شناسهٔ خبر: 118382 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

فروزنده در گفت و گوی تفصیلی با هفته نامه «نماینده»:

تشریح برنامه های اصولگرایان در مجلس دهم/ تیم اقتصادی دولت یکدست نیست/اقتصاد مقاومتی، یعنی برای ۸۲۰ هزار میلیاردی که در اختیار مردم است، برنامه ریزی شود

لطف الله فروزنده/431 «ما معتقد به اقتصاد مردمی، آقایان دنبال سرمایه گذاری خارجی هستند، ما معتقد به تولید علم، اقتصاد، دانش بنیان هستیم آقایان می گویند چه لزومی دارد تکنولوژی از کشورهای پیشرفته می گیریم، ما بر مدیریت جهادی تاکید داریم آقایان معتقد به مدیریت لیبرالی هستند.»

از حوالی روزهای منتهی به آغاز نمایشگاه مطبوعات بود که نوید کاغذی شدن «نماینده» میان رسانه ها دست به دست شد. در همین راستا «نماینده» در گام نخست با دو ویژه نامه به نمایشگاه آمد. ویژه نامه دوم «نماینده» همانطور که در خبرها آمده بود، میزبان نقطه نظرات و تحلیل های چهره های شاخص همه جریان ها شد. گپ و گفت هایی صریح، که نشریه ای خواندنی را رقم زد.

سخنگوی چمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از جمله افرادی است که  «نماینده» در ویژه نامه دوم به سراغش رفت.

لطف الله فروزنده در دولت دهم  مسئولیت دو معاونت مهم ریاست جمهوری را برعهده داشت. ابتدا  معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و سپس با حکم رئیس جمهور سابق معاون پارلمانی شد.

وی از چهره های شاخص جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی شناخته می شود، مدت ها قائم مقام این جمعیت بود و هم اکنون مسئول کمیته سیاسی و سخنگوی این جمعیت است.البته همچنان برخی از رسانه ها از وی به عنوان "قائم مقام جمعیت ایثارگران" نام می برند در صورتی که پس از برگزاری کنگره و انتخاب اعضای شورای مرکزی، فروزنده دیگر در مقام قائم مقام قرار نگرفت اما با این حال همچنان از نفوذ و تاثیرگذاری بالایی در جمعیت متبوعش برخوردار است به همین جهت در اکثر نشست های سه گانه همراه با حسین فدایی شرکت می کند.

در یک روز پر خبر بهارستان(روزی که برجام در حال بررسی بود) به دفتر او دعوت شدم، در حال شنیدن سخنان موافقان و مخالفان بود و پس از اینکه تب و تاب این سخنان پایان یافت گفتگو را آغاز کردیم. با توجه به سابقه لطف الله فروزنده در قوه مجریه از تفاوت برنامه های اقتصادی اصولگرایان با اصلاح طلبان و حتی تیم اقتصادی دولت سوال کریم. وی نیز به تشریح اختلاف دیدگاه جریان های فعال در انتخابات در حوزه اقتصاد پرداخت.

آنچه در پی می آید حاصل گپ و گفت صریح پیش شماره دوم هفته نامه «نماینده» با لطف الله فروزنده است.

نماینده: با توجه به فعالیت اصولگرایان در عرصه سیاسی و بخصوص حضور این جریان در مجالس هفتم، هشتم و نهم این سوال مطرح می شود "چرا نیروهای انقلاب و اصولگرایان باید در مجلس آینده حضور داشته باشند"؟ ضرورت این حضور چیست؟

