شناسهٔ خبر: 119387 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لاریجانی مطرح کرد؛

شورای حکام پرونده‌ ساختگی علیه ایران را مختومه کند/ تشکر از دولت عراق

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد شورای حکام بر اساس گزارش آژانس، پرونده‌سازی ساختگی علیه فناوری هسته‌ای ایران را مختومه نماید و راه برای اجرای توافق هسته‌ای فراهم کند.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در نطق ابتدای جلسه با اشاره به انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: گزارش اخیر آژانس گرچه به برخی دعاوی غیرمستند اشاره داشته است، اما در نهایت پذیرفته است که در ایران هیچ شاهدی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای در عمل نیافته است که در بند ۸۸ گزارش ذکر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ضمن این گزارش اذعان می‌کند دعاوی مطروحه حداکثر در حد تحقیق در سال ۲۰۰۳ بوده است. حال جای این سئوال وجود دارد که این همه سروصدا و تحریم‌ها که در سالهای اخیر آمریکا و غرب به راه انداخته‌اند، صرفا بر اساس حداکثر تحقیق بوده است.

وی اظهار داشت: چه توجیهی برای تحریم‌ها می‌توانند با این گزارش بیان کنند، این همه ادعا که می‌گفتند ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی یافته و باید تحریم‌های سخت علیه ایران وضع کنیم، چگونه با این گزارش سازگار است؟

لاریجانی ادامه داد: این گزارش نشانگر رفتارهای دروغین و ستم غرب نسبت به ملت در سالهای اخیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: شورای حکام بر اساس این گزارش، پرونده‌سازی ساختگی علیه فناوری هسته‌ای ایران را مختومه نماید و راه برای اجرای توافق هسته‌ای فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه گفت: از تلاش‌های دولت عراق در پاسداشت روز اربعین سپاسگزاری می‌نمایم.

وی ادامه داد: در راهپیمایی اربعین، محبان اهل‌بیت به یاد فداکاری‌های خاندان پیامبر(ص)، اراده قوی خود را در راه امام حسین(ع) نشان دادند و اراده مبارزه با مظاهر نفاق و استکبار و جهل را در حرکت میلیونی خود عیان کردند.

تشکر لاریجانی از دولت عراق به خاطر برگزاری امن مراسم اربعین

لاریجانی از مسئولان کشور دوست و برادر عراق که در ایجاد امنیت برای زائران امام حسین(ع) تلاش وافر نمودند سپاسگزاری کرد و گفت: از بخش‌های خدماتی جمهوری اسلامی، نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی، وزارت کشور، سازمان حج و زیارت، استانداری‌های استان‌های مرزی، وزارت راه و وزارت بهداشت تشکر می‌کنم که در خدمتگزاری به زائران با دقت و نظم همت کردند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به پیام رهبر انقلاب به جوانان گفت: این پیام پرده‌های نفاق مدرن را که در پس روحیه استکباری قدرت‌های بزرگ قرار گرفته، کنار زد و بخش‌های مهمی را از واقعیات را عیان نمود.

وی ادامه داد: دنیای اسلام همیشه با خشونت‌های جاهلانه و تعصبات کور مبارزه کرده است.

گرفتاری تروریستی در منطقه، معلول دسایس پشت صحنه حیله‌گرانِ دیکتاتور منطقه است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: گرفتاری تروریستی در منطقه، معلول دسایس پشت صحنه حیله‌گران دیکتاتور منطقه و سرویس‌های قدرت‌های بزرگ است؛ نه اسلام ناب محمدی.

لاریجانی ادامه داد: نامه رهبری معظم مبنای جدیدی برای تحولات دنیای اسلام و غرب را پی‌ریزی نمود که بر اساس عقلانیت، حقیقت و احترام به فرهنگ‌ها، استوار است.

وی اظهار داشت: مبارزه با تروریست نیاز به لشگرکشی که غالباً اغراض دیگر را دنبال می‌کنند، ندارد.

لاریجانی تاکید کرد: این لشگرکشی‌ها خود عامل گسترش تروریست خواهد بود. مبارزه با تروریسم نیازمند دست برداشتن از روحیه سیطره‌طلبی و تهدید در منطقه دارد و تن دادن به حقوق مسلمانان؛ نه حمایت از دیکتاتورهای حقیر.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به تحرکات اخیر ترکیه در منطقه، گفت: این تحرکات گوشه‌هایی از دست‌های پنهان در حمایت از تروریست‌ها را عیان نموده است؛ گرچه تابلویی که بلند کرده‌اند، مبارزه با تروریسم است.

لاریجانی افزود: از زمانی که داعش به عراق حمله کرد و در سوریه سال‌ها به جان مسلمانان افتاده بود، قرائن زیادی در همکاری برخی کشورها با تروریست‌ها وجود داشت اما امروز با ائتلاف‌های منطقه‌ای و دخالت نظامی، این مطلب روشن‌تر شده است. برخی از کشورها تصور می‌کنند آشفته‌سازی منطقه، مجال برای رویاهای آنها فراهم می‌کند، اما بهم‌ریختگی امنیتی در منطقه، دامن آنها را می‌گیرد و بحران را فراگیرتر خواهد کرد.

وی گفت: دخالت نظامی ترکیه در عراق آن هم علیرغم مخالفت‌های دولت عراق با هر عنوانی که ظاهراً مطرح شده است، چیزی جز مساله‌سازی جدید و توجیه اقدامات تروریست‌ها در موصل نخواهد بود و به نظر می‌رسد تلاش می‌شود شکل جدیدی به ماجرای شوم تروریستی در منطقه موصل داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، آرامش و امنیت منطقه را می‌خواهد و کشورهای منطقه را دعوت به همکاری صادقانه در مبارزه با ترویسم می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ضمناً فرافکنی آن هم بعد از اقدامات ناپخته که اخیراً در منطقه شاهد بودیم، مشکلات را افزایش می‌دهد. کشورهای منطقه باید ارزیابی درستی از آنچه در چند سال اخیر گذشته است، داشته باشند و با تصحیح اقدامات خود، فضای همکاری را سامان دهند نه اینکه مساله جدید ایجاد کنند.

نظر شما