شناسهٔ خبر: 118416 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لایحه شفاف‌سازی هزينه‌های انتخاباتی دوشنبه اعلام وصول می‌شود

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لایحه شفاف‌سازی انتخاباتی روز دوشنبه اعلام وصول خواهد شد، گفت: حدود ۲۳ طرح یک فوریتی و دو فوریتی در دستور کار مجلس شورای اسلامی است که در نوبت قرار دارد لذا از این میزان ۱۴ طرح دوفوریتی هستند.

به گزارش «نماینده»، لایحه شفاف‌سازی تبلیغات انتخاباتی امشب ۲۷ آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 
محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری پیرامون لایحه شفاف‌سازی تبلیغات انتخاباتی گفت: این لایحه توسط وزارت کشور تهیه شده و به صورت دوفوریتی اوایل این هفته تحویل مجلس شورای اسلامی داده شد.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که در این لایحه منابع مالی داوطلبین مجلس شورای اسلامی نیز شفاف‌سازی شده است، بیان داشت: در این لایحه که یک ماده دارد مشخص شده که داوطلبین از چه منابعی می‌توانند استفاده کنند.
 
وی با اشاره به این که داوطلبین انتخابات می‌توانند از منابعی که از طریق احزاب رسمی و دولت به دست می‌آورند می‌توانند استفاده کنند.
 
مقیمی با اشاره به این که هیچ‌کدام از داوطلبین نمی‌توانند از منابع مالی سفارت‌خانه‌ها، منابع خارج از کشور و منابعی که از طریق قاچاق، پول شویی حاصل شده باشند استفاده کنند.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که زمانی که این طرح در مجلس مطرح شد در کمیسیون‌ها شاهد حضور چشم‌گیری بودیم اظهار داشت: این طرح طبق روال عادی به مجلس داده شده است.
 
** هیچ رویکرد سیاسی در لایحه شفاف‌سازی انتخاباتی مطرح نیست
 
وی تاکید کرد: هیچ رویکرد سیاسی در لایحه شفاف هزینه‌های انتخاباتی مطرح نیست لذا لایحه شفاف‌سازی تبلیغات انتخاباتی هنوز اعلام وصول نشده است
 
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه در پاسخ به سؤال اول مجری مبنی بر این که چرا لایحه شفاف‌سازی تبلیغاتی اعلام وصول نشده است، گفت: اوایل هفته این لایحه به مردم ارائه داده شده است.
 
وی با اشاره به این که روز یکشنبه اداره قوانین نسبت به تکذیب این لایحه اقدام کرد گفت: این لایحه دوشنبه در مجلس توزیع خواهد شد.
 
** لایحه شفاف‌سازی تبلیغات  انتخاباتی روز دوشنبه اعلام وصول خواهد شد
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر این که لایحه شفاف‌سازی انتخاباتی روز دوشنبه نیز اعلام وصول خواهد شد بیان کرد: حدود ۲۳ طرح یک فوریتی و دو فوریتی در دستور کار مجلس شورای اسلامی است که در نوبت قرار دارد لذا از این میزان ۱۴ طرح دوفوریتی هستند.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به این که بنده موافق این طرح هستم گفت: وزارت کشور مدتی است که این طرح را تهیه کرده است بنابراین اگر این لایحه در فاصله زمانی خود به مجلس ارائه داده می‌شد فرصت مناسبی برای بحث پیرامون آن به وجود می‌آمد.
 
وی با اشاره به این که این لایحه بستر مناسبی برای شفافیت حداکثری ممکن در هزینه‌های انتخاباتی ریاست جمهوری و مجلس خواهد بود.
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شفاف‌سازی منابع مالی داوطلبین انتخابات گفت:قانون باید در این حوزه‌ها بستر مناسبی برای شفاف‌سازی باشد.
 
در ادامه، مقیمی در پاسخ به این سؤال که هم اکنون نامزدها خیلی از منابع را جذب کرده‌اند و آیا بهتر نبود که این لایحه در فرصت مناسب تری بررسی شود تا از قوام بیشتری برخوردار باشد گفت: زمانی که بحث پول‌های کثیف در مجلس شورای اسلامی مطرح شد تعدادی از نمایندگان درخواست داشتند که دولت لایحه‌ای در رابطه با شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی به مجلس بیاورد لذا این لایحه به توصیه تعدادی از نمایندگان تهیه شد.
 
** اگر لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی دو فوریتی مطرح به انتخابات جاری می‌رسد
 
وی ادامه داد: اگر این لایحه به صورت دوفوریتی مطرح شود می‌تواند به این انتخابات برسد اما در نهایت این مجلس است که باید دراین‌باره تصمیم بگیرد.
 
*** زمان برای بررسی لایحه شفاف‌سازی تبلیغات انتخاباتی در مجلس بسیار محدود است
 
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد درباره این که آیا این لایحه به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی خواهد رسید اظهار داشت: یک قانونی که می‌خواهد در انجام شایسته انتخابات ایفای نقش کند قطعاً باید از استحکام لازم برخوردار باشد که معمولاً لوایح و طرح‌های دو فوریتی ما هرگز این استحکام را ندارند و در معرض آسیب قرار می‌گیرند.
 