مجلس یکی از ارکان نظام است و به فرموده امام(ره) در راس امور قرار دارد و آقا هم  فرمودند: مجلس ریل گذاری می کند. مجلس ما برآیند رای و نظر مردم است و نقش کلیدی در کشور دارد از طرفی قوانین را که در حقیقت ریل حرکت دولت به حساب می آید را تصویب و  نظارت بر عملکرد دولت  می کن. د از طرفی مسئولین اصلی دولت را غیر از رئیس جمهور، مجلس رای اعتماد می دهد و بر کارشان نظارت  می کند لذا جایگاه مهمی است  از این رو مجلس باید  در راستای اهداف انقلاب، قانون اساسی، سیاست های مقام معظم رهبری حرکت کند. طبیعی است که چنین رکن قدرتی مورد طمع دشمن قرار می گیرد، استکبار جهانی برنامه ریزی دارد که عناصر دگراندیش، واداده عناصری که فرهنگ مقاومت را ندارد مثل مجلس ششم در مجلس حضور پیدا کنند لذا نیروهای انقلاب، نیروهای مومن به انقلاب نباید اجازه دهند که هیچ گاه ارکان نظام از جمله مجلس در اختیار نامحرمان قرار گیرد. این جمله امام که فرمودند: نگذارید انقلاب دست نامحرم بیفتد ترجمه اش این است "ارکان قدرتی است که بناست در نظام سیاست گذاری کنند و کار نظام را جلو ببرند در حقیقت در اختیار افراد نفوذی، افرادی که واداده هستند، افراد غرب زده قرار نگیرد برعکس باید همه تلاش و کوشش کنند که نیروهای مومن، متدین و انقلابی و پاک آنجا بروند تا واقعا باعث کارآمدی نظام، خدمت به مردم، ترویج ارزش ها شوند به همین جهت حتما نیروهای انقلاب و عموم مردم با عناصر متدین و انقلابی باید نسبت به این مسئله حساس باشند.

نماینده: علاوه بر ارش گرایی و انقلابی بودن، حضور نیروهای انقلاب در مجلس چه کمکی می تواند به کشور و مردم کند؟

مجلس واقعا تیغ دو لبه است اگر در اختیار عناصر مومن و متدین باشد می تواند انقلاب را جلو ببرد و بازوی قوی برای ولایت و خدمتگذار واقعی برای مردم باشد ولی اگر خدای ناکرده مجلس از عناصری تشکیل شود که نگاه دگراندیش، وادادگی و وابستگی به غرب دارند، قدرت مقاومت ندارند ارزش ها را کم رنگی می بینند طبیعی است که مانع بزرگی در جهت رشد و پیشرفت انقلاب خواهد شد.وقتی شما مجلسی از نیروهای متدین، لایت مدار، کارآمد داشته باشید سیستم بالا می رود، باعث پیشرفت کشور می شود، استقلال کشور توسعه پیدا می کند، مشکلات مردم حل می شود لذا اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی بیشتر می شود از این جهت خیلی مهم و اساسی است ضمن اینکه مردم ما انتظار دارند مجلس مسائل و مشکلاتشان را پیگیری و حل کند و اگر یک فردی  پاک، سالم، فهمیم و کارآمد باشد دلش برای مردم می سوزد و تمام تلاش و کوشش خود را صرف خدمت به مردم می کند لذا از نظر سیاسی مهم است. ارکان قدرت می تواند کشور را به سمت تعالی ببرد یا خدایی ناکرده اگر دست عناصر مسئله دار بیفتد می تواند مانع رشد انقلاب شود، ظرفیتی برای نفوذ جریان استکبار بشود، قدرت ملی را تضعیف کند. مجلس واقعا تیغ دو لبه است اگر در اختیار عناصر مومن و متدین باشد می تواند انقلاب را جلو ببرد و بازوی قوی برای ولایت و خدمتگذار واقعی برای مردم باشد ولی اگر خدای ناکرده مجلس از عناصری تشکیل شود که نگاه دگراندیش، وادادگی و وابستگی به غرب دارند، قدرت مقاومت ندارند ارزش ها را کم رنگی می بینند طبیعی است که مانع بزرگی در جهت رشد و پیشرفت انقلاب خواهد شد.

** تفاوت برنامه های اصولگرایان و اصلاح طلبان در حوزه اقتصاد

نماینده: برخی از اصلاح طلبان درون نظام تعریف می شوند و مدت ها برای مجلس دهم برنامه ریزی کرده اند، برنامه ای صحبت کنیم.   تفاوت برنامه اصولگرایان با اصلاح طلبان مثلا در حوزه اقتصاد چیست؟

