شناسهٔ خبر: 116708 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: دنیای اقتصاد

ایران‌ خودرو با «پژو» به توافق رسید

پژو43 پژو امیدوار است دوباره به بازار ایران بازگردد و در حال حاضر نیز آمادگی لازم برای امضای توافق با ایران‌خودرو را دارد. از آن سو اما مدیرعامل ایران‌خودرو نیز گفته که شرکت پژو شروط ایران‌خودرو برای ادامه همکاری را پذیرفته است.

به گزارش «نماینده»، پژو امیدوار است دوباره به بازار ایران بازگردد و در حال حاضر نیز آمادگی لازم برای امضای توافق با ایران‌خودرو را دارد.

هفته گذشته در شرایطی جنگ لفظی میان ایران‌خودرو و پژو در رسانه های ایران و فرانسه در گرفت که دو طرف حالا مواضع نرم‌تری در قبال یکدیگر اتخاذ کرده و حتی از روند مثبت مذاکرات، صحبت به میان می‌آورند.

جرقه این جنگ لفظی را پایگاه خبری چلنج فرانسه با حمله به ایران‌خودرو زد و مدعی شد پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز این شرکت (ایران‌خودرو) پایان دهد. به فاصله کوتاهی از این اتفاق، مدیرعامل ایران‌خودرو پاسخ فرانسوی ها را داد و تاکید کرد که پژو به‌دلیل آنکه هنوز نتوانسته فعالیت دوباره‌اش در ایران را آغاز کند، از سوی سهامداران خود تحت‌فشار بوده و از همین رو چنین موضعی را علیه ایران‌خودرو گرفته است.

هر چند با توجه به مواضع دو طرف، گمان می‌رفت ایران‌خودرو و پژو از یکدیگر دور شوند، اما با توجه به اظهارات جدید مقامات این دو شرکت، به‌نظر می‌رسد فضای مذاکرات تلطیف شده است. آن طور که روزنامه فیگارو فرانسه به نقل از ژان فیلپ کمار، معاون مدیر منطقه آفریقا و خاورمیانه گروه پژوسیتروئن عنوان کرده، پژو امیدوار است دوباره به بازار ایران بازگردد و در حال حاضر نیز آمادگی لازم برای امضای توافق با ایران‌خودرو را دارد. از آن سو اما مدیرعامل ایران‌خودرو نیز گفته که شرکت پژو شروط ایران‌خودرو برای ادامه همکاری را پذیرفته است.

به گفته هاشم یکه‌زارع، ایجاد شرکت مشترک با سهام ۵۰ درصدی دو مجموعه، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو و انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری از شروط ایران برای همکاری با پژو به‌شمار می‌روند. با توجه به مواضع نرم مسوولان ایران‌خودرو و پژو، به‌نظر می‌رسد این دو شرکت تا چندی دیگر مذاکرات خود را نهایی و قرارداد فی مابین نیز میان آنها به امضا برسد تا پس از سه سال جدایی، پیوندی دوباره میان دو دوست قدیمی برقرار شود.

نظر شما