شناسهٔ خبر: 115575 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا

سایه سنگین رکود بر بازار خرید و فروش مسکن در کُردستان/کمبود نقدینگی و قدرت خرید پایین مردم از عوامل موثر بر سقوط آزاد املاک

مسکن43 پس از رونق چشمگیر مسکن در یک دهه اخیر و سودهای کلان آن، این بازار چند سالی است که با رکود شدید مواجه شده است و علی رغم کاهش قیمت‌ها، کماکان مردم قدرت خرید ندارند.

به گزارش «نماینده»، سال‌های اخیر سایه سنگین رکود بر بازار خرید و فروش و اجاره آنچنان شدت یافته است که برخی آن را در چند دهه اخیر بی‌سابقه و کم‌نظیر می‌دانند.
استان کُردستان همانند دیگر استان‌های کشور از این رکود بی‌نصیب نبوده است و سایه سنگین رکود خرید و فروش و افت شدید قیمت زمین و مسکن موجب شده است تا این بازار به خواب زمستانی برود.
در استان‌های کم برخوردار و کمتر توسعه یافته‌ای همانند کُردستان که کارخانجات صنعتی بزرگ و مادر تنها رویایی دست نیافتنی برای مردمان مستعد این خطه است، بازار ساخت و ساز مسکن در دهه اخیر به یکی از بخش‌های فعال استان تبدیل شده است و بعضاً شاهد سرمایه‌گذاری پزشکان، وکیلان، معلمان و دیگر اشخاص در این بازار پُر سود بوده ایم.
حال که این بازار در سال‌های اخیر و به ویژه سال ۹۳ و ۹۴ با رکود قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده است، نوید ارزان‌تر شدن مسکن برای غاطبه مردم کُردستان را دارد که توانایی خرید کمتری نسبت به آن چند درصد محدود سرمایه‌دار را می‌دهد.
جلال. د یکی از صاحبان بنگاه‌های خرید و فروش املاک در گفتگو با خبرنگار نوای آبیدر می‌گوید: سال ۹۳ تصور آن بود که امسال بازار مسکن از رکود خارج می‌شود، اما این تصورات اشتباه بود و این بازار کماکان با رکود شدید مواجه است.
وی با اشاره به عوامل موثر بر این رکود، می افزاید: مذاکرات هسته‌ای، کم‌شدن نقدینگی، پایین آمدن قدرت خرید و مسکن مهر را می‌توان از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رکود بازار مسکن دانست.
این بنگاه دار سنندجی همچنین معتقد است که افت قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه کاهش قیمت مسکن به نسبت قیمت تمام شده سال قبل نیز یکی دیگر از عامل رکود بازار مسکن است چرا که صاحبان املاک خرید و فروش خانه‌های خود را به دلیل متضرر شدن متوقف کرده‌اند.
در همین راستا یکی از سازندگان سنندجی نیز به نوای آبیدر گفت: به دلیل این رکود، بهتر است فعلاً سرمایه خود را در بانک نگهداری کنیم و تا زمان رونق بازار دست نگه داریم.
وی افزود: به دلیل وجود مشکلات و سنگ‌اندازی های دستگاه‌های مختلف در امر ساخت و ساز و نبود سودآوری در بازار مسکن همانند گذشته، بهترین کار پیش خرید مسکن است که بسیار بی‌دردسرتر از ساخت و ساز است.
گزارش نوای آبیدر از سطح بنگاه‌های شهر سنندج از جنوبی‌ترین نقطه تا نقاط بالا شهر سنندج حاکی از این است که بازار پُر درآمد کماکان با رکود مواجه است.
کاهش ناگهانی قیمت مصالح به نسبت سال ۹۳، انتظار همه بخش‌های اقتصادی جامعه برای نهایی شدن مذاکرات و رفع تحریم‌ها، کمبود نقدینگی و قدرت پایین مردم را می توان از عوامل اصلی رکود بازار مسکن در کشور و کُردستان دانست.
شاید بخش اجاره املاک و مسکن تنها بخشی از بازار مسکن است که به اعتقاد بنگاه داران آن رونق همیشگی خود را حفظ کرده و امسال نیز اکثر معاملات و درآمد بنگاه‌ها نیز از همین حق العمل‌های کمیسیونی اجاره مسکن بوده است.

نظر شما