شناسهٔ خبر: 119361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ایران پتانسیل بالقوه برای بازار آمریکا؛ چه کسی از این فرصت استفاده می‌کند؟

بازار43 هم اکنون رقابت گرمی بین شرکت‌های اروپایی بر سر ورود به بازارهای مختلف ایران از صنعت خودرو گرفته تا نفت و گاز و حتی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی شکل گرفته است. به نظر می‌رسد با این حال آمریکا هنوز در این میان قدمی برای ورود به بازار ایران برنداشته است.

به گزارش «نماینده» به نقل از سی. ان. ان از ایران به عنوان آلمان خاورمیانه یاد می‌شود، با بازاری ۸۰ میلیون نفری، نیروی کار تحصیل‌کرده و سنتی پر افتخار از تولیدات بومی و ملی كه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه است. ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز را دارد و به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازار ایران هیجان‌زده هستند. پس از سال‌ها انزوای اقتصادی، ایران به بزرگ‌ترین بازار بین‌المللی در سال ۲۰۱۶م. تبدیل خواهد شد – البته در صورت برداشته شدن تحریم‌ها – و به همین دلیل است که مدیران عامل شرکت‌های بزرگ اقتصادی دنیا با سرعت هر چه تمام‌تر خود را به ایران می‌رسانند تا سهمی در این بازار داشته باشند.

گرچه زمان، فرصت مناسبی برای شرکت‌های بین‌المللی به وجود آورده که شانس خود را در ایران آزمايش كنند اما زمان حاضر را می‌توان یکی از زمان‌هایی دانست که مردم ایران از نظر اقتصادی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. درآمد متوسط ایرانیان که در سال ۲۰۱۱م. به طور متوسط ۲ هزار دلار بوده است، به شدت رو به کاهش رفته و در حال حاضر ایران تنها درآمدی در حدود نیمی از درآمد ترکیه را در حوزة تولید و صادرات در اختیار دارد و برداشته شدن تحریم‌ها فرصت فوق‌العاده‌ای برای پر کردن این فاصله در اقتصاد ایران است.

در طی ۴ سال گذشته، سخت‌ترین تحریم‌ها ضد اقتصاد ایران به اجرا گذارده شده و حتی فرش ایران نیز از این قاعده مستثنی نشده است. بسیاری از این فرش‌ها در پشت حجره‌های بازار تهران ـ بازار تهران ۱۵ میلیون نفری ـ تا شده و روی هم قرار گرفته است. این تنها بازاری است که می‌توان گفت دقیقاً بر اساس همان سیستمی هدایت شده و کار می‌کند که قرن‌ها در ایران رواج داشته است. با این حال تحریم‌های بانکی بر روی این بازار نیز تأثیرات بسياري داشته است. هم در بازار فرش و هم دیگر بازارها، امیدهای زیادی برای صادرات محصولات ایرانی به سایر کشورها وجود دارد. از نظر برخی از تحلیل‌گران اقتصادی این بازار، برای آمریکا نیز می‌تواند سودهای زیادی در پی داشته باشد. ایرانیان اعتقاد دارند زمان طلایی ایران، در طول ۲ تا ۵ سال آینده اتفاق می‌افتد. اگر همه چیز خوب پیش برود، ایران می‌تواند شاهد افزایش رشد اقتصادی در حد ۶ درصد در سال ۲۰۱۶م. باشد و این میزان به ۶.۷ درصد در سال آینده‌اش می‌رسد. میزان رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی کمتر از یک درصد بوده است اما صندوق بین‌المللی پول یقین دارد که این میزان به شدت رو به افزایش خواهد رفت. این بازار نه تنها برای آمریکا بلکه برای سایر کشورهای اروپایی نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد. تا قبل از اعمال تحریم‌های شدید ضد ایران در سال ۲۰۰۹م. ، اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میادین نفتی و گازی این کشور بود. شرکت‌های کوچک آلمانی حتی با وجود تحریم‌ها نیز به روش‌های گوناگون به همکاری خود با ایران ادامه می‌دادند. هم اکنون رقابت گرمی بین شرکت‌های اروپایی بر سر ورود به بازارهای مختلف ایران از صنعت خودرو گرفته تا نفت و گاز و حتی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی شکل گرفته است. به نظر می‌رسد با این حال آمریکا هنوز در این میان قدمی برای ورود به بازار ایران برنداشته است. برخی بر این گمان‌اند که لغو تحریم‌ها باید به معنای نزدیک شدن بیشتر دو کشور و همکاری‌های اقتصادی‌شان شود اما هنوز هم راه زیادی تا رسیدن به این مرحله وجود دارد چرا که با وجود توافق هسته‌ای هنوز هم اختلاف‌هاي زیادی بین دو کشور وجود دارد که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها قابل رفع شدن باشند.

نظر شما