شناسهٔ خبر: 119102 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سروری در گفت و گو با هفته نامه«نماینده»:

اصولگرایان باید فلسفه وجودی خود یعنی خدمت به مردم را در عمل نشان دهند/ مجلس دهم باید مجلس اقتصاد مقاومتی باشد/اصلاح طلبان استاد شعار دادن هستند تاکنون از آنها برنامه ای ندیدیم

پرویز سروری/* قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی می گوید: جریان اصولگرا زمانی می تواند دوباره به قدرت برگردد که فلسفه وجودی خود یعنی خدمت به مردم را در عمل نشان دهد، اگر بخواهد بد عمل کند نتیجه اش شکست خواهد شد.

از حوالی روزهای منتهی به آغاز نمایشگاه مطبوعات بود که نوید کاغذی شدن «نماینده» میان رسانه ها دست به دست شد. در همین راستا «نماینده» در گام نخست با دو ویژه نامه به نمایشگاه آمد. ویژه نامه دوم «نماینده» همانطور که در خبرها آمده بود، میزبان نقطه نظرات و تحلیل های چهره های شاخص همه جریان ها شد. گپ و گفت هایی صریح، که نشریه ای خواندنی را رقم زد.

یکی از چهره هایی که «نماینده» در ویژه نامه دوم به سراغش رفت، پرویز سروری"قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی" است.

او در انتخابات مجلس هفتم در فهرست انتخاباتی آبادگران ایران اسلامی قرار گرفت و همراه با سایر اصولگرایان وارد خانه ملت شد و در دوره هشتم نیز باردیگر اعتماد مردم را به دست آورد اما در انتخابات مجلس نهم از ورود به بهارستان باز ماند.

سروری در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران در جهت وحدت و همگرایی اصولگرایان تلاش های زیادی انجام داد در نهایت به همراه تعداد دیگری از نیروهای اصولگرا وارد خیابان بهشت شد و هم اکنون رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی پارلمان شهر تهران است.

برای گفتگو با «سروری» به شورای شهر رفتم و پیرامون برنامه اصولگرایان در انتخابات پیش رو سوال کردم. زمان گفتگو هم ۴۵ دقیقه اعلام شد چرا که وی باید در یک جلسه شهری در شورا شرکت می کرد.

گفتگو از سازوکار اصولگرایان و برنامه های آنها در انتخابات آغاز و از درخواست سروری به نیروهای همفکرش در اردوگاه انقلاب پایان یافت.

وی در این گفتگو خطاب به اصولگرایان گفت، ما(اصولگرایان) باید از گذشته بخصوص انتخابات سال ۹۲ عبرت بگیریم و بدانیم مردم با جریان اصولگرا پیمان نبستند که همیشه به آنها رای دهند، جریان اصولگرا زمانی می تواند دوباره به قدرت برگردد که فلسفه وجودی خود یعنی خدمت به مردم را در عمل نشان دهد، اگر بخواهد بد عمل کند نتیجه اش شکست خواهد شد.

 

آنچه در ادامه می آید مشروح یکی از گفتگوهای تفصیلیِ پیش شماره دوم هفته نامه «نماینده» است.

نماینده: اصولگرایان مدتی است نشست های خود را جهت طراحی و ارائه سازوکار وحدت آغاز کرده اند، این سوال مطرح می شود بعد از وحدت  باید چه برنامه و رویکردی از سوی این جریان لحاظ شود؟

خود برنامه از عناصر وحدت آفرین در زمینه جریان اصولگرا است. کشور را نمی شود بدون برنامه اداره کرد و شاید یکی از ضعف هایی که در کشورمان وجود دارد این است که احزاب و تشکل ها مصرف انتخاباتی دارند و برنامه محور نیستند، انتخابات محور هستند  و احزاب کارکرد خود که تشکیل دولت سایه، تدوین برنامه برای دولت های مستقر است را انجام نمی دهند و وقتی به قدرت می رسند نمی توانند یک برنامه از پیش تعیین شده ای را به اجرا بگذارندبه همین جهت با حرکت های سینوسی در اجرا مواجه می شوند.