باید از تولید ملی حمایت شود ولی آقایان معتقدند باید با واردات کار را حل کرد. ما معتقد به اقتصاد مردمی، آقایان دنبال سرمایه گذاری خارجی هستند. ما مخالف سرمایه گذاری خارجی نیستیم اما سرمایه ثابت می خواهد نه فقط اینکه بازار ما را هدف بگیرد.  ما معتقد به تولید علم، اقتصاد، دانش بنیان هستیم آقایان می گویند چه لزومی دارد تکنولوژی از کشورهای پیشرفته می گیریم ما بر مدیریت جهادی تاکید داریم آقایان معتقد به مدیریت لیبرالی هستند. تمام اقتصاد مقاومتی بر توان داخلی تاکید دارد، کجا آقایان بر روی توانمندی داخلی کار می کنند؟ یا تمام تاکیدش بر تولید ملی است، آنها کجا روی تولید ملی کار می کنند؟  همچنین تمام توجهش به بهره وری است بیایند بگویند چه بهره برداری دارند با حرف که مشکلی حل نمی شود.

نماینده: شما اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک محور اعلام کردید، با این حال برخی از کارشناسان، تحلیل گران معتقدند اقدام مناسبی در این باره انجام نشده است حتی رهبر معظم انقلاب هم ابراز ناخوشنودی کردند.

اولین لازمه اقتصاد مقاومتی مدیریت جهادی است سوال می کنم آیا مدیران در دولت نهم و دهم جهادی تر بودند، مردمی تر بودند، پرکارتر و پرتلاش بودند یا این آقایان!؟ آقایان سراغ طرح های محرومیت زدایی و رسیدگی به مردم نبودند. اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه بستر را فراهم کنید تا مردم سرمایه گذاری کنند به جای امید به خارجی ها، تمام حرف ها آنها در برجام این بود که سرمایه گذار خارجی بیاد، سرمایه گذار برای چه می آید!؟ برای بازار می آید او که نمی آید تکنولوژی بیاورد می آید تا از بازار ایران استفاده کند در حالی که اقتصاد مقاومتی می گوید ۸۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار مردم است برنامه ریزی کنید. ۷۰ درصد واحدهای تولیدی ما مشکل نقدینگی ندارند. این تدبیر و مدیریت می خواهد این اقتصاد مقاومتی می شود. اینکه هر روز کارگاه ها تعطیل شوند هر کس در مسکن و تولید کار کرده بیچاره شود اقتصاد مقاومتی نیست. افتصاد مقاومتی برآیندش "رشد، رونق، شکوفایی، اشتغال و محرومیت زدایی است که ما در این سال ها چیزی ندیدیم.

نماینده: یعنی معتقد هستید در دوره اصلاحات و در دوره فعلی(دولت اعتدال) اقتصاد و بویژه اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار نگرفته و این سرفصل جدا و متفاوت با اصولگرایان است؟

اگر ما درباره اقتصاد مقاومتی حرف می زنیم باید با مصداق و شاخص ها آن را بررسی کنیم هر آدم منصفی دولت نهم و دهم و مجلس هفتم، هشتم و نهم را با عملکرد دوران خاتمی با عملکرد این دو سالی دولت فعلی قضاوت کند متوجه می شود.

**تفکر غالب اقتصادی در دولت مکتب بازار است؛ به عدالت اقتصادی اعتقاد ندارند

نماینده: به نگاه اقتصادی دولت اشاره شد، عملکرد شما از تفکر اقتصادی دولت چیست؟
تفکر غالب اقتصادی در دولت مکتب بازار است، لیبرال هستند، البته یک طیفی هم نهاگرا هستند، اشکال شان هم این است که معتقد به اقتصاد توسعه محور هستند و به عدالت اقتصادی اعتقادی ندارند، از قبل هم همین بوده و این نگاه یک نگاه فکری – مکتبی است  بنابراین من  این را یک چالش بسیار بزرگ برای دولت روحانی میدانم.

نماینده: برچه اساس این نظر را مطرح می کنید، توضیح می دهید؟

بر اساس سوابق آنها میگویم، مثلا آقای طیب نیا یک نگاه توسعه و عدالت به اقتصاد دارندو  مقداری هم متفاوت تر از نگاههای دیگر دوستانشان در دولت است، یا مثلا برخی از دوستان در دولت آقای روحانی نگاه توسعه و سرمایه گذاری دارند و به دنبال اجرای همان برنامه های ۱۶ ساله زمان(دولت سازندگی و اصلاحات) هستند.

