شناسهٔ خبر: 116926 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طلایی: با کوچکترین بارش در تهران، رشته همه امور از دست‌ها خارج می‌شود

مرتضی طلایی 43 نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از وضعیت شهر در هنگام وقوع بارش انتقاد کرد و گفت: چگونه است که با کوچکترین بارش یا باد و طوفان رشته امور از دست‌ها خارج شده و با خیابان‌ها و معابر قفل‌شده از ترافیک و درخت‌های فروافتاده مواجهیم.

به گزارش «نماینده»، مرتضی طلایی در جریان دویست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گستره وسیع جغرافیایی ایران و تنوع ویژگی‌های اقلیمی و زیست محیطی اظهار کرد: این موضوع موجب شده از ۴۳ مورد حادثه طبیعی فهرست‌شده در جهان ۳۳ مورد آن امکان و سابقه وقوع در ایران را داشته باشند. ضمن اینکه در ۹۰ سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نفر از هموطنان در بلایای طبیعی فوت کرده‌اند که ۷۶ درصد آن بر اثر زلزله، ۱۳ درصد بر اثر سیل و ۱۱ درصد براثر سایر بلایای طبیعی بوده است.

وی با بیان اینکه ایران ششمین کشور از ۱۰ کشور نخست بلاخیز جهان به شمار می‌رود، گفت: با این وجود هیچگونه آمادگی برای مقابله با این بلایا وجود ندارد و اگر حادثه‌ای ناگهانی مانند زلزله را کنار بگذاریم، حتی حوادثی مانند طوفان و سیل نیز در مقایسه با کشورهای پیشرفته خسارات فراوان‌تری برجای می‌گذارند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بی‌رحمی با طبیعت به آرامی در حال فراهم کردن زمینه انقراض تمدنی در ایران می‌شود، این سوال را مطرح کرد که چه میزان زمین‌های حاصل‌خیز و روستاهای آباد با سیاست‌های غلط خالی از سکنه شده‌است؟ و هجوم این جمعیت به شهرهای بزرگ چگونه به کاهش منابع آبی، توسعه نامتوازن و ساخت و سازهای ضعیف و غیرقانونی منجر شده است.

وی در ادامه بلایای طبیعی معاصر را به سه دوره قبل از زلزله منجیل(۱۳۶۹)، در فاصله این زلزله تا زلزله بم(۱۳۸۲) و بعد از زلزله بم تقسیم کرد و گفت: چرا خروجی همایش‌ها، کارگاه‌ها و طرح‌های مطالعاتی متعدد در این دوره‌ها هنوز هم در هنگام وقوع حادثه دیده نمی‌شود.

طلایی در ادامه تهران را شایسته عنوان «شهر بی‌دفاع» توصیف کرد و گفت: با هزار دلیل و شاهد می‌توان ادعا کرده که پایتخت از پایین‌ترین سطح آمادگی برای مقابله با بحران‌های طبیعی برخوردار است.

وی ادامه داد: به واسطه مدیریت‌های تکه تکه، سیل به ناگاه وارد مترو شد و تنها معجزه و زحمات شبانه روزی مدیریت شهری از وقوع فاجعه جلوگیری کرد. ضمن اینکه ساخت وسازهای فاقد ایمنی، ساخت و ساز در مسیل رودخانه‌ها و دیگر موارد ناشی از سودجویی شخصی در چرخه معیوب بی‌مبالاتی یا فساد اداری اجازه رشد و نمو یافته و در زمان بحران خسارت‌های عدیده‌ای به بار خواهد آورد. اما چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر مبنای پیش بینی‌ها، پدیده جوی «ال نینو» به نیم کره شمالی زمین بازگشته است و به احتمال زیاد در آبان و آذر به اوج خواهد رسید، گفت: این پرسش مطرح می‌شود که آیا برنامه مشخصی برای برخورد با آن توسط دستگاه‌های مسئول پیش بینی شده است؟

وی در خاتمه با بیان اینکه به نظر می‌رسد در کل کشور و به ویژه تهران دست زدن به اقدامات فوری و برنامه ریزی دراز مدت برای کنترل حوادث طبیعی ضروری است، به شورای شهر توصیه کرد با تمام توان بر این مقوله پافشاری و نظارت کنند.

نظر شما