شناسهٔ خبر: 118747 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

کاش این تسهیلات صرف خودروهای فرسوده می‌شد

قاضی زاده/1 متأسفانه چون هدف دولت تنها یک هدف اقتصادی بود و به دنبال فروش کالاهایی که روی دستشان مانده بودند، به جوانب مختلف فکر نکردند.

«نماینده»؛ سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی/ قطعاً فروش بالای خودرو طی چند روز اخیر تبعاتی زیست محیطی و شهری را در پی خواهد داشت. هر چه میزان خودروهای شخصی رشد پیدا کنند، آلودگی هوا نیز تشدید خواهد شد. درحالی‌که رشد وسائل حمل‌ونقل عمومی باعث بهبودی و کاهش آلودگی هوا خواهد بود. کاش حالا که منابع مالی تسهیلات خرید خودرو وجود داشت، این پول صرف نوسازی ناوگان فرسودة کشور می‌شد. به این معنا که همین فروش و تسهیلات به صورت هدفمند اجرا می‌شد. به عنوان مثال خودروهای شخصی بالای ۲۰ سال و تاکسی‌های بالای ۱۰ سال مشمول این تسهیلات می‌شدند تا این پروسه باعث اتفاق خوبی در خصوص کاهش مصرف و آلودگی هوا نیز بشود. ولی متأسفانه چون هدف دولت تنها یک هدف اقتصادی بود و به دنبال فروش کالاهایی که روی دستشان مانده بودند، به جوانب مختلف فکر نکردند. از طرفی دیگر علاوه بر تشدید آلودگی هوا و ترافیک‌های شهری، ورود ۱۱۰هزار خودروی دیگر، مصرف سوخت را بالا می‌برد و به‌دنبال آن وابستگی ما به واردات بنزین را هم شدت می‌بخشد!

نکتة قابل توجه بعدی در این زمینه، بحث بررسی استانداردهای این خودروهاست و اینکه تا چه حد خودروهایی که عرضه می‌شوند استاندارد هستند و باید به این نکته توجه کرد که موجی از خودروهای غیراستاندارد با این تسهیلات به فروش نرسیده باشد و وارد جامعه نشود.

با توجه به ضرورت جلوگیری از تشدید آلودگی هوا و اینکه در این مقطع زمانی همه ساله با بحث وارونگی هوا مواجه هستیم، به نظر باید سازمان محیط زیست در خصوص تسهیلات و فروش یک‌باره خودرو ورود می‌کرد. سازمان محیط زیست به جای زدن حرف‌های سیاسی، باید در این مسائل به صورت جدّی حاضر باشد ولی ظاهراً در اموری که مربوط به این سازمان است و باید قاطع ورود پیدا کند و مدیریت نماید، متأسفانه حضور ندارد. تنها یک مصاحبه آن هم از وزیر محترم بهداشت در خصوص هشدار محیط زیستی تسهیلات خودرو دیده‌ایم؛ با اینکه باید سازمان محیط زیست به عنوان متولی، اقدام‌هاي لازم را انجام می‌داد.

* نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

نظر شما