معتقدم  جریان اصولگرا باید تلاش کند این نقیصه را برطرف کند و با یک برنامه مدون وارد انتخابات شود البته  در این عرصه تلاش هایی صورت می گیرد اما باید گفت: یکی از عناصر تشتت آفرین در جریان اصولگرا می تواند همین باشد که ما برنامه های دراز مدت  و ساز و کار روشنی دست نیافتیم البته نه ما بلکه همه جریانات  منجمله اصلاح طلبان و دیگران همین گونه هستند. حتی به نظرم دولت فعلی مجموعه ای بودند که برنامه ای برای اداره کشور نداشتند بنابراین  بعد از انتخابات تازه تلاش می کنند برنامه ای را به وجود بیاورند.  با طرح این مسائل باید بگوییم  نقطه ضعف در سامانه نیروهای انقلاب دیده می شود و باید رفع شود، این بدین معنی نیست کاری صورت نمی گیرد، روی برنامه  ها کار می شود اما باز عقب ماندگی های جدی داریم چون باید ظرفیت زیادی را معطوف به ایجاد گفتمان وحدت می کردیم فرصت های زیادی به خاطر این از دست دادیم اما تلاش زیادی صورت می گیرد این نقیصه رفع شود.

نماینده: اصولگرایان چرا در کنار سازوکار وحدت موضوع برنامه محوری در انتخابات را دنبال نکردند، زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده است، اصلا اصولگرایان قرار است با چه برنامه ای در انتخابات شرکت کنند؟

برنامه می تواند نقش وحدت بخش در جریان اصولگرا داشته باشد اما قبل از انسجام می تواند نقش تفرقه آمیز ایفاء کند از این نظر دورنماهای کلی در برنامه در ذهنمان است، جریانات مختلف نیز مدل های خاص خود را در برنامه برای اداره کشور و مجلس دارند آنها را باید کاملابررسی و با محوریت اقتصاد مقاومتی بتوانیم برنامه خوبی داشته باشیم.

ما در جریان اصولگرا همت اولمان موضوع انسجام بود چون باید آسیب های داخلی رفع می شد و به یک هم افزایی ملی می رسیدیم و ظرفیت ها را ساماندهی می کردیم تا بااین ظرفیت ها  یک برنامه ایجاد کنیم، اگر قبل از این انجام می دادیم خود برنامه، تولید اختلاف می کرد و مثل یک موج منفی در جریان اصولگرا می توانست عمل کند اما الان ما به طرف انسجام حرکت می کنیم و می توانیم برنامه را براساس این جریان منسجم و با نظرگیری از همه مجموعه ها جلو ببریم. طبیعتا امروز برنامه می تواند نقش وحدت بخش در جریان اصولگرا داشته باشد اما قبل از انسجام می تواند نقش تفرقه آمیز ایفاء کند از این نظر دورنماهای کلی در برنامه در ذهنمان است، جریانات مختلف نیز مدل های خاص خود را در برنامه برای اداره کشور و مجلس دارند آنها را باید کاملابررسی و انشاءالله با محوریت اقتصاد مقاومتی بتوانیم برنامه خوبی داشته باشیم.

نماینده: باتوجه به اظهار نظر شما"اقتصادی مقاومتی" محوری ترین برنامه اصولگرایان در انتخابات است

قطعا اینگونه است، روی موضوع اقتصاد مقاومتی کار می شود ان شالله به نتیجه برسیم

نماینده: اصولگرایان همواره بر کلید واژه"اقتصاد مقاومتی تاکید دارند" و حتی می خواهند با رویکرد و برنامه اقتصادی وارد عرصه انتخابات شودند، اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم تاکنون در این زمینه اقدام مناسبی صورت نگرفته، اصولگرایان برای تحقق آن چه برنامه ای دارند؟

امروز موضوع اقتصاد، معیشت مهم است به همین جهت هر مجلسی که می خواهد روی کار بیاید  باید مهمترین موضوعش اقتصاد مقاومتی باشد. الان کلیاتی را در رابطه با اقتصاد مقاومتی داریم اما من معتقدم دولت فعلی هنوز اقدام موثری را انجام نداده یا در چارچوب های رویکردی دولت فعلی شاید این نگاه وجود نداشته باشد و به نظر بنده فعلا اقتصاد مقاومتی دارد خاک می خورد و همه شعارش را می دهند.

** مجلس دهم باید مجلس اقتصاد مقاومتی باشد

نماینده: سوالم را تکرار می کنم، اصولگرایان می خواهند چه اقداماتی انجام دهند تا اقتصاد مقاومتی اجرایی شود

معتقدم مجلس دهم باید مجلس اقتصاد مقاومتی باشد یعنی اولویت اول و ضرورت جدی کارش را  بر روی اقتصاد مقاومتی بگذارد و از ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کند، قوانین مورد نیاز را به وجود بیاورد و سپس ساز و کار نظارتی جدی برای فشار به دولت اعمال و آن را  در دستور کار قرار دهد.

