شناسهٔ خبر: 118632 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گسترش زبان فارسی در جهان رابطه مستقیمی با اقتدار ملی کشور دارد

حدادعادل/2 رئیس بنیاد سعدی ضمن تشریح فعالیت‌های این بنیاد در دوسال و نیم گذشته، به نمایندگان ۲۶ موسسه فعال در گسترش زبان فارسی در جهان، گفت: گسترش زبان فارسی رابطه مستقیمی با اقتدار ملی ما دارد.

به گزارش «نماینده»، دومین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان صبح امروز یکشنبه اول آذر با حضور نمایندگان ۲۶ نهاد داخلی و خارجی در این زمینه و به میزبانی بنیاد سعدی در تهران برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی در آغاز این گردهمایی با بیان اینکه کشورهای جهان برای گسترش زبان خودشان فراتر از مرزهای جغرافیایی، تلاش گسترده‌ای می‌کنند گفت: مسلم است که گسترش زبان هر کشور در خارج از آن کشور، رابطه ای مستقیم و معنادار با اقتدار ملی آن کشور دارد.

وی افزود: زبان فارسی به دلایل گوناگون همواره مطلوب غیر ایرانیان بوده است. در دهه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور انجام شده است. اما از سال ۱۳۸۵ این ایده مطرح شد که یک موسسه و سازمان مستقل همانند سازمان ها و نهادهای دیگر کشورها، با هدف گسترش زبان فارسی در جهان تاسیس شود.

وی یادآور شد: ما تجربه حداقل ۲۵ کشور را در زمینه گسترش زبان فارسی خودشان که زیر نظر بالاترین مقام آن کشور اداره می‌شود، گردآوری و بررسی کردیم و بر این اساس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد مستقلی را به نام بنیاد سعدی تاسیس کرد که در حال حاضر بیش از دو سال و نیم از شروع رسمی فعالیت آن می‌گذرد.

به گفته رئیس بنیاد سعدی: این بنیاد در مدت اخیر سعی کرده متناسب با وظیفه وسیع و مهمی که بر عهده دارد، ساختار خودش را طراحی کند و گسترش کمی و کیفی داشته باشد.

از تخصص فارغ‌التحصیلان «آزفا» استفاده می‌کنیم

وی که در جمع نمایندگان ۲۶ موسسه فعال در آموزش زبان فارسی در جهان سخن می‌گفت، تاکید کرد: شما می‌دانید که امروزه آموزش هر زبانی به عنوان زبان دوم، یک دانش تخصصی محسوب می‌شود و از این جهت بنیاد سعدی سعی می‌کند با نگاه تخصصی به این موضوع نگاه کند. البته خوشبختانه در کشور ما در دهه‌های اخیر رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان با عنوان «آزفا» در چند دانشگاه به وجود آمده و فارغ التحصیلان آن با درجه کارشناسی ارشد در اختیار ما هستند و تلاش کردیم از تخصص آنها استفاده کنیم.

حدادعادل اضافه کرد: یکی از کارهای اصلی که ما در دست داریم و از آغاز به آن اهتمام داشته‌ایم، تالیف کتابهای متناسب با نیاز فارسی آموزان خارجی است؛ مسلماً وقتی صحبت از تالیف کتاب می‌شود، منظور یک دوره کتاب نیست بلکه انواع مخاطب با انواع مهارت، نیاز به این کتابها دارند و لذا باید این کتابها کاملاً مبتنی‌بر دستاوردهای عملی و آموزش زبان دوم تدوین شوند که در این باب، فعالیتی شروع شده است.

بنیاد سعدی هنوز در فضای مجازی فعال نیست

وی با بیان اینکه بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی در فضای مجازی برنامه گسترده‌ای دارد، گفت: کارهایی را در این رابطه آغاز کردیم اما هنوز در فضای مجازی حضوری با نام بنیاد سعدی نداریم، اما امیدواریم در سال آینده که توفیق برگزاری سومین گردهمایی موسسات فعال در آموزش زبان فارسی در جهان را داریم، خبر خوشحال کننده به نتیجه رسیدن این کار را اعلام کنیم.

حدادعادل بر استفاده بنیاد سعدی از تجارب موسسه جامعه المصطفی در زمینه آموزش مجازی تاکید کرد و در ادامه با اشاره به تشکیل شوراهای راهبردی برای تصمیم گیری اصولی در خصوص آموزش کارآمد زبان فارسی در هر نقطه از جهان در بنیاد متبوعش اضافه کرد: ما معتقدیم فعالیت ما در هر کشور باید متناسب با موضوعات و واقعیت های همان کشور باشد لذا با دعوت از ۱۵۰ نفر از کسانی که در ۳۰ سال گذشته در کشورهای مختلف با آموزش زبان فارسی سروکار داشتند، ۱۲ شورای راهبردی تشکیل دادیم و با استفاده از تجربه این افراد، نوعی سند فعالیت برای هر منطقه از جهان تدوین کرده‌ایم.

رئیس بنیاد سعدی یکی دیگر از برنامه‌های این بنیاد را در بیش از ۲ سال گذشته، تربیت معلم برای آموزش زبان فارسی به فارسی آموزان خارجی عنوان کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم مهارت‌های زبان آموزی را به معلمان بیاموزیم و امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده، لشکری از کسانی را در اختیار داشته باشیم که دارای چنین توانایی هایی باشند. در همین زمینه ما دوره‌های کوتاه مدتی را هم برای ایرانیان خارج از کشور برگزار کرده‌ایم.

برگزاری دوره‌های دانش افزایی برای فارسی آموزان خارجی

وی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت‌های بنیاد سعدی برگزاری انواع دوره‌های دانش افزایی برای فارسی آموزان خارجی است، ضمن اشاره به چندین دوره‌ای که پیش از تاسیس بنیاد سعدی و به همت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در قزوین برگزار شده است، گفت: امسال برای اولین بار در بنیاد سعدی یک دوره را با حضور ۲۱۱ فارسی آموز از ۳۷ کشور جهان به مدت یک ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و امیدواریم با تغییرات مثبتی که در برنامه‌ریزی برای بهبود کیفی آن صورت می‌گیرد، دوره بعدی را سال آینده برگزار کنیم. علاوه بر این دوره مفصل ما تقریباً هر ماه یک دوره برای فارسی آموزان کشورهای مختلف به دعوت بنیاد سعدی و یا به درخواست خود آنها، برگزار می کنیم.

رئیس بنیاد سعدی رویکرد فعالیت‌های این بنیاد را همکاری با تمامی موسسات و دستگاه هایی که به نحوی در گسترش زبان فارسی در جهان نقش ایفا می‌کنند، عنوان کرد و گفت: ما اصلاً فکر رقابت با کسانی را که در این زمینه تلاش می‌کنند، در سر نداریم، از جمله تفاوت‌های گردهمایی موسسات فعال در زمینه گسترش زبان فارسی در جهان با دوره نخست، حضور بعضی از دوستان خارجی در آن است و ما از این بابت خوشحالیم و امیدواریم سال آینده چه از بعد کمی و چه از حیث کیفی، گردهمایی سوم را به شکلی بهتر برگزار کنیم.

وی در پایان گفت: یقین دارم این تبادل نظر هم برای ما مفید است و هم برای موسسات فعال در گسترش زبان فارسی در جهان و باعث همکاری و تشریک مساعی بیشتر می شود.

نظر شما