شناسهٔ خبر: 116734 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چاه‌های نفت داعش+تصاویر

داعش43 داعش نفت خام خود را بشکه ای چند و به کجا می فروشد؟

به گزارش «نماینده»، چهار سال است که منطقه غرب آسیا و مخصوصا سوریه و از سال گذشته، عراق درگیر مشکلات و چالش‌های امنیتی شده‌اند که ایالات متحده آمریکا یکی از ارکان و مسبب ایجاد این چالش‌هاست.



*** داعش پیاده نظام آمریکا
 

تروریست‌های تکفیری داعش که به عنوان پیاده‌نظام آمریکا در منطقه غرب آسیا ایفای نقش می‌کنند، منابع حمایتی مختلفی از جمله پشتیبانی‌های تسلیحاتی، مالی و انسانی را از طرف ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش دارند و این پروسه نه تنها قطع نشده، بلکه با به اصطلاح ائتلاف ضد داعش گسترش چشمگیری داشته است.

موضوع از آنجا غم‌انگیزتر می‌شود که ایالات متحده آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای ‌اش در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش نه تنها منابع مالی این گروه تروریستی را قطع نکردند، بلکه به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از داعش دامن زده‌اند.




*** چاه‌های نفت داعش در  "دیرالزور" و "کرکوک"
 

تروریست‌های تکفیری داعش به جایی رسیده‌اند که در شمال عراق و شرق سوریه تجارت نفت می‌کنند و نفت خود را با قیمت ارزان به کشورهای همپیمان ایالات متحده آمریکا (خصوصا ترکیه) می‌فروشند و از این راه تاکنون صدها میلیون دلار درآمد کسب کرده که به نظر می‌رسد در این پروسه چاه‌های نفت "دیرالزور" در شرق سوریه و چاه‌های نفت "کرکوک" در منطقه کردستان عراق از راه‌های درآمدزایی داعش محسوب می‌شود.


*** سخنان  "سردار سلیمانی" درباره چاه‌های نفت داعش در  "دیرالزور" و "کرکوک"

بنابر برآورد منابع رسانه‌ای فروش نفت داعش مهمترین منبع درآمد این گروه تروریستی است که داعش تاکنون از این طریق سالیانه ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار درامد از چاه‌های نفت مناطق تحت کنترل خود درآمد کسب کرده است.


همچنین بنابر ارزیابی‌ها تروریست‌های داعش برای ادامه فروش نفت متخصصان صنعت نفت کشورهای مختلف (احتمالا کشورهای غربی و همپیمان آمریکا) را جذب و استخدام می‌کنند تا از این طریق از رکود به اصطلاح صنعت نفتی خود جلوگیری کنند.  


 

سردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس موضوع مبارزه با تروریسم را به عنوان یکی از موارد مهم منافع ملی کشورمان قلمداد کرد و در گردهمایی بزرگ جانبازان و رزمندگان استان کرمان درباره داعش و سیاست آمریکا در خاورمیانه اظهار داشت: آقای اوباما فاصله پایگاه‌های شما با رمادی چند کیلومتر است و چه طور می‌شود کشتار در یک کشور صورت گیرد، شما به بهانه حمایت از آن ملت در آن کشور استقرار پیدا کنید، اما هیچ غلطی نکنید، این اسمش چیست.   وی بیان داشت: آیا این چیزی به غیر از شریک بودن در توطئه و ضلعی از توطئه است و این به غیر از این است که هیچ اراده‌ای برای مقابله با آن وجود ندارد.

 

فرمانده سپاه قدس با طرح این سئوال که اقتصاد داعش از کجا تأمین می‌شود، گفت: از چاه‌های نفت "دیرالزور"  سوریه و "کرکوک" عراق؛ اما به کجا صادر می‌شود، زیرا با تانکر و ۲۰ لیتری که صادر نمی‌شود، بلکه نفت‌کش‌ها می‌برند و هزاران نفت‌کش آن را حمل می‌کنند. سردار سلیمانی تاکید کرد: این نفت‌ها را کجا می‌برند از زیر زمین یا از روی زمین و از طریق کشورهای موجود در اتحاد بین‌المللی، آیا این برای مقابله با داعش است.

