شناسهٔ خبر: 119230 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عراقچی:

اگر «پی‌ام‌دی» بسته نشود برجام بی برجام

عراقچی/2 معاون وزیر امور خارجه گفت: ما اجرای برجام را منوط به بسته شدن پرونده PMD می دانیم، طبیعی است که در صورت باز ماندن کوچکترین پنجره PMD ما نیز تعهدی نسبت به اجرای برجام نخواهیم داشت.

به گزارش «نماینده»، سید عباس عراقچی در برنامه تیتر امشب که از شبکه خبر سیما پخش شد، در مورد گزارش آژانس انرژی هسته ای گفت: گزارش سعی کرده است متعادل باشد و حاوی نکات مثبت و منفی یا سیاه و سفید باشد.

وی افزود: در مجموع نکته مهم این گزارش به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران منجر می شود. نگاه کلی که می توان انجام داد این است که در حقیقت آژانس به این نتیجه رسیده است که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز بوده است.

عراقچی ادامه داد: علیرغم اینکه آمانو گفته گزارش آژانس نه سیاه ونه سفید است جمع بندی آن به سمت سفیداست و وجود برنامه نظامی را ردمیکند.

وی بااشاره به نکات منفی گزارش آژانس گفت: در گزارش آژانس ادعای جدید درباره پارچین مطرح شده که می گوید  یک محفظه انفجاری آنجا وجود داشته و در حال حاضر نیست، این ادعا در حالی است که درسال های ادعایی  ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ آژانس دوبار از پارچین بازدید کرده است.

رئیس ستاد پیگیری برجام، افزود: اینكه آژانس اعلام كند هیچ فعالیت نظامی و هیچ مواد انحرافی وجود نداشته مهم است و آورده است که تنها مطالعاتی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود داشته، هرچند ما این ادعا را قبول نداریمو صحت ندارد.

وی با اشاره به ویژگی های گزارش آژانس گفت: گزارش ۸۰ پاراگراف دارد که از پاراگراف ۲۰ به بعد نظرات خود را به تفکیک بیان کرده است و عملا ۱۲ پرونده علیه ایران را بررسی کرده است.

عراقچی افزود: در گذشته ادعا شده بود که ایران سازمانی را برای ساخت بمب اختصاص داده بود که در گزارش آمانو این موضوع رد شد.

وی با بیان اینکه در گزارش آمانو رسیدگی به موارد گذشته آمده است، ادامه داد: اینها نکاتی بود که ما در گزارش آمانو به آن رسیدیم. آمانو گفته است که ایران فعالیت نظامی هسته ای نداشته است و حداکثر آن مطالعاتی در این زمینه بوده است که ایران این موضوع را اصلا قبول ندارد.

معاون وزیر امورخارجه، همچین عدم استفاده ازلفظ PMD در گزارش را نکته مثبت دانست.

وی همچینن با پیش بینی بسته شدن پرونده پی ام دی، گفت: ازآنجا كه ۱+۵ اراده بستن پرونده را دارد و گزارش آژانس می‌تواند مبنای آن باشد، فكر میكنیم كه شورای حكام پرونده راببندد.

عراقچی با بیان اینکه گزارش آمانو بهتر از انتظارات ما بود، گفت: شورای حکام با این گزارش میتواند پرونده را ببندد و شورای حکام تصمیمی جز برای بستن نخواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس گزارش آمانو انتظار می رود که شورای حکام پرونده PMD ایران را ببندد مگر آنکه بخواد مسائل سیاسی را در این زمینه لحاظ کند که در این شرایط مواضع ایران به طور شفاف مشخص است زیرا ما اجرای برجام را منوط به بسته شدن پرونده PMD می دانیم، طبیعی است که در صورت باز ماندن کوچکترین پنجره PMD ما نیز تعهدی نسبت به اجرای برجام نخواهیم داشت.

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به این مطلب که هیچ بهانه ای برای ۱+۵ و شورای حکام برای بسته نشدن PMD وجود ندارد افزود: در گزارش های آمانو به روشنی آمده است که هیچ نکته مبهمی برای من باقی نمانده است و به همه سوالات خود جواب داده ام، به این ترتیب راهی برای شورای حکام باقی نخواهد ماند جز بستن پرونده PMD ایران.

وی با تاکید باینکه اگر شورای حکام پرونده PMD را نبندد برجام بر اساس بیانات رهبر انقلاب متوقف خواهد شد، تصریح کرد: دستور رهبری به عنوان یک شرط به طرف مقابل اعلام شده است.

عراقچی افزود: طبق برجام متعهد شدیم از روز اجرا پروتکل الحاقی را داوطلبانه و موقت اجرایی کنیم.

معاون وزیر امورخارجه، با بیان اینکه ما در آستانه اجرایی شدن هستیم و تحریم ها در عمل برداشته می شود، گفت:  تا قبل از روز اجرا باید تمام تعهدات خود را انجام دهیم که در سه محور عمده است: خارج شدن قلب اراک، ارسال موار به روسیه و جمع آوری سانتری فیوژ های اضافه است که جمع آوری سانتری فیوژها  شروع شده اما دو تعهد دیگر ما منوط به بسته شدن پی ام دی است. حدود یکماه دیگر به مرحله اجرا می رسیم.

نظر شما