نماینده: عملکرد مجلس کنونی را چگونه ارزیابی می کنید؟ مجلس حتی فراکسیونی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تشکیل داده است آیا به اعتقاد شما موثر بود؟

اقتصاد مقاومتی فعلا در مرحله شعار باقی مانده و هنوز نتوانسته ایم از شعار به اجرا و عمل وارد شویم. مجلس فعلی  فرصت چندانی ندارد و در ماه های پایانی از او نمی توان انتظار داشت اقدامات دراز مدت انجام داد گفت بنابراین باید قطع امید کرد از اینکه مجلس فعلی بتواند اقدام بسیار موثری را در رابطه با اقتصاد مقاومتی بردارد البته اقداماتی انجام شده اما این اقدامات به شدت ناکافی است و باید همان طور که عرض کردم مجلس بعدی(دهم) با برنامه و اجتناب از شعار زدگی از روز اول بنیان درستی در رابطه با اقتصاد مقاومتی بردارد.

نماینده: شما معتقد هستید مجلس آینده باید بر حوزه اقتصاد متمرکز شود و برنامه محوری اصولگرایان نیز در این حوزه متمرکز شده است چرا بدین نتیجه رسیده اید؟

امروز ما مواجه با اقتصاد رکود تورمی هستیم و این بدترین نوع مدل اقتصادی است که می تواند وجود داشته باشد یعنی هم رونق اقتصادی وجود ندارد و هم جیب مردم دارد خالی می شود و از طرف مواجه با گرانی و تورم هستیم که این دو به صورت یک سونامی اقتصادی دارد اقتصاد کشور و جیب مردم را تهدید می کند بنابراین حتما باید به صورت ضربتی و با اولویت بالا برای این موضوع فکری صورت گیرد.

نماینده: آقای سروری اصولگرایان برنامه اقتصادی خود هم تدوین کردند چگونه می خواهند بدنه خاکستری جامعه که سیاسی هم نگاه نمی کنند به سمت این برنامه ها جذب کنند؟

من این تقسیم بندی خاکستری را قبول ندارم، یک عده ای هستند که تصمیم شان در رابطه با جریان فکری و سیاسی گرفته شده است، یک سری دیگر افرادی هستند که تصمیم شان را گرفتند و مدل اصولگرایی را مدل موفقی برای کشور می دانند. یک عده ای دیگر هم مدل اصلاح طلبی را برای اداره کشور موثر و مفیدی می دانند اما  یک عده دیگر از مردم هستند که تصمیم نگرفته اند، رنگ سیاسی هم ندارند، در جریانات سیاسی هم قرار نمی گیرند آنها نگاه می کنند ببینند چه کسی برنامه بهتری دارد، چه کسی شعار بهتری می دهد و اقدامات موثری انجام می دهد از این رو سوابق را می بینند برنامه ها و موضوعات مختلفی را که وجود دارد بررسی و انتخاب می کنند به نظربنده باید  تلاش بکنیم  تا جمعیتی که هنوز تصمیم نگرفته اند اغنا شوند.

نماینده: این پاسخ به سوال من نبود، اصولگرایان چگونه می خواهند این قشر خاکستری را اقنناع کنند؟

به نظر بنده اولویت اول ما این است "یک انسجام در بین جریان اصولگرا ایجاد بکنیم تا بدین وسیله اعتماد از دست رفته را به این جریان برگردانیم  چرا که وحدت این جریان پیام های مثبتی به جامعه هدف منتقل می کند. بعد از انسجام می شود  یک برنامه مسنجمی را به این قشر منتقل کرد. معتقدم باید رصد دائمی از خط دشمن و نظام سلطه داشته باشیم و در جهت مقابله با آن زهر افشانی های آنان برنامه مدون مقابله تدوین کنیم و بتوانیم دائما در جهت از بین بردن سموم و زهر افشانی ها اقدام کنیم تا بتوانیم در جهت اقناع  و اینکه  این برنامه ها می تواند برای آینده کشور مفیدتر باشد اعتمادسازی کنیم.

**برنامه رقیب، فحش و تخریب دیگران است

نماینده: شما از تهیه برنامه اصولگرایان با رویکرد اقتصادی در انتخابات خبر دادید حتی می گویید برای قشر خاکستری یا همان افرادی که تصمیم نگرفته اند هم برنامه خواهید داشت، در حالی که در صحنه انتخابات با رقیبی همچون اصلاح طلبان روبه رو هستید، قبول دارید اصولگرایان باید در طرح و اعلام برنامه شتاب بیشتری بگیرند؟

ما تاکنون از جریان اصلاح طلب برنامه ای ندیدیم،  امروز برنامه آنها فحش و تخریب دیگران است ما که چیزی ندیدیم  در صورتی که الان قدرت دستشان است بالاخره باید گزارشی بدهند که در عرض این دو سال چه کرده اند؟ چه برنامه ای را اجرا کرده اند؟ همه همت آنها روی مذاکرات بود. اصلاح طلبان استاد شعار دادن هستند  یعنی دکترای شعار دادن دارند و ما اصولگرایان در این زمینه خیلی عقب تر ازآنان هستیم  به طوری که می توانند یک سیاه را با تبلیغات و جنگ روانی سفید جلوه بدهد و برعکس. ما نه در دولت خاتمی شاهد برنامه ای بودیم نه در دولت فعلی تا الان شاهد برنامه چشمگیری بودیم از این نظر به نظرم این ادعا یک ادعای واهی و توخالی است و فقط شعار دادن است که آن هم تخصص دوستان اصلاح طلب ما است.

