شناسهٔ خبر: 119364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مشاور توافق هسته‌ای در راه مبارزه با داعش

راب مالی برخی در داخل ایالات‌متحده و همچنین اسرائیل که با توافق هسته‌ای ایران دشمني دارند، این بار نیز مخالفت خود را با انتصاب راب مالی به عنوان مشاور اوباما، ابراز کرده‌اند.

«راب مالی»، یکی از گفت‌وگو کنندگان کاخ سفید با ایران برای ایجاد توافق هسته‌ای، حالا سمتی دیگر در کاخ سفید گرفته و به عنوان مشاور «اوباما» قرار است کمپین مبارزه با داعش را رهبری کند. برخی در داخل ایالات‌متحده و همچنین اسرائیل که با توافق هسته‌ای ایران دشمني دارند، این بار نیز مخالفت خود را با انتصاب راب مالی به عنوان مشاور اوباما، ابراز کرده‌اند. یکی دیگر از دلایل مخالفت جمهوری‌خواهان با این انتصاب نیز، صحبت‌های پیشین راب مالی در مورد روابط اسرائیل و فلسطین بوده است. وی در سال 1998م. و زمان ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون»، مشاور او برای گفت‌وگوهای عربی- اسرائیلی بود. او در آن زمان به‌واسطة نقش‌آفرینی در تعدادی از اندیشکده‌های آمریکایی دیدارهایی را با مسئولان حماس برقرار کرده بود که به همین دلیل مورد انتقاد بی‌سابقه‌ای از طرف لابی صهیونیستی موجود در واشنگتن و همچنین جمهوری‌خواهان قرار گرفت.

«راب مالی» در ماه آوریل سال جاری میلادی به عنوان مشاور ایران، عراق و سوریه و همچنین کشورهای حوزة خلیج‌فارس اوباما منصوب شد. «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی اوباما در آن زمان بیان کرده بود که مالی یکی از قابل‌اعتمادترین مشاورانش و همچنین یکی از بهترین کارشناسان مسائل خاورمیانه است. در شرایط کنونی نیز بسیاری بر این عقیده‌اند که وی می‌تواند فاصلة ایجاد شده بین غرب، روسیه و ایران در خصوص سوریه را بر طرف سازد و به عنوان پلی بین کاخ سفید و کرملین و البته رابط اصلی بین تهران و واشنگتن، ایفای نقش کند.

نظر شما