شناسهٔ خبر: 115875 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کرد؛

نامه آملی به رهبرانقلاب/قوه قضائیه در پرونده بورسیه ها ورود کند

پورمختار// رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی محتوای نامه رئیس قوه قضائیه به مقام معظم رهبری را تشریح کرد

به گزارش «نماینده» محمدعلی پورمختار با اشاره به نامه رئیس قوه قضاییه به رهبر انقلاب در خصوص پرونده بورسیه‌ها، گفت: نظر آیت‌الله آملی این است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عدم ارجاع پرونده بورسیه‌ها به قوه قضاییه باید اصلاح شود و محدودیت مراجعه به قوه قضاییه در خصوص این پرونده برداشته شود.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید کمیته‌ای در شورا برای بررسی شکایت بورسیه‌ها تشکیل شود که به نظر من هم این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ناقض قانون اساسی است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قانون اساسی، دادگستری‌ها را مرجع تظلم‌خواهی قرار داده است، گفت: اگر چنین قانونی را مجلس تصویب می‌کرد، شورای نگهبان رد می‌کرد.

پورمختار اظهار داشت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این دلیل تصویب شد که آرایی از سوی دیوان عدالت در بعضی پرونده‌های مربوط به بورسیه‌ها صادر شده بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد بود دیوان عدالت نباید به جزئیات ورود کند چون صلاحیت این ورود را ندارد.

به گزارش مهر بر این اساس مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در مواردی که مربوط به موضوعات علمی و آموزشی باشد قوه قضائیه نمی‌تواند ورود کند زیرا صلاحیت این کار بر عهده نهادهای علمی و آموزشی است ولی اگر مسئله‌ای در حوزه علمی آموزشی نباشد قوه قضائیه می‌تواند ورود داشته باشد.

با توجه به این مصوبه دانشجویان بورسیه نمی توانند در خصوص وضعیت خود و نحوه عملکرد وزارت علوم به قوه قضائیه شکایت کنند. این دانشجویان اخیرا نیز در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار ابطال این مصوبه و مصوبه ‌های غیر قانونی و خارج از حدود دیگر شدند تا زمینه شکایت این دانشجویان به مراجع قضایی فراهم شود. آیت الله آملی لاریجانی هم نامه ای را در خصوص مصوبه شورا به مقام معظم رهبری نوشته است.

نظر شما