نماینده: آقای سروری به حضور برخی از اصلاح طلبان در بدنه دولت فعلی اشاره کردید، فارغ از فعالیت این بدنه در قوه مجریه ما با احزاب اصلاح طلب روبه رو هستیم حتی برخی از این احزاب منجمله کارگزاران فعالیت خود را گسترش داده اند سوال این است اصولگرایان برچه اساس می خواهند خود را در مقابل رقیب قرار دهند؟ چگونه می خواهند کارنامه خود را به متن جامعه ارائه دهند؟ برنامه هم تدوین شد پس از آن چه برنامه ای باید جهت پذیرش مردم در نظر گرفته شود؟ پیش از این رقیب در صحنه غیبت داشت اما اکنون حضوری فعال دارد، مصداقی صحبت کنیم

معتقدم یک بار برای همیشه باید کارنامه جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی به طور کلی مورد مطالعه قرار گیرد. واقعا بالاخره وقتی اصولگرایان در مجلس بودند چه کردند؟ وقتی اصلاح طلبان آمدند چه کردند؟ ما مجلس ششم را با حضور اصلاح طلبان داشتیم، همین مجلس قابل بررسی است، با کشور چه کردند؟ کشور را به کجا بردند؟ هویت ملی ما چه قدر ضربه خورد اصلا اپوزسیون در داخل قدرت تشکیل دادیم و مجلس ششم در درون قدرت علیه انقلاب تحصن کرد. شما کارنامه مجلس ششم و دولت اصلاحات  را در کنار مجلس هفتم و حتی  دولتی که ما معتقدیم از جریان اصولگرایی رای گرفت اما همراه با جریان اصولگرا نشد قرار دهید  می بینید جریان اصولگرا خیلی کارنامه قابل دفاع تری دارد. فکر می کنم باید برگردیم به سابقه شعارهای اصلاح طلبان همان هایی که یک روز آقای هاشمی دشمن اصلیشان بود امروز محور وحدت بخش برای آنها شده است این پارادوکس سیاسی را اصلاح طلبان می خواهند چه کنند؟

** اصولگرایان باید از گذشته عبرت بگیرند؛ مردم با اصولگرایان پیمان نبستند

نماینده: اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ راهبردی اتخاذ کرده اند که می خواهند براساس همان راهبرد در انتخابات مجلس شرکت کنند در حال حاضر با توجه به نقش افرینی رقیب وضعیت را چگونه ارزیابی می کنید؟

مردم به دقت رصد می کنند و ضعف های ما را می بینند به هیمن جهت  در ۹۲ به ما رای ندادند، یعنی ما(اصولگرایان) را تنبیه می کنند و می گویند "قسم نخورده ایم پشت شما باشیم هر وقت درست عمل کردید پشت سرتان هستیم، بد عمل کنید کنارتان می گذاریم و یک گروه دیگری رای می آورند" ما(اصولگرایان) باید از گذشته عبرت بگیریم و بدانیم مردم با جریان اصولگرا پیمان نبستند که همیشه به آنها رای دهند، جریان اصولگرا زمانی می تواند دوباره به قدرت برگردد که فلسفه وجودی خود یعنی خدمت به مردم را در عمل نشان دهد، اگر بخواهد بد عمل کند نتیجه اش شکست خواهد شد. این درس بزرگی است که مردم به جریانات سیاسی در ایران داده اند. ما تلاش داریم از این تنبیه مردم نسبت به جریان اصولگرایی در ۹۲ عبرت بگیریم خود را ترمیم کنیم و در مرحله اول بپذیریم بد عمل کرده ایم بد از اینکه پذیرفتیم به دنبال اصلاح برویم و بعد از آن  به سمت برنامه ای که  انشاء الله اعتماد مردم  و جریان اصولگرا را مثل گذشته ایجاد کند حرکت کنیم  به این مسیر امیدواریم.

نماینده: با تشکر از فرصتی که در اختیار هفته نامه «نماینده» قرار دادید.

موفق باشید.

نظر شما