** تیم اقتصادی دولت یکدست نیست

نماینده: پس از ارسال نامه وزرا به رئیس جمهور برخی از کارشناساسان اقتصادی این موضوع را مطرح کردند"ارسال این نامه نشان دهنده تفاوت دیدگاه در کاینه یازدهم است"، دیدگاه شما چیست؟

تیم اقتصادی دولت یک دست نیست و نفس یکسانی بر آنها حاکم نیست، دوسه تا تفکر در دولت وجود دارد، یک عده معتقد به اقتصاد توسعه ای از نوع لیبرال و کلاسیک ها هستند، برخی دیگر از دولتی ها را گروهی از نهادگرا تشکیل می‌دهند.تیم اقتصادی دولت یک دست نیست و نفس یکسانی بر آنها حاکم نیست، دوسه تا تفکر در دولت وجود دارد، یک عده معتقد به اقتصاد توسعه ای از نوع لیبرال و کلاسیک ها هستند، برخی دیگر از دولتی ها را گروهی از نهادگرا تشکیل می‌دهند، با این حال مدیریت و داوری میان این دوطیف مقداری کار را سخت میکند.

نماینده: در ابتدای مصاحبه به لیبرال ها پرداختید، لیبرال ها چه نگاهی به اقتصاد و بخصوص اقتصادی مقاومتی دارند؟

لیبرال ها خیلی به اقتصاد بومی توجهی ندارند آنها معتقدند باید نگاهمان به خارج باشد، ظرفیت داخل را قبول ندارند، طبیعی هم هست که شاید برخی از الفاظ و عبارات را قبول نداشته باشند.

نماینده: نامه چهار وزیر دولت بازتاب های زیادی داشت، جنابعالی دردولت سابق حضور داشتید و به خوبی با کارکردهای اقتصادی و فعالیت دولت آشنایی دارید نسبت به این نامه چه تحلیلی دارید؟

آقای روحانی با شعار و وعده اینکه ظرف ۱۰۰ روز مسائل و مشکلات اقتصادی را طی خواهند کرد، وارد انتخابات شدند، بعد از تشکیل دولت با سیاست‌های انقباضی نرخ رشد تورم را کنترل کردند، هر چند نقدینگی تقریباً ۴۰ درصد رشد کرد اما  آفت رکود ظاهر شد که از همان روزها دلسوزان تذکر دادند. دولت اعلام کرد اگر مسئله هسته‌ای حل شود، تحریم‌ها لغو می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی رونق می‌یابد و نتیجه اینکه رونق اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

مردم انتظار داشتند به این وعده‌ها جامعه عمل پوشانده شود، اما هر چه زمان گذشت نه تنها مشکلات اقتصادی حل نشد، بلکه روز به روز رکود عمیق‌تر شد و شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری هستیم.

**دولت برای حل مشکلات اقتصادی دچار اشتباه محاسباتی است!

مدیریت واردات از وظایف چه دستگاهی است؟ مهندس نعمت‌زاده مسئول اول این معضل نیست؟ چه کسی تعرفه‌ها را تنظیم می‌کند؟ چه کسی باید با نظام تعرفه از تولید ملی حمایت کند؟ چه کسی باید ۵۰ میلیارد دلار واردات را مدیریت کند؟ مسئول نظام بانکی غیر از وزیر اقتصاد است؟ چرا تدبیر نمی‌کنند؟ چرا به تولید کمک نمی‌کنند؟ غیر از آقای طیب‌نیا چه کسی باید این معضل را حل کند؟ حمایت از کارآفرینان وظیفه چه کسی است؟ غیر از وزیر محترم صنایع، کار و تعاون چه کسی باید این مسئله را حل کند؟ آقایان وزرا خودشان مسئول و ردیف اول این وضعیت هستند. علت اینکه تعدادی از اعضای دولت که خودشان جزو مسئول مستقیم این وضعیت هستند نامه می‌نویسند، چیست؟ فرافکنی که مشکلی را حل نمی‌کند؟

همانطور که گفتم دولت برای حل مشکلات اقتصادی دچار اشتباه محاسباتی است! به جای حمایت از تولید، برنامه‌ریزی برای اجرایی‌شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توانمندی داخلی، تمام همت، امید و برنامه خود را گذاشته که از طریق برجام با جذب سرمایه‌گذاری خارجی مشکلات را حل کند.