وی با بیان این که لوایح و طرح‌های دو فوریتی گاهاً با کمترین نقدی که به آن‌ها وارد می‌شود برخی ارکان آن فرومی‌ریزد گفت: در این لایحه نیز بحثی مطرح است تحت این عنوان که چگونه می‌توانیم بر بحث شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی نظارت کنیم که ممکن است همین مسئله به یک ابزار سیاسی برای تخریب یک نماینده مبدل شود.
 
** هیچ رویکرد سیاسی در لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی مطرح نیست
 
مقیمی نیز با تأیید اظهارات ابوترابی فرد گفت: علی‌رغم قبول اظهارات آقای ابوترابی در همین زمان اندک نیز می‌توان اصلاحات لازم را در این لایحه به عمل آورد و اگر ما بخواهیم این لایحه اجرایی شود باید کار بیشتری بر روی آن انجام دهیم و همانند سایر لوایح دوفوریتی به آن نگاه کنیم.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور  با تاکید بر این که به این لایحه باید تحت یک لایحه تخصصی نگاه شود گفت: در رابطه با این لایحه هیچ اختلافی میان ما و مجلس وجود ندارد و تنها بحثی که مطرح است این است که اگر این لایحه در زمان کنونی مطرح شود از کیفیت و قوام لازم برخوردار خواهد بود یا خیر. که در این رابطه نیز بحث‌های کارشناسی تا روز دوشنبه انجام می‌گیرد و نهایتاً این مجلس است که باید دراین‌باره تصمیم‌گیری کند.
 
** سیاست‌های کلی انتخابات در لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی لحاظ شده است
 
مقیمی همچنین درباره این که آیا در تنظیم این لایحه سیاست‌های کلی انتخابات مد نظر رهبری لحاظ شده است یا خیر گفت: علی‌رغم این که این سیاست‌ها هنوز ابلاغ نشده است و ما مسئولیتی دراین‌باره نداریم اما این سیاست‌ها در لایحه مد نظر قرار گرفته است.
 
** تعارض میان لایحه شفاف‌سازی هزینه‌ای تبلیغات انتخاباتی و سیاست‌های کلی انتخابات وجود ندارد
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که بین این لایحه و سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در حوزه انتخابات ابلاغ خواهند فرمود هیچ تعارضی وجود ندارد خاطر نشان کرد: یک بندی که در این سیاست‌های کلی انتخابات وجود دارد در رابطه با بحث شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی است که در این راستا قانون باید بستر این شفاف‌سازی را فراهم کند لذا این لایحه می‌تواند بستر مناسبی برای این شفاف‌سازی باشد.
 
وی تصریح کرد: به نظر بنده و دیگر نمایندگان ما به هر میزان که به حوزه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی بپردازیم در وهله اول به سلامت انتخابات کمک خواهیم کرد و پس از آن نیز شأن نمایندگی را ارتقاء می‌بخشیم و از این که نمایندگان در معرض آسیب قرار بگیرند نجات خواهیم داد.
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا انتخابات مجلس خبرگان در این لایحه لحاظ نشده است نیز اظهار داشت: در خصوص انتخابات مجلس خبرگان خود این مجلس در مورد چگونگی برگزاری انتخابات عمل می‌کند البته ممکن است آن‌ها نیز با توجه به این لایحه در برگزاری انتخابات به این مصوبه عمل کنند ضمن آن که آن جا اصلاً در معرض این آسیب‌ها قرار ندارد.
 
*** نقش پول در انتخابات ایران در مقایسه با سایر کشورها به مراتب کمتر است
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا تا کنون موردی داشته‌ایم که هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از کشور تأمین شده باشد گفت: به طور کلی میان سلامت انتخابات در ایران با سایر کشورها تفاوت معنادار وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: با این که تلاش می‌کنم نقش پول را در انتخابات به حداقل کاهش دهیم اما باید تاکید کنم که نقش پول در انتخابات در ایران به مراتب در مقایسه با سایر کشور پایین است.
 
** احتمالاً فضای مجازی نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی ایفا خواهد کرد
 
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد همچنین اظهار داشت: بحثی که هم اکنون مطرح است این است که با گسترده شدن فضای مجازی احتمال دارد هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی کاهش یابد به این معنی که این حوزه با کمترین هزینه می‌تواند یک جامعه هدف بزرگی را تحت پوشش قرار بدهد.
 
وی اظهار داشت: هر چند که نقش پول در انتخابات ایران اندک است اما باید تلاش کنیم که این نقش را به حداقل کاهش دهیم البته از افراد دارای صلاحیت  داریم که از تجربه مدیریتی، تعهد و انگیزه برخوردارند اما اصلاً توانایی مالی برای حضور در انتخابات ندارند لذا باید بستری فراهم کنیم تا آن‌ها بتوانند در این عرصه  ظهور و بروز کنند.
 
** یک راه مهم برای تضمین سلامت انتخابات، شکل‌گیری احزاب کارآمد و دارای صلاحیت است
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای سلامت انتخابات و فراهم آوردن بستر حضور افراد ذی‌صلاح در این عرصه شکل‌گیری احزاب مطمئن، کارآمد و دارای صلاحیت است.

نظر شما