال سئوال اینجاست که آیا جایگاه یک «استاد دانشگاه» از جهت منزلت اجتماعی را یک «معلم» دارد؟ چرا منزلت اجتماعی معلم نباید از استاد دانشگاه برتر باشد؛ این درحالیست که مهمترین عنصر در تأمین منابع انسانی کشور، معلم است. نباید معلم را در قالب و چارچوبی مانند سایر دستگاه‌ها در قانون خدمات کشوری ببینیم و باید نظامی که برای آموزش و پرورش مطرح می‌شود شبیه دانشگاه باشد و معلم باید جدا از قانون خدمات کشوری دیده شود.

باید منزلت اجتماعی معلم بالا برود و از دولت محترم و وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم عالمانه و آگاهانه نسبت به اجرایی شدن سند تحول بنیادین و به ویژه نظام رتبه‌بندی معلمان به صحنه بیایند. در این راستا پیشنهاد می‌شود که کمیته‌ای تشکیل شده و یک الگویی دقیق برای نظام رتبه‌بندی تهیه شود تا ضمن رفع تبعیضات موجود، شأن معلم حفظ شود.

انتظار این است که در آستانه اجرای برنامه ششم توسعه دولت هرچه سریع تر تحقیق درباره طرح نظام رتبه بندی را به شیوه‌ای صحیح انجام دهد تا رضایت‌مندی فرهنگیان تأمین شود.

 

*رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

نظرات مخاطبان 1 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۴ ۱۳:۳۰بازنشسته فرهنگی 0 0

    قدری به فکر بازنشستگان فرهنگی که نصف شاغلین همتراز خود حقوق می گیرند باشید زیرا به چه انگیزه ای در سر صندوق انتخابات حاضر شوند خودم بازنشسته فرهنگی سال هشتادو هفت با مدرک فوق لیسانس با سی سال سنوات خدمت می باشم نصف شاغلین همتراز خود حقوق دریافت می کنم و در بیمه خدمات درمانی نیز تبعیض قائل شده اید پنج میلیوت تومان هزینه کشیدن دندان ها و دو دست دندان مصنوعی داده ام بیمه سلامت و تکمیلی ریالی را عهده دار نشد و قبول نکرد آقای نماینده و دولت محترم فرهنگیان و معلمان فقط شاغلین فرهنگی امروز نمی باشند  بلکه شاغلین فرهنگی دیروز که بازنشستگان امروز نیز می باشند نیز فرهنگی محسوب می شوند به فکر شان و منزلت و ارتقاء و افزایش حقوق آنها نیز باشید این قدر این قشر را مورد بی مهری و تبعیض با شاغلین قرار ندهید !!!!
                                

نظر شما