شناسهٔ خبر: 118828 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

مقاومت هیئت رئیسه مجلس در برابر تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و نظام سلامت

مجلس 43 موضوع تجمیع بیمه ها مدتی است که به اختلاف اساسی بین ۲ وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش «نماینده»، وزارت بهداشت، در مان و آموزش پزشکی با بسیج امکانات و بهره گیری از رسانه و مصاحبه های با معاونین و مسئولین وزارتخانه و حتی نمایندگان موافق سیاست های وزارتخانه بدنبال این است تا هفت درصد از سهم بیمه درمان بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی را در قالب موضوع تجمیع بیمه بدست آورد اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با آن شدیدا مخالفت می کند.

این اختلافات علاوه بر آنکه به دولت و جلسه هیئت دولت هم کشیده شده، منجر به یارکشی برای ۲ وزارتخانه شده بطوریکه هر یک از ۲ وزارتخانه سعی کردند تا برخی نمایندگان را با خود همراه کنند.

وزارت بهداشت به سراغ اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت تعاون نیز سراغ اعضای کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس رفت.

بهداشتی ها بر ضرورت تجمیع بیمه تاکید می کردند و تعاونی ها نیز بر مخالفت با این امر.

در نهایت زور وزارت تعاون بر بهداشتی ها چربید و طرح تحقیق و تفحص از نظام سلامت در مجلس کلید خورد و نمایندگان سرشناسی همچون احمد توکلی، الیاس نادران، مسعود پزشکیان و نادرقاضی پور این طرح را امضا کردند.

این طرح هفته گذشته در مجلس کلید خورد و تحویل هیئت رئیسه مجلس شد اما وزارت بهداشت سعی کرد تا این طرح را به حاشیه ببرد.
جالب اینکه برخی از نمایندگان موافق سیاست های وزارت بهداشت، بلافاصله در مصاحبه هایی با تحقیق و تفحص مجلس از نظام سلامت که حق قانونی نمایندگان و برای شفاف سازی است، مخالفت کردند و حتی برخی از نمایندگان در اظهار نظری عجیب منکر این طرح شده و اعلام کردند که چنین طرحی وجود ندارد.

در مقابل طراحان طرح مذکور این طرح را به امضای ۱۵ نماینده رسانده و با تحویل آن به هیئت رئیسه مجلس تلاش کردند تا ضمن اعلام وصول در صحن مجلس در دستور کار مجلس قرار گیرد.

اما هیئت رئیسه مجلس هنوز این طرح را اعلام وصول نکرده و آنرا در دستور کار مجلس قرار نداده و در این زمینه مقاومت می کند. این اقدام هیئت رئیسه مجلس برخلاف آئین نامه داخلی مجلس است.

برخی از اسامی امضا کنندگان این طرح

۱-احمد توکلی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر
۲-الیاس نادران نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر
۳-علیرضا محجوب نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر
۴- مسعود پزشکیان نماینده تبریز
۵-نادر قاضی پور نماینده ارومیه
۶-عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه

محورهای طرح تحقیق و تفحص

۱- بررسی نحوه توزیع اعتبارات طرح تحول سلامت بین روستا‌ها و شهر‌ها و منابع برخوردار و محروم

۲- تطبیق پرداختی به پزشکان و دست‌اندرکاران بخش سلامت با قانون مدیریت خدمات کشوری

۳- بررسی نحوه پرداخت حق‌الزحمه پزشکان و پرستاران بخش دولتی و عمومی قبل از اجرا و پس از اجرای طرح تحول سلامت

۴- گزارش اثربخشی مکانیسم‌های کنترل مالی و اداری اعمال شده جهت اطمینان از تک شغله و تمام وقت بودن پزشکان پس از اجرای طرح تحول سلامت

۵- گزارش نحوه و میزان برخورد با پزشکان متخلف و نتایج حاصله

۶- بررسی میزان اعتبارات صرف شده جهت واردات دارو و تجهیزات پزشکی پس از اجرای طرح تحول سلامت و تطبیق آن با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (مقایسه فعالیت وارد کنندگان از سال ۹۰ تاکنون)

۷- گزارش هزینه‌کرد از عمل یک درصد ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها به تفکیک حوزه، آموزش و پیشگیری و بهداشت و حوزه درمان.

نظر شما