نماینده: اقتصاد مقاومتی  مورد تاکید اصولگرایان است، اصولگرایان سه مجلس را در اختیار داشتند و با سه دولت همکاری کردند به نظر شما نمایندگان اصولگرا توانسته اند در این زمینه اقدام و کارنامه مثبتی را از خود ارائه دهند؟

مجالس هفتم، هشتم و نهم  خیلی کار کردند، اولا کشور آرامش داشت،  کشور در مقابل استکبار جهانی مقاومت کرد ندایی که از مجلس بلند شد ندای مردم بود نه ندای آمریکا و اسرائیل  اتفاقا نسبت به مجلس ششم خیلی کار کردند. مجلس ششم  بلندگوی استکبار جهانی بود  اما مجلس هفتم، هشتم و نهم این جور نبودند. علاوه بر کارهایی که کردند بحث اصل ۴۴، قانون مدیریت، قانون سرمایه گذاری، قانون های مختلفی که همه آنها به پیشرفت و تولید علم کمک کرد. اوج کاری که در دولت نهم و دهم شد فقط دولت نبود بلکه مجلس هماهنگ کرد از این رو بودجه، امکانات، ظرفیت و اختیار داد.  قطعا در زمانی که مجلس در اختیار اصولگرایان بود هم کشور از نظر راهبردی آرامش داشت هم کارهای بزرگی انجام شد و ما باید این اقدامات را  با مجلس ششم مقایسه کنیم می بینیم کشور هم از نظر راهبردی و عملکردی آسیب دید.

** اقتصاد مقاومتی در مجلس اصولگرا ترویج پیدا می کند

نماینده: آقای فروزنده مردم به برنامه ها توجه می کنند، باتوجه به حضور اصولگرایان در مجالس هفتم، هشتم و نهم نگاه این جریان به اقتصاد و راهکارهایی که باید اعمال کنند را برچه اساس تحلیل می کنید؟

اگر مجلس در اختیار نیروهای اصولگرا قرار گیرد این فرآیند اقتصاد مقاومتی  یعنی تکیه به دانش داخلی، اقتصاد دانش بنیان، مردمی کردن اقتصاد ترویج پیدا می کند ولی اگر در اختیار جریان دگراندیش قرار گیرد اقتصاد وابسته است، ظرفیت و برنامه نفوذ را هم در اقتصاد، هم در بعد سیاسی و هم در بعد فرهنگی فراهم می کنند.مجلس دهم یک بخش رویکردی دارد و باید محکم رویکردهایی که مقام معظم رهبری دنبال می کنند پیگیری کند، بخش دیگر عملکردی است که به پیشرفت کشور  می کند چون ما  بعد عزت کشور را داریم  این عزت بر سر انسجام و قدرت نمایی در مقابل دشمن و  حساسیت نسبت به دشمن است. در مورد یک  پیشرفت کشور هم باید به تصویب قوانین، تصویب بودجه با نگاه بومی و اقتصاد مردمی یا اقتصاد مقاومتی نه اقتصاد وابسته نه نگاه به قدرت های خارجی اشاره کرد لذا  اگر مجلس در اختیار نیروهای اصولگرا قرار گیرد این فرآیند اقتصاد مقاومتی  یعنی تکیه به دانش داخلی، اقتصاد دانش بنیان، مردمی کردن اقتصاد ترویج پیدا می کند ولی اگر در اختیار جریان دگراندیش قرار گیرد اقتصاد وابسته است، ظرفیت و برنامه نفوذ را هم در اقتصاد، هم در بعد سیاسی و هم در بعد فرهنگی فراهم می کنند بنابراین اگر مجلس همراه با عناصر فتنه ای که بعضا در بعضی از دستگاه های اجرایی وجود دارند شگل گیرد  تصویری که ایجاد خواهد شد این است که ما قدرت مقاومت را در مقابل آمریکا از دست می دهیم، ظرفیت بستر نفوذ فراهم می کنند و کشور نه تنها پیشرفت نمی کند بلکه به سمت وابستگی می رود.

