شناسهٔ خبر: 119236 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حدادعادل در نماز جمعه تهران:

مردم در انتخابات نزدیکترین افراد به منش مدرس را انتخاب کنند

حدادعادل نمازجمعه/* نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ‌در سال انتخابات قرار داریم و از مردم ایران می‌خواهیم کسانی را انتخاب کنیم که ایمان، اعتقاد به اسلام و التزام‌شان به ولایت فقیه همچون مدرس باشد.

به گزارش «نماینده» ، غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که به مناسبت دهم آذرماه سالروز شهادت آیت‌الله مدرس و «روز مجلس» سخنران پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران بود، اظهار داشت: فرارسیدن اربعین حسینی و همچنین رحلت پیامبر گرامی و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) را که در پیش رو داریم تسلیت عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه اربعین همیشه از بعد از شهادت حضرت سیدالشهدا موسم خاص زیارتی بوده اما در سال‌های اخیر اربعین تبدیل به یک پدیده دینی و اجتماعی جهانی شده است، تصریح‌کرد: بعد از سرنگونی صدام که سال‌ها شیعیان را از عزاداری اربعین ممنوع کرده بود گویی بغض همه دوستداران سیدالشهدا در طول این سال‌ها شکسته شد و اربعین را احیا کردند، ایرانی‌ها نیز که همیشه پیشگام بودند در این زمینه سنگ تمام گذاشتند و امروز می‌بینیم که شیعیان عراق و ایران و سایر کشورها چگونه یک رزمایش معنوی حسینی را برگزار می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه در روز اربعین بزرگترین اجتماع بشری روی زمین به نام حضرت اباعبدالله الحسین شکل می‌گیرد، گفت: اجتماعی دینی و راهپیمایی بزرگ از نجف تا کربلا با آن صحنه‌هایی عجیب که مشاهده می‌کنیم از حضور پیرمردها پیرزن‌ها و کودک‌ها و معلولان که هر کسی سعی می‌کند ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) ثابت کند.

حدادعادل با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین یک قدرت نمایی معنوی است، یادآور شد: آن هم در روزگاری که اوضاع منطقه را می‌بینیم، شرارت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم و می‌بینیم که چطور اوضاع عراق و لبنان و بحرین را به هم ریخته‌اند و گروه‌های تکفیری و داعش را بهانه می‌کنند تا در منطقه حضور یابند و در چنین شرایطی این لشگر حسینی با این حرکت سیاسی و اجتماعی و معنوی معنای اسلام ناب محمدی را آشکار کرده است.

وی بر همین اساس به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه این راهپیمایی حماسه عشق و ایمان و حماسه عقل و عاطفه است و چشمه‌ای برای شستشوی یک ملت که خود را تطهیر کند، گفت: این حرکت میلیونی به سمت کربلا با این بصیرت و آگاهی که در جوان‌ها و زوار وجود دارد مرا به یاد ۵۰ سال پیش می‌اندازد.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح بخشی از شخصیت آیت‌الله شهید مدرس پرداخت و اظهارداشت: مدرس متولد ۱۲۴۹ هجری شمسی است روستازاده‌ای در یکی از روستاهای نزدیک شهررضا که شهادت او مطابق با ۱۰ آذرماه ۱۳۱۶ یعنی در ۶۷ سالگی این عالم بزرگ به شهادت رسید.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه مدرس یک روحانی تمام عیار و به معنای واقعی کلمه بود گفت: مدرس یک عالم دین، عالم ربانی و عالم به زمان است.

وی با بیان اینکه مدرس نزد مراجع بزرگ تقلید در نجف درس خوانده بود، گفت: مدرس از اوضاع دنیا و ایران اطلاع کافی داشت و بعد از سالها تحصیل در نجف به اصفهان بازگشت و مقابله با فساد، توجه به مردم، مقابله با بی عدالتی و حکام مستبد قاجاری را در دستور کار خود قرار داد.

حداد عادل اضافه کرد: مدرس بعد از آنکه نهضت مشروطه برپا شد با علمای اصفهانی در رهبری این نهضت همکاری داشت و با علمای نجف نیز مرتبط بود و شخصیت علمی، سیاسی و اجتماعی خود را در اصفهان به خوبی نشان داد به طوریکه همه آگاهان و خبرگان ایران او را می‌شناختند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در نتیجه وقتی مشروطه به پیروزی رسید و مجلس تشکیل شد در مجلس دوم بنا بر اصل دوم متمم قانون اساسی مدرس انتخاب و راهی مجلس شد؛ متمم قانون اساسی بعد از خود قانون اساسی به تصویب رسید و در اصل دوم گفته شده که  ۵ نفر از علما و مجتهدین تراز اول به انتخاب بقیه مراجع باید در مجلس حضور داشته باشند و بر اسلامی بودن مجلس نظارت کنند و صحه بگذارند و این اصل به اصل علمای تراز اول انقلاب مربوط بود.

وی ادامه داد: مدرس انتخاب شد و بنا بر این اصل از اصفهان به تهران آمد البته این اصل در همان مجلس دوم اجرا شد که مدرس به این عنوان وارد مجلس شد و از ۵ نفری که قرار بود بیایند فقط دو نفر آمدند، بعد از یک دوره هم این اصل به کلی فراموش شد، این اندیشه‌ای بود که در انقلاب اسلامی در قالب شورای نگهبان در قانون اساسی آمد و اجرا شد.

حداد عادل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اما در دوره سوم مدرس از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد مدرس در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای ملی در آن زمان حضور داشت و سالهای سخت و سرنوشت سازی را سپری کرد.

