شناسهٔ خبر: 116583 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

هندوانه ایرانی پشت درهای بسته عراق

هندوانه گرچه در پی اعمال سیاست‌های جلوگیری از صادرات آب مجازی، صادرات هندوانه در نیمه امسال کاهش یافته است اما صادرات این محصول به عراق به عنوان بزرگ‌ترین مشتری هندوانه ایرانی قطع شده که از نظر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تاکنون دلیلی برای آن از سوی طرف عراقی عنوان نشده است.

به گزارش «نماینده»، طی نیمه نخست امسال بالغ بر ۴۷۳ هزار و ۸۰۰ تن هندوانه به ارزش ۱۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به ۲۸ کشور جهان صادر شده است که از نظر وزنی ۳۳.۴۹ دصد و از نظر ارزشی ۳۵.۰۲ درصد کاهش نسبت به شش ماهه سال گذشته را نشان می‌دهد.

در این میان عراق با خرید ۳۲۵ هزار و ۱۹۳ تن هندوانه نخستین مشتری این محصول به‌شمار می‌رود و سهم حدود ۷۰ درصدی در بازار هندوانه ایرانی دارد.

این در حالی است که معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان چندی پیش از توقف صادرات هندوانه به عراق به دلیل آغاز برداشت هندوانه در این کشور خبر داد و گفت: با اعلام دولت عراق مبنی بر وارد نشدن هندوانه، صادرات این محصول از مرزهای شملچه و چذابه متوقف شد.

البته یحیی ابطالی، معاون سازمان حفظ نباتات گفت: هندوانه ایرانی به بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می‌شود که نشان‌دهنده کیفیت و سلامت این محصول است.

وی افزود: تاکنون هیچ گزارشی از سوی طرف عراقی مبنی بر علت توقف خرید هندوانه که به سلامت و کیفیت آن ارتباطی داشته باشد به سازمان حفظ نباتات ارسال نشده و این محصول هیچ مشکلی از نظر باقی‌مانده‌های شیمیایی ندارد.

با توجه به سهم بالای عراق در بازار صادراتی هندوانه ایرانی باید پرسید که سرنوشت حجم انبوه تولید این محصول که با آب فراوان و قیمت پایین به کشورهای مختلف صادر می‌شود، چیست و تولید‌کنندگان حالا که بزرگ‌ترین مشتری آنها پاپس کشیده است با هندوانه‌های روی دست مانده‌شان چه‌کار باید بکنند؟

گرچه وزارت جهاد کشاورزی همواره توصیه کرده بود که کشاورزان کمتر به سمت کشت و تولید محصولات آب‌بر مانند انواع صیفی‌جات از جمله هندوانه و خربزه اقدام کنند اما در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی باید در راستای حمایت از تولید‌کنندگان دست به کار شوند تا تکلیف صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان هندوانه مشخص شود.

نظر شما