نماینده: سوالم را باز مطرح می کنم، اصولگرایان چه اقداماتی انجام داده اند؟ اقدامات مطلوب مردم بود؟

یک وقت است مجلس را با نقطه مطلوب ارزیابی می کنید، در نقطه مطلوب معلوم است اشکال زیاد داریم اما یک وقت مقایسه می کنید و می گویید مجلس ششم را این طیف تشکیل داده بود و مجلس هفتم و هشتم را طیف دیگری حالا می شود مقایسه کرد. گفتم تفاوت در راهبردهاست چون مجلس نقش راهبردی دارد. فضای آرامشی که مجلس دارد و پیامی که به دشمن می دهد این است" ما منسجم هستیم و از جریان مقاومت و ارزش ها حمایت  می کنیم، مجلس ششم با مجلس های دیگر قابل مقایسه نیست به شدت واداده بود.

نماینده: مصداقی بیان می کنید؟ منظورم تفاوت برنامه است 

یک بحث بحث عملکردی است قوانینی که در حوزه اقتصاد تصویب شد مثل اصل ۴۴، حمایت از سرمایه گذاری خارجی، حمایت از تولید قوانین بسیار خوبی بود. قانون برنامه ای که مبانی قانون برنامه چهارم بود و آقایان تنظیم کردند با مبانی قانون برنامه پنجم بگذارید و مقاسیه کنید، معلوم می شود چه کسی نگاه اسلامی دارد، چه کسی نگاهش به امام نزدیک است، چه کسی دنبال بحث پیشرفت است.  یا همین الان عملکرد مجلس سرجمع در جهت برجام قدرت مندانه  بود و برای مردم شفاف کرد  برجام و ابعاد آن چیست، البته من معتقدم در مجلس نهم ما مواجهه با یک جریانی هستیم که این جریان اصولگراست ولی به نوعی با جریان دیگر تعامل می کند، نمی دانم چرا  ولی به هر حال به نظرم به کارآمدی مجلس آسیب زده است.

** تفاوت دیدگاه ها در ریاست مجالس هفتم با هشتم و نهم

نماینده: با این حال برخی معتقدند در زمینه اقتصاد مقاومتی کارکرد محکمی از سوی قوا(دولت و مجلس) لحاظ نشد، حتی مجلس فراکسیونی تحت عنوان"اقتصاد مقاومتی" تشکیل داد

مجلس قانونگذار است مجری نیست، مجلس می تواند قانون بگذارد و دولت باید پیگیری کند همین کار هم می کنند. کسی که باید اقتصاد مقاومتی را اجرا کند دولت است. الان قانون را ابلاغ کردند آقای رئیس جمهور ابلاغ و اجرا نکند حداکثر ابزار مجلس چیست؟ تذکر بدهد،  سوال و استیضاح کند این کار هم می کند اما اگر از من بپرسید مجلس هفتم نسبت به هشتم و نهم را چگونه ارزیابی می کنید؟ می گویم مجلس هفتم خیلی بهتر بود. به چه دلیل؟ اول اینکه اصلا ریاست قابل مقایسه ای  ندارد یعنی در مجلس هفتم آقای حداد و تیمی که مجلس را اداره می کردند به دنبال منویات انقلاب و رهبری بودند و خود را نمی دیدند اما در مدیریت جدید این آسیب دید و بده و بستان هایی در مدیریت شکل گرفت، مقدار موضع قوی مجلس آسیب دید اما با این حال اگر این مجلس را با مجلس ششم مقایسه کنیم حتما  سرآمد است و با همین وضعیت حتما به دوره شم ترجیحش می دهیم.

** اصولگرایان در مجلس نهم رقیب هم شدند

نماینده: شما معتقد هستید مجلس از وظایف خود استفاده کرده(مثلا در حوزه اقتصاد) آیا قبول دارید این مسائل به خوبی تبیین نشده است؟

بله، در اینکه جریان اصولگرا ضعف در تبلیغ  و بیان مطالب دارد یک واقعیتی است و باید بهتر عمل کنند البته متاسفانه ما در مجلس نهم گرفتار رقابت بین اصولگرایان شدیم. جریان رهروان یک مقدار به آن سمت می کشد در حالی که آنها در جریان اصولگرا هیچ کس را قبول ندارند توصیه ای که به مجلس دارم و دو تا فراکسیون آن دارم این است که به فکر سرنوشت انقلاب و اصولگرایان باشند با هم وحدت کنند و بر اصولی که آقا گفتند  تاکید کنند.

