شناسهٔ خبر: 118215 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۵۰ درصد متکدیان تهران ثروتمند هستند!

متکدی 43 مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: ۵۰ درصد متکدیان جمع آوری شده تهران، ثروتمند هستند.

به گزارش «نماینده»، فرزاد هوشیار مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری خود که ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به برخی از فعالیت های این سازمان گفت: وظیفه اصلی ما در حوزه پیشگیری مبنی بر گسترش رفاه عمومی و مبارزه با فقر است. در این زمینه بیش از ۱۵ هزار پلاک فقیر (پلاک آبی) در تهران شناسایی شده که نیازمند نان شب هستند.

وی افزود: البته در تهران بیش از ۲۰۰ هزار پلاک فقیر داریم اما این ۱۵ هزار پلاک به معنای واقعی محتاج نان شب هستند که باید با کمک مردم، نسبت به برون رفت از این مسئله اقدام شود و این اولین ماموریت سازمان رفاه است.

هوشیار با اشاره به دیگر اولویت های سازمان رفاه ادامه داد: مبارزه، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در شهر تهران، توانمندسازی و کارآفرینی برای اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب و ساماندهی سازمان های مردم نهاد و خیریه برای فعالیت در نیازمندی های بالا، از دیگر ماموریت های مهم ماست.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه البته شهرداری تهران مسئولیت حاکمیتی در شهر تهران ندارد، گفت: طبق ماده ۵۵ شهرداری ها، مسئولیت شهرداری تامین زیرساخت برای کنترل آسیب های اجتماعی است که ما این را تامین کرده ایم، اما امروز چون شهرداری خود را مدیر شهر می داند، وظیفه خود می داند که به این مسائل ورود کند و در برابر آسیب های عریان اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به سه مخاطب هدف در حوزه آسیب های عریان گفت: متکدیان، کارتن خواب ها و معتادان متجاهر، و کودکان کار و خیابانی مخاطبان اصلی ما در این حوزه هستند.

هوشیار با بیان اینکه شهرداری بیش از هر سازمان دیگری در این حوزه ها ورود کرده، گفت: ما سازمان های متولی دیگری نیز در این زمینه داریم اما شهرداری بیش از همه سازمان های دیگر ورود جدی به این حوزه داشته است.

۱۲ مددسرای گرم در تهران تا پایان سال فعال می شود

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کارتن خواب ها و معتادان متجاهر گفت، ما در این حوزه اقدامات فوریتی دیدیم و تعداد مددسرا ها را از ۲ عدد به ۱۸ عدد مددسرای پایدار در چند ماه اخیر گسترش دادیم. در این مددسراها یک وعده غذای گرم، حمام و لباس در اختیار کارتن خوابها قرار می گیرد و ۱۲ عدد مددسرای اضطراری تا پایان سال فعال می شوند.

وی افزود: در ۶ ماهه اول سال، ۳ هزار نفر و در ۶ ماهه دوم سال گذشته، ۶ هزار نفر از خدمات فوریتی ما در مددسراها استفاده کرده اند.

هوشیار با اشاره به گشت های فوریت های اجتماعی، گفت: در حال حاضر ۳۰ گشت فوریت اجتماعی، معتادان را به گرمخانه ها می برند که این کار باعث کاهش مرگ و میر معتادان بر اثر سرما خواهد شد.

مجتمع های کارآفرینی و حرفه آموزی در تمام مناطق ۲۲ گانه افتتاح می شود

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ساماندهی معتادان نیز گفت: در این حوزه ۱۲ کمپ ترک اعتیاد توسط شهرداری طراحی شده و ۳۰ مجتمع کارآفرینی و حرفه آموزی بهاران را برای پس از ترک معتادان طراحی کرده ایم که ۲ عدد از این مجتمع ها در منطقه ۱۵ و منطقه ۹ افتتاح شده اند.

وی تاکید کرد: این مجتمع های کارآفرینی و حرفه آموزی در تمام مناطق ۲۲ گانه افتتاح خواهد شد.

هوشیار در ادامه با اشاره به کودکان کار و خیابانی گفت: ما ۸ مرکز «پرتو» داشتیم که به کودکان کار و خیابانی خدمات ارائه می دادند. تعداد این مراکز اکنون به ۱۸ عدد رسیده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران درباره خدماتی که در این مراکز ارائه می شود، گفت: یک وعده غذای گرم، آموزش های تحصیلی، حرفه آموزی و مساعدهای روان شناختی در مراکز پرتو انجام می شود.

وی افزود: ۳ هزار کودک کار و خیابان اینجا خدمات می گیرند و بخش قابل توجه هزینه های مراکز ما را نیز سازمان های مردم نهاد و خیرین تامین می کنند.

