شناسهٔ خبر: 117866 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

درباره سوریه با ایران اختلاف اساسی داریم

فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت: هنگام سفر رئیس‌جمهور ایران به فرانسه با وی درباره مسائل اقتصادی و سیاسی به‌ویژه بحران سوریه گفتگو خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده»، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در مجلس ملی این کشور درباره سفر هفته آینده حسن روحانی رئیس جمهور ایران به فرانسه پاسخ داد و گفت: روحانی تاکنون دو بار با رئیس جمهور فرانسه در سازمان ملل دیدار کرده است.

وی گفت: هنگامی که روحانی هفته آینده به فرانسه بیاید هم رئیس جمهور هم من با وی دیدار می‌کنیم و درباره مسائل مختلف از اقتصادی و بازرگانی گرفته تا مسائل سیاسی با وی گفتگو خواهیم کرد.

فابیوس افزود: ما همچنین در این دیدار درباره بحران سوریه، لبنان و اسرائیل با رئیس جمهور ایران رایزنی خواهیم کرد. روز شنبه آینده نیز من برای شرکت در نشست وین که درباره سوریه برگزار خواهد شد به این شهر خواهم رفت و در آنجا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفتگو خواهیم کرد. در این دیدار من همان چیزهایی را که چند روز پیش درباره سوریه گفتم به وزیر امور خارجه ایران خواهم گفت.

وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما درباره سوریه با ایران اختلاف اساسی داریم. به‌باور ما بشار اسد نمی‌تواند در درازمدت بر سوریه حکومت کند. همچنین ما بر این عقیده‌ایم که ایران نباید در درازمدت نیروی نظامی در سوریه داشته باشد هرچند که ایران عنوان مستشار نظامی برای آنها به کار می‌برد.

وی ادامه داد: ما درباره این مسئله با ایرانی‌ها اختلاف نظر اساسی داریم اما موضع خود را تغییر نخواهیم داد، چون مستقل هستیم. ما با هر طرفی گفتگو می‌کنیم اما این گونه نیست که باورهای خود را پنهان سازیم.

فابیوس درباره روابط تجاری و اقتصادی با ایران نیز گفت: ما دراین‌باره کار می‌کنیم. من برای همین منظور به ایران رفته‌ام و گروهی از فعالان اقتصادی فرانسوی، و برخی دیگر از وزیران فرانسوی هم در همین راستا به تهران رفته‌اند. امیدواریم که اوضاع خوب پیش برود، با این حال در این خصوص اما و اگر وجود دارد. مشکلی که درباره توسعه روابط با ایران وجود دارد اینکه منابع تأمین مالی لازم وجود داشته باشد که حل این امر در گروی فعالیت بانک‌های فرانسوی است.

نظر شما