** بایدهای «اصولگرایی» در مجلس دهم

نماینده: اصولگرایان باید در مجلس آینده چه برنامه هایی را لحاظ کنند؟ هم در بعد اقتصاد و هم در بعد

در بعد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است یعنی باید برنامه اجرایی و قانون اجرایی برای اقتصاد مقاومتی  تنظیم و شاخص ها را مشخص کنند. با دولت مذاکره و هر الزامی دولت می خواهد فراهم کنند سپس از دولت مطالبه کنند. بخش دوم نفوذ آمریکاست که باید روی آن برنامه ریزی کنند ببینند منفذهای نفوذ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی کجا است، برنامه ریزی کند. اگر قانون می خواهد، اگر مراقبت می خواهد، اگر گفتمان می خواهد این کارها  را مجلس می تواند انجام دهد.

 مسئله دیگر «برجام» است به هر حال برجام خطوط قرمزش مشخص و مجلس موظف است از این خطوط قرمزی که آقا فرمودند حراست و محافظت کند. این بدان معنی  نیست که با دولت دعوا کند بلکه باید تعامل کند. دولت موظف است خود را با مجلس هماهنگ و در چارچوب قانون عمل کند و قانون را مجلس تصویب کند اینها اولویت های اصلی است به اضافه اینکه ما قانون برنامه ششم را داریم احتمالا  مجلس کنونی بخشی از آن را تصویب کند بخش دیگر در مجلس آینده مطرح شود. همچنین سه هدفگذاری که آقا فرمودند" تعالی فرهنگی، رشد علمی و رشد اقتصادی" باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

نماینده: احزاب اصولگرا در خصوص همین برنامه های ذکر شده متمرکز شده اند؟، چون انتخابات بهار احزاب است و باید با برنامه وارد رقابت شوند

احزاب دیدگاه  و نظر دارند بنابراین هم در رابطه با برجام، هم در رابطه با نفوذ، هم در رابطه با اقتصاد مقاومتی برنامه روشن و مشخصی دارند عناصری که مشخص کردند عناصری هستند که توانایی این کار را دارند اما به هر حال باز جای کاری دارد، باید نشست کار کرد چون شما هر چه قدر کار کنید جا دارد و می شود کار کرد. البته فقط بحث برنامه نیست، برنامه یک فاز است، بحث دوم  نیروهایی که بتوانند این برنامه را رصد کند کنند هستند و بحث دیگر خود دولت است یعنی تمام قدرت اجرایی در دولت تعریف می شود. اگر  برنامه را هم بدهیم، پیگیری هم  کنیم اما دولت نخواهد ممکن نیست  از این رو باید یک تغییر نگاه در دولت ایجاد شود. دولت به معنای واقعی عزم جدی داشته باشد. مگر فکر می کنید ما قانون کم داریم. قانون در حمایت از تولید داریم  ولی وقتی دولت اجرا نکند کاری مجلس نمی تواند انجام دهد. مجلس و دولت مکمل هم هستند شرطش این است "وقتی می گوییم تولید ملی، حمایت از تولید ملی نگاه سیاسی نیست نگاه کلان است پس دولت باید جلو بیفتند، دولت موتور حرکت است مجلس هم حمایت های لازم را می کند. البته نباید مجلس  واداده شود به هر حال وقتی مجلس اصولگرا  شود به دولت فشار می آورد تعامل  هم می کند تا دولت به سمت جلو حرکت کند. دولت نیز به هر حال با مجلس جدید که تازه نفس است و اعتماد عمومی را دارد مجبور به تعامل است و باید اقتصادی مقاومتی، تعالی فرهنگی، رشد فرهنگی، اقتدار و عزت ملی، انسجام ملی جدی دنبال شود، این ها جز اهداف و برنامه ها است.

نماینده: به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا چه نقدی به جریان متبوع خود وارد می دانید؟

عدم تبلیغ  و گفتمان مشترک  است هر چه بتوانیم این گفتمان را دنبال کنیم بهتر است  متاسفانه بعضی تک روی ها، خودخواهی ها  توسط برخی وجود دارد که آسیب می زند ما باید مراقب باشیم.

نماینده: با تشکر از فرصتی که در اختیار هفته نامه «نماینده» قرار دادید.

موفق باشید.

نظر شما