شناسهٔ خبر: 117263 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اوباما و کری بیش از ۷۰ بار از واژه «تغییر» درباره ایران صحبت کردند

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه نفوذ تحلیل ما نیست بلکه منطبق با واقعیت است،‌ گفت: در بحث برجام رهبری بیش‌ از ۷۰ بار از اصطلاح «نفوذ» استفاده کردند و از سوی دیگر اوباما و کری نیز بیش از ۷۰ بار از اصطلاح «تغییر» استفاده کرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نفوذ آمریکا به بهانه برجام اظهار داشت: نکته اول که باید به آن توجه شود این است که بحث نفوذ فقط مختص ایران نبوده و اینطور نیست که آمریکا فقط علاقه‌مند به نفوذ در ایران باشد بلکه آنها به خاطر نوع حکومت‌شان و علاقه به سلطه‌گری، اکثر کشورهای جهان را با خود هماهنگ می‌کنند و این موضوع را با تاکتیک نفوذ انجام می‌دهند.

*اوباما و کری بیش از ۷۰ بار از «تغییر» صحبت کرده‌اند

ایزدی با تأکید بر اینکه نفوذ تحلیل ما نیست بلکه منطبق با واقعیت است، ‌ خاطر نشان کرد: در بحث برجام رهبری بیش‌ از ۷۰ بار از اصطلاح «نفوذ» استفاده کردند و از سوی دیگر اوباما و کری نیز بیش از ۷۰ بار از اصطلاح «تغییر» استفاده کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه منظور آمریکا از تغییر، ‌ تغییر سیاسی و فرهنگی و هماهنگ کردن اقتصاد ایران و تغییر در نگاه امنیتی ایران است یادآور شد: این تغییر همان بحث استحاله و تلاش برای براندازی است و تحلیل محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل اهمیت بحث نفوذ، ‌ سیاست‌های اعلامی آمریکا است؛ ‌ برای مطالعه سیاست خارجی یک کشور ما باید به سه شاخص سیاست‌های اعلامی، ‌ سیاست‌های اعمالی و تاریخ آن کشور توجه کنیم.

ایزدی سیاست‌های اعلامی کاخ‌سفید نسبت به جمهوری اسلامی را به شدت منفی ارزیابی کرد و گفت: آنها هم از تغییر در سیستم حکومتی صحبت می‌کنند و هم ما را تهدید به حمله نظامی کرده‌اند و با اینکه دو سال با آنها مذاکره کرده‌ایم اما روز گذشته وزیر دفاع آمریکا مجددا ما را تهدید به حمله نظامی کرد که این خلاف منشور سازمان ملل است.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سیاست‌های اعمالی آمریکا تصریح کرد: در حوزه عمل، بودجه سال ۲۰۱۵ آمریکا در حوزه ترویج دموکراسی که در این زمینه منظورشان برای ایران استحاله و براندازی است، ‌ ۳ هزار میلیون دلار بوده و این در حالی است که آمریکا اعتقادی به دموکراسی ندارد چرا که اگر اعتقاد داشت دیکتاتورهای منطقه ما با آمریکا هم پیمان نبودند.

*مبلغ سه هزار میلیون دلار بودجه ۲۰۱۵ آمریکا برای تغییر در خاورمیانه است

وی با اشاره به اینکه مبلغ سه هزار میلیون دلار تنها برای خاورمیانه است و در این منطقه نیز مشکل اصلی آمریکا، ‌ ایران محسوب می‌شود اظهار داشت: این مبلغ در سال ۲۰۱۴ حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که هر سال این رقم افزایش پیدا می‌کند.

ایزدی شاخص سوم را در بررسی سیاست‌خارجی کشورها بررسی تاریخ آنها عنوان کرد و افزود: تاریخ رابطه ایران و آمریکا پر است از جنایت و کودتا در حالی که ایران علیه آمریکا چنین جنایاتی را مرتکب نشده است و آنها بعد از دو سال مذاکره می‌خواهند تحریم‌ها را حفظ کنند.

وی در جمع‌بندی سخنان خود با اشاره به علنی بودن سیاست نفوذ از سوی آمریکا و هشدار رهبری در این زمینه تصریح کرد: حضرت آقا ده‌ها بار درباره نفوذ صحبت‌ کردن و الان این دولت است که باید توضیح دهد که چه فعالیت‌هایی را برای مقابله با نفوذ پیش‌بینی کرده است.

ایزدی اقتصاد مقاومتی را برای مقابله با نفوذ اقتصادی و برقرار ثبات سیاسی برای جلوگیری از نفوذ سیاسی را مهم دانست و تأکید کرد: ما نیز باید برای طرف مقابل طراحی لازم را انجام دهیم.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه ایران نیز مانند آمریکا درصدد نفوذ در برخی از کشورها همچون سوریه و عراق است توضیح داد: اینکه یک کشور به تأثیرگذاری در خارج از مرزهای خود علاقه‌مند باشد، ‌ شاید هدف خیلی از کشورها محسوب شود و ما اگر در سوریه و عراق حضور داریم بخاطر خطراتی است که در بیرون مرزها ما را تهدید می‌کند، ‌ از این رو ما برای تأمین امینت فعلی خود با دوستانی در خارج از مرزها ارتباط گرفته‌ایم و امنیت خود را تأمین می‌کنیم اما آمریکا برای چه سال ۳۲ در ایران کودتا کرد؟ آنها صرفا بخاطر نفت و هماهنگی با انگلستان این کار را انجام دادند.

وی خاطر نشان کرد: این مقایسه از سوی برخی افراد درباره حضور ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه، مانند تفاوت کسب روزی و درآمد از راه مشروع و حلال یا از طریق دزدی و قتل است و برخی افراد با این توجیحات سعی دارند چهره آمریکا را بزک کنند.

نظر شما