شناسهٔ خبر: 119250 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افزایش تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه تا ۶ ماه آینده

زنگنه وزیر نفت با تاکید بر این که ایران پس از لغو تحریمها در هر صورت ۵۰۰ هزار بشکه به تولید خود می افزاید گفت: ایران سطح تولید روزانه چهار میلیون بشکه را ظرف کمتر از ٦ ماه آینده محقق می کند.

به گزارش «نماینده» به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه صبح امروز (جمعه، ١٦ آذرماه) پیش از آغاز یکصد و شصت و هشتمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین در جمع خبرنگاران درباره این که اگر اوپک با کاهش تولید موافقت کنند آیا ایران حاضر است ۵۰۰ هزار بشکه دوم خود را وارد بازار نکند؟ گفت: «ابدا»

وی درباره این که پس از لغو تحریم، وقتی نفت ایران وارد بازار شود، انتظار دارید اعضای اوپک چقدر از تولید نفت خود بکاهند؟ گفت: من پیش تر نیز گفته ام که ایران به بازار می گردد.

به گفته زنگنه، اگر کشورها می خواهند پایداری، تعادل و ثبات در بازار نفت در بلند مدت برقرار شود باید بازگشت ایران به بازار نفت را مد نظر قرار دهند. زیرا پیش تر گفته ام که ایران به بازار بر خواهد گشت. این حق قطعی و ملی ماست.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که یعنی انتظار دارید که اوپک به اندازه یک میلیون بشکه ای که ایران می خواهد پس از تحریم وارد بازار کند از تولید نفت خود بکاهند، تصریح کرد: مازاد عرضه نفت در بازار بیشتر از این رقم است. بنابراین برای تعادل و ثبات بازار، بیش از این مقدار کاهش تولید لازم است.

نظام سهمیه بندی احیا شود
وی با بیان این که ایران در نشست امروز به دیدگاه ها و عقاید دیگر اعضا گوش می دهد و با اعضا تبادل نظر می کند و شرایط را برای توافق بررسی می کند، افزود: به نظر می رسد که باید در این نشست تنها تبادل نظر داشته باشیم و از درک کشورهای عضو از شرایط بازارهای جهانی نفت خام آگاه باشیم.

وزیر نفت با بیان این که جمهوری اسلامی ایران نامه ای برای دبیرخانه اوپک ارسال کرده و در آن پایبندی به سقف تولید کنونی روزانه ۳۰ میلیون بشکه اوپک را خواستار شده است، تصریح کرد: هم اکنون در اوپک نظام سهمیه بندی وجود ندارد.

به گفته زنگنه، اوپک سرانجام باید نظام سهمیه بندی  را احیا کند، این دستاورد تاریخی اوپک است که هر یک از اعضا سهمیه تولید داشته باشند.

وی با بیان این که اوپک بدون داشتن سهمیه تولید نمی تواند بر پایبندی اعضا نظارت داشته باشد، اظهار کرد:  این بدان معناست که هر یک از کشورهای عضو باید بر مبنای سهمیه خود نفت تولید کند.

به اعتقاد وزیرنفت، هر یک از اعضا باید به سهمیه تولید پیشین خود که پیش تر تعیین شده بود، بازگردند.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا اعضای اوپک با پیشنهاد ایران موافق خواهند بود، گفت: برخی اعضای اوپک موافقند و برخی در حال بحث وبرسی در این باره هستند.

وی در خصوص این که آیا شما برای دستیابی به این موفقیت خوش بین هستید، تصریح کرد:  من فکر می کنم این موضوع در نشست امروز مورد بحث و بررسی قرار نمی گیرد.

حق ایران قابل مذاکره نیست

وزیر نفت درباره افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه نفت خود بعد از لغو تحریم ها با بیان این که ایران برای دریافت حق قانونی خود و بازگشت به بازارهای جهانی نفت مذاکره نمی کند، خاطر نشان کرد: بازگشت نفت ایران به بازار به اطلاع همه اعضا رسانده شده است و این موضوع به هیج وجه قابل مذاکره نیست.

وی با تاکید بر این که ایران برای دریافت حق قانونی خود و افزایش تولید نفت هیچ مذاکره ای نمی کند، به مذاکره ایران و ١+٥ اشاره کرد و افزود: افزایش تولید نفت ایران در حالی که ایران با کشورهای ١+٥ بر سر مسئله هسته ای و لغو تحریمهای ظالمانه به توافق دست یافته است، ناعادلانه است.

زنگنه تصریح کرد: ایران بزودی به سطح تولید پیشین خود باز می گردد و سطح تولید روزانه چهار میلیون بشکه را  ظرف کمتر از ٦ ماه آینده محقق می کند.

دیدگاههای متفاوت اعضای اوپک

زنگنه در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا شما با عربستان بر سر سطح تولید اختلاف نظر دارید، گفت: ما اختلافی نداریم، در طول تاریخ اوپک، اعضا دیدگاههای متفاوت درباره حل مسائل داشته اند.

به گفته وزیر نفت، دو کشور در طول سالهای گذشته به توافق رسیده اند و به همکاری و مشارکت با یکدیگر در چارچوب اوپک ادامه می دهند.

قیمت نفت قابل پیش بینی نیست

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که  پیش بینی شما برای قیمت نفت در سال آینده میلادی چیست، گفت: من نمی توانم قیمت نفت را پیش بینی کنم.
وی در خصوص این که آیا اعضا بر سر کاهش سقف تولید روزانه یک میلیون بشکه توافق می کنند، گفت: من در این باره موردی نشنیده ام، این یک شایعه است و فکر نمی کنم که اعضا در این باره آماده باشند.

وزیر نفت درباره این که انتظار دارید اوپک چه تصمیمی در نشست ١٦٨بگیرد، گفت: ایران انتظار ندارد اوپک کاری انجام دهد.

وی به این پرسش که آیا شما نگران هستید که اگر امروز توافقی صورت نگیرد، قیمتها بیش از این کاهش یابد، پاسخ داد: خیر؛ معتقدم که بازارهای جهانی نفت خام این شرایط را پیش تر تجربه کرده  و قیمتها کاهش نمی یابد.

زنگنه تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که می توانیم روزانه یک میلیون بشکه به تولید و صادرات خود بیفزاییم.

 

نظر شما