شناسهٔ خبر: 115571 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا

از چاله رکود به چاه تورم!/ تزریق ۷ میلیاردی نقدینگی به اقتصاد

راه حل دولت یازدهم برای خروج از رکود در قالب بسته ای جدید، "تزریق نقدینگی" است که به عقیده اغلب اقتصاددانان ممکن است پایه پولی را افزایش و کاری کند که اصطلاحا دولت از چاله به چاه بیفتد.

به گزارش «نماینده»، رئیس جمهور تدبیر و امید در ۲ سال سکانداری خود در دولت یازدهم با یک برنامه ریزی تک بعدی، کاهش تورم را در اولویت قرار داد و به رکود توجهی نکرد تا اینکه این کاهش تورم باعث شد که رکود عمیق تر شده و شرایطی را فراهم کند، که دولت چاره ای برای این مشکل بیندیشد، راه حل دولت یازدهم برای خروج از رکود در قالب بسته ای جدید، "تزریق نقدینگی" ارائه شد که به عقیده اغلب اقتصاددانان ممکن است پایه پولی را افزایش و کاری کند که اصطلاحا دولت از چاله به چاه بیفتد.
تزریق نقدینگی تورم را افزایش می‌دهد
یک مقام سابق بانک مرکزی در خصوص راه حل جدید دولت برای خروج از رکود، گفت: اگر نقدینگی به تولید تزریق شود، در این بخش ماندگار نمی‌‌ماند چرا که با توجه به جریان سیال دوباره به اقتصاد برگشته و اثر تورمی خود را در نهایت با ضریب کمتر می‌گذارد.
یک مقام ارشد و سابق بانک مرکزی با اشاره به وضعیت مالی بانک‌ها و بدهی آنها به بانک مرکزی اظهار داشت: برای پرداخت تسهیلات به خودرو و کالاهای بادوام باید دقت کرد که این منابع حتما صرف خرید خودرو و کالا شود.
وی افزود: باید در نحوه پرداخت تسهیلات دقت شود، زیرا اگر گیرنده تسهیلات نتواند بدهی خود را بازپرداخت کند، هم‌اکنون یک مشتری ناراضی است و بعدا به یک بدهکار ناراضی تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ ذخیره قانونی اقدام خوبی است و بخشی از منابع بانک‌ها را آزاد می‌‌کند، گفت: اما با توجه به بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همچنان ساختار منابع مالی بانک‌ها مشکل دارد و دقت وام‌دهی سیستم بانکی با این سیاست چندان افزایش نمی‌یابد.

کاهش نرخ ذخیره قانونی منابع بانک ها را آزاد می کند


این مقام سابق بانک مرکزی در خصوص آثار تورمی اجرای سیاست پولی جدید، گفت: وقتی نرخ سپرده قانونی کاهش می‌یابد و از طرف حداقل ۷۵۰۰ میلیارد تومان ظرف چند روز آینده به تولید تزریق خواهد شد، این پول به حجم نقدینگی کشور اضافه خواهد کرد.
وی اضافه کرد: مشخص نیست منبع ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای حوزه عمرانی از چه محلی تامین می‌شود. آیا از محل درآمدهای مالیاتی است یا معادل ریالی درآمدهای ارزی تزریق خواهد شد.
این مقام سابق ارشد بانکی با بیان اینکه اگر نقدینگی جدید ایجاد شود، دیگر کاری به این ندارد که به تولید می‌رود یا غیرتولید؛ افزود: تزریق نقدینگی به تولید به دلیل افزایش عرضه، تورم کمتری خواهد داشت اما نمی‌توان گفت اثر تورمی ندارد چون در نهایت تقاضای کل را افزایش می‌دهد.
وی اضافه کرد: نقدینگی اثرش را در اقتصاد می‌گذارد و هدایت آن فقط می‌تواند میزان اثرگذاری آن بر نرخ تورم را کاهش دهد. این را باید توجه داشت اگر نقدینگی به تولید تزریق شود، در این بخش ماندگار نمی‌شود چرا با توجه به جریان سیال نقدینگی دوباره در اقتصاد برگشته و اثر تورمی خود را در نهایت با ضریب کمتر می‌گذارد.
راه حل جدید دولت تنها مدیریتی برای انتخابات است
حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با بیان اینکه شرایط کشور پس از اجرای بسته اقتصادی دولت بدتر می شود، گفت: دولت با ارائه بسته اقتصادی در پی مدیریت انتخابات است نه خروج از رکود.
میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه زنگنه ۲ سال است کشور را معطل اروپایی ها کرده، افزود: عده ای در وزارت نفت در این دو سال گفتند به میادین مشترک دست نزنید، خارجی ها دارند می آیند! و پروژه ها را تعطیل کردند در حالی که نه تنها پیشرفت میادین مشترک صفر است بلکه پارس جنوبی تعطیل شده است.
 
پرداخت بدهی دولت به بانک ها اقتصاد را رونق می بخشد
طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصادی در این خصوص با بیان اینکه پرداخت بدهی دولت به بانک ها اقتصاد را رونق می بخشد، گفت: رییس جمهور نترسید و بدهی تان را به بانک ها بپردازید تا اقتصاد رونق بگیرد چرا که بدهی های سنگین دولت به نظام بانکی، بانک ها و تولید را زمینگیر کرده است.
همچنین مشید پژویان کارشناس اقتصادی افزود: بسته اقتصادی دولت غیر کارشناسی است و دلت از ابتدا مسیر غلطی را پیموده و این مسیر را ادامه می دهد.
در حال حاضر دولت تدبیر و امید با یک مشکل بزرگ رو به رو شده که آن هم رکود بی سابقه ای است که در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظیر آن را سراغ نداریم.
اکثر واحدهای تولیدی در کشور تعطیل شده و کاهش قدرت خرید مردم هم سبب شده تا انبارهای کارخانه ها مملو از کالاهای دپو شده شود.
با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت مهمترین دستاورد چاپ بیشتر اسکناس، افزایش نرخ تورم است که ممکن است این افزایش سبب خارج شدن کنترل آن حتی از دست دولت هم شود. همه این شرایط را اگر در کنار وضعیت پایه پولی و نقدینگی در ماههای اخیر قرار دهیم متوجه خواهیم شد که تزریق ۷۵۰۰ میلیارد به اقتصاد ایران با اتکا به خزانه بانک مرکزی چه اثرات زیان باری برای اقتصاد ایران خواهد داشت که می توان گفت دولت با سیاست جدید خود قرار است برای خروج از چاله رکود به چاه تورم بیفتد.

نظر شما