شناسهٔ خبر: 118103 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یکی از راه‌های نفوذ بر فکر و اندیشه مردم کتاب است

محمدی گلپایگانی 43 مسئول دفتر رهبر انقلاب گفت: این روزها مسأله‌ای که در سخنان مقام معظم رهبری مورد تأکید است، موضوع نفوذ است. یکی از راه‌های نفوذ بر فکر، آرا و اندیشه مردم کتاب است، خوبش خوب و بدش بد شمرده می‌‌شود.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی در مراسم تقدیر از کتابداران، اظهار داشت: کلمه کتاب یک کلمه مقدس است که در قرآن مجید کتاب آسمانی ما بیش از ۲۴۵ مورد در آیات مختلف این کلمه ذکر شده است و نوعاً حامل و شامل مسائل مهم است.

وی افزود: در سوره مریم و سوره ابراهیم در ذیل کلمه ذکر بارها این لغت آمده است. در سوره مریم که یک سوره تمام به نام حضرت مریم مقدس است چند مورد شناسنامه پیامبران بزرگ الهی را دارد که کلمه کتاب در آن بیان شده است. همچنین خود کلمه مریم را قرآن تذکر می‌دهد به پیامبر و همه ما مسلمان‌ها که به یاد بیاوریم داستان مریم را. از زمانی که از خانواده خود دوری گرفت و به مکانی شرقی در شهر رفت در آن نقطه بود که قرآن می‌فرمایند جبرئیل را فرستادیم نزد مریم به صورت یک انسان کامل، در آنجا مریم گفت پناه می‌برم به خدا چه تصمیمی داری او گفت نگران نباش من از سوی خدا آمده‌ام و می‌خواهم فرزند پاکیزه‌ای را از سوی خدا حبه کنم.

حجت‌الاسلام گلپایگانی در ادامه به داستان حضرت ابراهیم (ع) و شخصیت والایی که دوست خدا شد اشاره کرد و گفت: داستان ابراهیم نشان می‌دهد شخصیت والایی که از امتحان‌های سخت پیروز خارج شد چه در هجرتش و چه مبارزاتش با نمرد و چه آخرین امتحان سخت الهی که ذبح فرزند به دست پدر بود بعد از این امتحان سخت الهی خداوند فرمودند من تو را امام قرار دادم و ابراهیم پس از این امتحان سخت خلیل و دوست خدا شد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ضمن اشاره به اینکه از این قصص و داستان‌های عبرت‌آمیز دنیا مسلمان‌ها عموماً محرومند اما این داستان‌ها بسیار آموزنده است، گفت: قصه حضرت موسی (ع)، عیسی و نوح پیغمبر و در داستان اصحاب کهف نقش کتاب به درستی در انتقال آنها نمایان است حتی در انتقال معارف عاریه اسلامی نقش کتاب مهم و بسیار بود.

وی به فرصتی که برای امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در انتقال حکومت بنی‌امیه به بنی‌عباس اشاره کرد و گفت: آن طور که در تاریخ آمده امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار شاگرد تربیت کرد که در این میان افراد برجسته‌ای بودند که خدمت بزرگی کردند.

حجت‌الاسلام گلپایگانی دعای ابوحمزه را دریایی از معرفت و الفبای سخن گفتن بنده با خدا دانست و تصریح کرد: این دعای به این مفصلی یا دعای امام حسین (ع) در روز عرفه به چه طریق به دست ما رسیده است؟ آیا با چیزی جز نوشتن و کتابت بوده، نقش کتاب در انتقال این معارف بی‌بدیل است و حتی ارتباطات الکترونیکی امروز نیز هیچ یک نمی‌توانند نقش کتاب را پایین بیاورد.

به گفته وی در طول تاریخ به این کشور بزرگترین لطمه را به معارف دین، فرهنگ و کتاب فتنه مغول و بعد اشرف مغول زد.

وی در ادامه نقش کتاب را مهم دانست و از آن به عنوان شمشیر دو لبه یاد کرد و توضیح داد: کتاب خوب، خوب است اما اگر کتابی آن طور که باید و شاید نباشد (همانند کتاب‌های گمراه‌کننده) خوب نیست. یکی از مکاسب محرمه کذب کتب زلال است اما خرید، فروش و نگهداری این گونه کتب حرام است و اگر شخصی احتمال بدهد برای خود یا دیگران گمراهی ایجاد می‌کند نگهداری‌اش جایز نیست ولی اگر برای پاسخ و جواب نگهداری شود اشکالی ندارد.

وی افزود: الان با پول دلارهای نفتی برخی کشورها هزاران کتاب در رد عقاید شیعه نوشته می‌شود که نیاز به جواب دارد آنها همه عقاید را زیر سؤال برده و می‌برند و اگر کسی اهل جواب باشد و بتواند جواب دهد بر او واجب است.

وی در ادامه تأکید کرد: این روزها مسائلی که در سخنان مقام معظم رهبری مورد تأکید است موضوع نفوذ است یکی از راههای نفوذ بر فکر، آراء و اندیشه مردم کتاب است، خوبش خوب و بدش بد شمرده می‌‌شود.

وی با بیان اینکه ما کتابخانه در کشور کم داریم، گفت: در شهرها و روستاهای مختلف مردم باید با کتاب صلح کنند و از ویژگی‌های رهبر انقلاب این است که دائم در دسترسشان کتاب وجود دارد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ضمن گرانقدر دانست تفسیر المیزان و اینکه این کتاب جای خود را در ممالک اسلامی باز کرده تأکید کرد: باید صره را از ناصره شناخت و اجازه نداد کتابی که کوچکترین گمراهی در ذهن جوانان ایجاد می‌کند نوشته شود.

نظر شما