شناسهٔ خبر: 118371 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سازنده فیلم موهن به امام دبیر جشنواره «روح‌الله» شد!

محمد آفریده 43 چرا شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «روح‌الله» از میان تعداد پرشمار عاشقان حضرت امام(ره) در سینمای ایران باید فردی را که در کارنامه‌اش علاوه بر ساخت فیلم موهن «یک خانواده محترم»، چند فیلم نامناسب نیز وجود دارد، به دبیری جشنواره خود انتخاب کند؟

به گزارش «نماینده»، جشنواره «آئینه و آفتاب» پس از چهار سال با تغییر عنوان امسال با عنوان جشنواره فیلم «روح الله» و به دبیری فردی که در آثارش همواره پنجه بر چهره انقلاب می‌کشید برگزار خواهد شد.

محمد آفریده، دبیر اولین جشنواره «روح الله»، پیش‌تر با آثاری همچون «یک خانواده محترم» به کارگردانی مسعود بخشی و مشارکت فرانسوی‌ها، زاویه خود را با انقلاب و نگاه حضرت امام خمینی(ره) به وضوح نشان داده بود. فیلمی که علنا و در صحنه صحنه به تصویر کشیده شده توهین آشکار به شهدا، خانواده ایثارگران و بنیانگذار کبیر انقلاب داشت.

دبیری جشنواره «روح الله» از سوی آفریده دلیلی جز تطهیر کارنامه سیاه خود در تولید و حمایت از آثار و کارگردانان مسئله‌دار در سال‌های اخیر ندارد. همراهی در تولید آثاری همچون فیلم سینمایی «نزدیک‌تر از آشنا»، مستند «هفت زن فیلمساز نابینا»، «تهران انار ندارد»، فیلم کوتاه «آرایشگر بغداد»، مستند «خاطرات نی‌آوران» و حمایت همه‌جانبه از مستند «چنارستان» که سراسر در تحسین و تمجید از دوران پهلوی بود بخشی از کارنامه پر اشکال محمد آفریده در حوزه تصویر است.

آفریده این‌ روزها با حضور در مراکز مهم کشور در حال بازی برد_برد است. او از یک سو با حضور پر رنگ و تاثیرگذار در شبکه مستند خود را موجه نشان می‌دهد و از سوی دیگر با سیاست گذاری در همین شبکه و نهادهایی که دارای بودجه هستند در حال تربیت مستندسازان و فیلمسازان جوانان بدنه روشنفکری سینما با پول بیت المال و بودجه رستنه ملی است. هنوز صداو سیما تجربه اسف‌بار قبلی خود در سیما فیلم و سپردن تهیه کنندگی آن فیلم توهین آمیز که محصول مشترک با کشور فرانسه بود را فراموش نکرده است.

مسئله اصلی ارائه پیشنهاد دبیری چنین جشنواره‌ای آنهم با نام مبارک حضرت روح الله به آفریده است. براستی چرا شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «روح الله» از میان تعداد پرشمار عاشقان حضرت امام در فرهنگ و هنر و بخصوص سینمای ایران باید فردی با چنین پرونده هنری را به دبیری انتخاب کنند؟ کدام شاخصه‌ها از سوی خانواده معظم حضرت امام (ره) در آفریده دیده شد که باعث انتخاب وی گردیده است؟

آیا تولیت موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) به عنوان بانی اصلی این جشنواره فیلم موهن «یک خانواده محترم» به تهیه‌کنندگی محمد آفریده و دیگر تاثیرات این فرد در عرصه مستندسازی را دیده است؟

نظر شما