شناسهٔ خبر: 116153 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عضو کمیسیون بودجه:

علل ورود کالای آمریکایی/وزرا درحضور نمایندگان از هم گله می‌کنند

موسی الرضا ثروتی/2 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به گلایه شدید وزرای اقتصادی دولت از یکدیگر در جلسات کمیسیون گفت:تنها دلیل واردات کالا ازآمریکا به ایران ناهماهنگی وفقدان استراتژی خاص در بدنه اقتصادی دولت است.

به گزارش «نماینده» موسی الرضا ثروتی با اشاره به واردات ۱۱۹ قلم کالای مصرف از آمریکا در ۶ ماهه ابتدای سال جاری گفت: همه کشور ها دوست دارند بازاری برای فروش محصولات خود پیدا کنند، آمریکا نیز علاقه دارد کالای غیر استراتژیک خود را به ایران صادر کند تا بازار ایران به بازار کالاهای مصرفی خود تبدیل کند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه ۴ وزیر دولت به رئیس جمهور و اعلام هشدار نسبت به بحران رکود گفت: هماهنگی میان بدنه اقتصادی دولت وجود ندارد و اعضای هیات دولت بدون هماهنگی لازم فقط در جلسات در کنار هم حضور فیزیکی دارند.

وی واردات از کشور مثل آمریکا را نشان دهنده عدم انسجام در تیم اقتصادی دولت خواند و گفت: این وزرا در ملاقات با نمایندگان شدیدا از هم گله و شکایت دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نباید مطلقا از آمریکا وارداتی داشته باشیم گفت: حداقل واردات از کشور های صاحب صنایع در خصوص کالاهای اساسی و صنعتی تا زمان دست یابی به خود کفایی باید انجام شود.

وی ادامه داد: کشور آمریکا به دنبال نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کشور ما و براندازی نظام ما هستند و نباید با واردات غیر ضروری از این کشور زمینه این نفوذ را فراهم کنیم.

ثروتی تنها دلیل واردات بی رویه از این کشور را بی انضباطی، ناهماهنگی و فقدان استراتژی خاص در وزارت خانه های اقتصادی دولت خواند.

به گزارش مهر، بررسی آمارهای گمرک نشان می دهد که طی ۶ ماهه ابتدای امسال ۱۱۹ قلم کالا از کشور آمریکا به ایران وارد شده که بخشی از این کالاها از جمله فرآورده های زیبایی و آرایشی، مکمل های غذایی، خمیر برای قالب گیری یا برای سرگرمی کودکان، جت اسکی، مته فرز، گریس و سنگ گچ است که جزو کالاهای وارداتی مصرفی قلمداد می شوند.  

طبق آمارهای اعلامی طی ۶ ماهه اول امسال بیش از ۳۷ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۱۹ میلیون تن از آمریکا وارد ایران شده است. گرچه تمامی کالاهای وارداتی، مصرفی نیستند، اما لیست کالاها نشان می دهد که کشور باید در تولید برخی از محصولات از جمله تجهیزات پزشکی، دارویی و دستگاه های تخصصی به خودکفایی کامل برسد.  

طی روزهای اخیر، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به رئیس جمهور، پیگیری همه جانبه اقتصادمقاومتی، تقویت تولید ملی، جلوگیری از واردات بی‌رویه و پرهیز از واردات مواد مصرفی از آمریکا پس از برداشته شدن تحریم‌ها را مطالبه کردند.

نظر شما