وی ادامه داد: مدرس حدود ۱۷ سال یعنی از روزی که پا به مجلس گذاشت تا زمانی که تبعید شد در متن مسائل سیاسی بود و در دوره‌ای مبارزه کرد که انگلستان توطئه کرد تا رضا خان را در ایران به قدرت رسانده و قاجاریه منقرض شود و مدرس با اینکه دل خوشی از قاجاریه نداشت اما می‌دانست حضور رضاخان شده از سر دلسوزی برای ملت ایران نیست بلکه انگلیسی‌ها می‌خواهند نوکری از خود بر کشور حاکم کنند و از همان ابتدا دست رضا خان را خواند و می‌دانست که او با چه برنامه‌ای روی کار می‌آید.

حداد عادل تاکید کرد: مدرس می‌دانست از همان روزهایی که رضا خان تظاهر به دینداری می‌کرد چه برنامه‌ای دارد از این رو در مجلس مقابل وی ایستاد اما جاسوس پروری‌های انگلیسی‌ها در ایران سبب شد تا بالاخره رضا شاه به سلطنت برسد هرچند مدرس باز هم در مجلس مخالفت خود را ادامه داد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به ترور‌های چندین باره مدرس گفت: یک بار در اصفهان زمانی که وی می‌خواست به محل  تدریس برود به وی تیراندازی کردند دومین بار نیز وقتی که وی می‌خواست به مدرسه سپهسالار (شهید مطهری فعلی) برود او را ترور کردند اما باز با هوشمندی وی نجات یافت.

وی در ادامه گفت: با اینکه در مجلس هفتم مدرس در انتخابات شرکت کرد اما انتخابات زیر سلطه رضاخان بود و اجازه نداد حتی یک رای به نام مدرس خوانده شود که وی نیز آن جمله معروف را گفت که یک رای به نام من خوانده نشد اما می‌خواهم بدانم یک رایی که خودم به خودم داده بودم چه شده است؟

حدادعادل یادآور شد: در سال ۱۳۰۶ و یا ۱۳۰۷ شبانه به خانه مدرس هجوم آورده و او را دستگیر کردند و در بدترین وضع این عالم فقیه و مبارز را به خواف برده و در قلعه‌ای زندانی کردند و شکنجه‌ها و مصیبت‌های بسیاری که خود مدرس شرح زندانی بودنش را نوشته، متحمل شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مدرس آیینه زهد و بی اعتنایی به دنیا بود یادآور شد: شاگردان، دوستان، مورخان و رجال سیاسی و هر کس که مدرس را دیده از زهد و ساده زیستی او در تعجب بوده و ما نظیری برای مدرس نمی‌شناسیم که در عالم سیاست وارد شده باشد و این اندازه به دنیا بی اعتنایی کند.

وی ادامه داد: مدرس یک مظهر ایمان به خداوند و توکل به خداوند است و از خصوصیات او شجاعت و آزادگی است و اینکه تمام وجودش را صرف خدمت به مردم کرده است.

حداد عادل با اشاره به جمله معروف مدرس مبنی بر اینکه سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست یادآور شد: این همان رابطه دین و سیاست است و این اندیشه‌ای که امام راحل براساس آن انقلاب را  احیا کرد و مقابله تفکر سکولاریسم است که دین را از سیاست جدا می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: امروز همه گروه‌هایی که با این انقلاب مخالفند و برخی از ریشه‌های فاسد آن‌ها در داخل کشور از سکولاریسم دفاع می‌کنند و می‌گویند دین به سیاست نباید کاری داشته باشد که مدرس نکته مقابل آن را مطرح کرد و گروه‌هایی که امروز در ایران مروج سکولاریسم هستند به مدرس علاقه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) هیچ شخصیت معاصری را به اندازه شهید مدرس ستایش نکرده‌اند افزود: روز شهادت شهید مدرس را روز مجلس نامگذاری کردند و این به معنای آن است که مدرس الگوی نمایندگی است و نمایندگان مجلس باید مدرس را الگوی خود قرار دهند. البته مقام مدرس بسیار بالاتر از آن است که ما بتوانیم خود را با او مقایسه کنیم اما باید در انجام وظایف نمایندگی خود جهت گیری مدرس را داشته باشیم.

حدادعادل با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که مجلس باید مجلسی باشد که در برابر زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های جهانی بایستد افزود: مجلس شورای اسلامی در این یک سالی که گذشته سعی کرده است با حساسیت‌های لازم مخصوصا در قضیه هسته ای و موضوع برجام وظیفه خود را انجام دهد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: کمیسیون فعالی در این زمینه به وجود آمد که نظارت و بررسی کردند و گزارش خوبی ارائه دادند و مقام معظم رهبری نیز از حساسیت این مجلس و فعالیت‌های آن تشکر کردند.

وی همچنین گفت: در سال گذشته مجلس دغدغه‌های مسائل اقتصادی را نیز داشت و سعی کرد در رفع موانع مربوط به تولید و مراقبت از محیط کسب و کار کمک کند.

حداد عادل تصریح کرد: سعی ما بر این بوده که نگرانی مقام معظم رهبری را که امروز مکرر ما را از خطر نفوذ بیگانگان و دشمنان بر حضر می‌دارند به وظایف خود عمل کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سال انتخابات است و ما میگوییم که مدرس الگوی نمایندگی است یعنی مردم در انتخاب نماینده سعی کنند که کسانی را انتخاب کنند که حال نه منطبق بر مدرس بلکه به خلق و خو و ایمان مدرس و اعتقاد به اسلام و حکومت اسلامی و ولایت فقیه داشته باشد تا مجلسی داشته باشیم که پشت سر رهبر انقلاب در خدمت به ملت و اسلام و پشتیبان انقلاب اسلامی باشد.

نظر شما