۱۲۷ پلاک کودکان بازمانده از تحصیل در محله هرندی شناسایی شده است

هوشیار تاکید کرد: متاسفانه در محله هرندی، ۱۲۷ پلاک کودکان بازمانده از تحصیل داریم که به همین دلیل مدرسه صبح رویش را در این محله تاسیس کردیم و اقدامات برای سواددارکردن آنها ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه این نشست خبری، به بحث متکدیان در تهران پرداخت و گفت: معضل متکدیان بیشتر فرهنگی است تا امنیتی و پلیسی.

وی با ارائه آماری درباره متکدیان جمع آوری شده، گفت: ۵۰ درصد متکدیان، ثروتمند بودند. ۳۵ درصد گروه ها خانوادگی و تنها ۱۵ درصد آنها نیازمندان واقعی بودند که از این میان بیشترشان سالمند هستند.

هوشیار با اشاره به جمعیت ۳۵ درصدی متکدیان که به صورت خانوادگی و غیر قانونی در کلونی های تکدی حضور دارند، گفت: اینها بیشتر افرادی با عنوان غربتی و اتباع بیگانه هستند که تمرکز آنها در سه محله هرندی، جنوب بازار تهران و لب خط (شوش) است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این مطلب که روزانه ۲۰ گدا در تهران جمع آوری می شود، گفت: برای این گداها با حضور قاضی حکم صادر می شود و گدایی جرم به حساب می آید.

دادن پول به سائل، صدقه جاریه نیست/ مردم در اجرای طرح شهر بدون گدا همکاری کنند

وی ادامه داد: ما طرحی با عنوان شهر بدون گدا طراحی کردیم و اولین رویکرد آن این است که مردم به متکدیان سر چهارراه ها پول ندهند. در واقع در سند فرهنگی باید به مردم آموزش داده شود که پول دادن به سائل، صدقه جاریه نیست.

هوشیار با اشاره به پلاک های فقیر و اقدامات سازمان رفاه برای برون رفت آنها از مسائلشان گفت: مجمع خیرین در سراهای محله شکل گرفته است و حامیان در ۴ بخش مالی، فرهنگی، معنوی و شغلی، مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ایجاد کمپینی با این عنوان که «اینجا جای خواب نیست»، گفت: ما نمی توانیم تهران را به شهر بدون کارتن خواب بدل کنیم اما می توانیم انضباط شهری ایجاد کنیم که تکلیف کارتن خواب ها مشخص شود.

وی با بیان این مطلب که ۶۰ درصد معتادان کارتن خواب شهرستانی هستند، گفت: بیشترین معتادان مربوط به روستاها و شهرهایی با کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

هوشیار با بیان این مطلب که پرسیده می شود چرا این کارتن خواب ها به تهران و کلانشهر ها می آیند؟ افزود: کلان شهرها در همه جای دنیا محل زندگی مناسب برای کارتن خواب ها است، زیرا می توانند با استفاده از فضاهای بی دفاع شهری و تفکیک زباله، زندگی خود را بگذرانند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به مددسرای بانوان گفت: مددسرای بانوان چیتگر تا هفته آینده در منطقه ۲۲ و با ظرفیت اولیه ۳۰۰ نفر افتتاح خواهد شد.  

وی با اشاره به مجموعه های بهاران نیز گفت: این مجموعه ها با ظرفیت فعلی ۴ هزار نفر ویژه شهروندان تهرانی ایجاد شده اند. این مجموعه ها باید خودگردان باشند و در همه جای دنیا این مجموعه ها وجود دارد. ما بهاران را برون سازی کردیم و تا زمانی که خودگردان شوند از آن حمایت خواهیم کرد.

شهرداری ها برای کاهش کارتن‌خوابی موظف به کاهش فضاهای بی دفاع شهری شدند

هوشیار در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به حضور معتادان در حاشیه بزرگراه ها و پل های عابر پیاده، گفت: طرحی تحت عنوان کم کردن فضاهای بی دفاع شهری را آماده کرده ایم. بر این اساس، تمام فضاها در ۱۰ تیپولوژی توسط این سازمان شناسایی شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اضافه کرد: ۵ هزار فضای بی دفاع در تهران نقطه گذاری شده و شهرداری های نواحی موظفند آن را کاهش دهند.

وی توضیح داد: در واقع هرکس فضای بی دفاعی ببیند می تواند به شهرداری ناحیه مراجعه کرده و نسبت به رفع آن اقدام کند.

هوشیار افزود: در حال حاضر ۳ هزار فضای بی دفاع از سال گذشته رفع شده و اصلاح دیگر نقطه ها در دستور کار ما قرار دارد.

نظر شما