 

وی اضافه کرد: این توطئه خطرناکی علیه جهان اسلام است و والله اگر کسی در تشخیص آن شک کند، باید به فکر و عقل خودش شک کند. سردار سلیمانی ادامه داد: منافع ملی یعنی محفوظ نگه داشتن یک ملت از یک کشتار وحشیانه و نظام جمهوری اسلامی به مقابله با پدیده خطرناک داعش توجه کرده است.


البته تروریست‌های داعشی زمانی که می‌خواهند عقب‌نشینی کنند از حربه آتش زدن چاه‌های نفت به عنوان یک راهبرد دفاعی برای جلوگیری از پیشروی ارتش و نیروهای مردم عراق هم استفاده می‌کنند.




**داعش نفت را بشکه‌ای چند می فروشد؟

داعش با توجه به اینکه یک گروه تروریستی به حساب می‌آید اما امانتدار ایالات متحده محسوب می‌شود و نفت خود را به دلالان ایالات متحده (عوامل ترکیه‌ای و عربستانی) با قیمت بین ۱۰ تا ۳۵ دلار می‌فروشد و از این طریق کسب درآمد می‌کند.


**درآمد نفتی داعش چقدر است؟

برآوردها نشان می دهد تروریست‌های داعش روزانه ۲۰ تا ۵۰ هزار بشکه نفت در میادین نفتی مناطق تحت کنترل خود تولید نفت تولید می‌کنند که مجموعا نشان می‌دهد برآورد‌ها نشان می‌دهد اگر هر بشکه نفت ۱۰ تا ۳۵ دلار قیمت داشته باشد ۹ میلیون دلار (در بدترین شرایط) و ۵۰ میلیون دلار (بهترین شرایط) درآمد نفتی در ماه دارند و این در سرزمین‌های تحت تسلط این گروه تروریستی شرایط مساعدی را برای داعش ایجاد کرده که علاوه به تامین نیازهای روزانه؛ تسلیحات و تغذیه خود را بیشتر از این طریق تامین می‌کنند.


**چرا آمریکا اقدامی نمی کند؟

ایالت متحده آمریکا که دارای پیچیده‌ترین سیستم‌های تحریمی در جهان است چگونه نمی تواند (یا نمی خواهد!) یک گروه تروریستی را تحریم کند و این در حالی است که ایالات متحده می‌تواند با بستن راه‌های درآمدزایی داعش به این گروه تروریستی ضربات جدی وارد کند و  با گذشت یک سال از تشکیل ائتلاف ضد داعش اما هنوز اقدامی جدی صورت نگرفته است. جدا از این نکته داعش از چاه‌های نفت به عنوان یک سد دفاعی نیز استفاده می‌کند.



**آمریکا و طرح غرب  آسیای جدید

آمریکا به دنبال آن است تا با مدیریت داعش در منطقه غرب آسیا اهداف پشت پرده خود را از طریق این گروه تروریستی پیگیری کند. طرح "غرب آسیای جدید" ایالات متحده آمریکا نیازمند سربازانی برای اجرایی کردن دارد که چه نیرویی بهتر از داعش که آمریکایی‌ها برای ایجاد آن سال‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند و مقامات ایالات متحده ("هیلاری کیلینتون" وزیر خارجه سابق آمریکا) هم به این موضوع معترفند.



**چراغ سبز آمریکا به "داعش"

پس در حالت کلی داعش در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه (که وسعتی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع) دارد؛ بشکه‌های نفت خود را از چاه‌های "دیرالزور"  در سوریه و "کرکوک" در عراق استخراج و به قیمت ۱۰ تا ۳۵ دلار (تقریبا ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر قیمت جهانی) می‌فروشد و با درآمد سالیانه قریب به ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار نیازهای تسلیحاتی و مالی خود را تامین می‌کند و در پروسه فروش نفت آمریکا چراغ سبز به "دواعش" نشان داده است.

نظر شما