شناسهٔ خبر: 117920 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تحرکات غرب در سوریه بلوف یا حقیقت/لزوم تحرکات بیشتر روسیه و ایران

موشک43 در روزهای اخیر گزارش هایی مبنی بر تحرکات آمریکا و متحدانش برای اقدام نظامی زمینی در سوریه منتشر می شوند که در صورت بلوف نبودن لزوم تحرکات بیشتر و جدی تر روسیه و ایران و دیگر متحدانشان را می طلبد.

به گزارش «نماینده» پس از آنکه در هفته های گذشته آمریکا شماری از نیروهای ویژه خود را به بهانه آموزش مخالفان سوری و امداد رسانی به سوریه اعزام کرد در روزهای اخیر شاهد انتشار گزارش هایی مبنی بر لزوم اعزام نیروهای زمینی بیشتر به سوریه از سوی مقامات امریکایی و متحدان این کشور هستیم.

روز گذشته «دیبورا لی جیمز» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه نمایشگاه هوایی در امارات متحده عربی اعلام کرد لازم است واشنگتن به منظور پیشتیبانی از حملات هوایی خود علیه تروریستهای تکفیری در سوریه نیروی زمینی به آن کشور اعزام کند. وی گفت ما معتقدیم قدرت نیروی هوایی بسیار مهم است و می توان با آن کارهای زیادی انجام داد اما کافی نیست و نمی توان با آن هر کاری انجام داد. به همین علت لازم است در این نبرد نیروی زمینی هم داشته باشیم.

همچنین روز گذشته «اشتون کارتر »وزیر دفاع آمریکا نیز از امکان اعزام شمار بیشتری از نیروهای ویژه آمریکا به سوریه خبر داد.

در همین رابطه امروز و دیروز مقامات ترکیه که از نزدیکترین متحدان آمریکا در منطقه و در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا هستند اظهاراتی را بیان داشته اند که حکایت از برنامه ریزی ها و هماهنگی هایی از سوی غرب و متحدانش در این خصوص دارد.

««احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه نیز از بررسی مداخله نیروی زمینی این کشور در سوریه به بهانه مقابله با داعش خبر داد.

داود اوغلو  گفت ترکیه در حال بررسی مشارکت در یک نیروی زمینی ائتلافی برای جنگ با داعش در سوریه است .

روز گذشته نیز« رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه از نزدیک شدن دیدگاه های متحدان این کشور به هم درباره تشکیل منطقه حایل در شمال سوریه خبر داده بود، امری که ترکیه مدت ها است بر آن پافشاری می کند.

از سوی دیگر هم در روزهای گذشته شاهد اعزام ناو هواپیما بر فرانسه به همراه یک زیر دریایی تهاجمی به منطقه به بهانه مقابله با داعش هستیم.

بیش از یک سال است ائتلاف تحت رهبری آمریکا حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه انجام می دهد اما این حملات تا کنون نتوانسته است دستاورد بزرگی داشته باشد زیرا اساسا این حملات با هدف اقدام علیه ذاعش صورت نگرفته است و صرفا بهانه ای بوده است برای افزایش حملات علیه دولت بشار اسد و حمایت از مخالفان این کشور.

 برنامه ریزی ها و طرح های ائتلاف موسوم به ائتلاف ضد داعش برای سوریه و منطقه با ورود اتحاد روسیه ، ایران و سوریه که همراه با حملات شدید هوایی روسیه به مواضع گروه تروریستی داعش صورت گرفت ، چالش های جدی را بر سر اهداف ائتلاف به اصطلاح ضد داعش ایجاد کرد.

در صورتی که اظهارات مقامات آمریکایی و متحدان آنها صرفا یک بلوف سیاسی نباشد و شاهد تحرکات جدید آنها از بعد نظامی در سوریه باشیم می طلبد تا  روسیه ، ایران و سوریه نیز دست به تحرکات جدید در برابر اقدامات غرب بزنند.

قطعا تلاش آمریکا و متحدانش با هدف مقابله با داعش صورت نمی گیرد و ادعای مقابله با داعش صرفا پوششی است برای پیشبرد اهداف منطقه ای آنها که یکی از ابزارهای پیشبرد اهداف آنها ایجاد و حمایت گروه های تروریستی در منطقه و سوریه بوده است.

در صورت عدم تحرک کافی از سوی روسیه در این خصوص می تواند موجب تقویت مجدد گروه تروریستی داعش در منطقه شود امری که بیشتر از هر کشور دیگری برای منافع روس ها در منطقه و مرزهای این کشور در آسیای میانه مضر خواهد بود.

بنا بر گزارش ها هزاران نفر از اعضای گروه های تروریستی حاضر درسوریه را اتباع جمهوری های آسیای میانه و منطقه قفقاز و روسیه تشکیل می دهند که عدم شکست انها در سوریه و منطقه می تواند تهدیدات امنیتی جدی را متوجه کشورهای این منطقه به ویژه روسیه کند.

برچسب‌ها:

نظر شما