شناسهٔ خبر: 115569 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا

مدیرعامل ایران خودرو:افزایش تقاضای چندین برابری را در بازار خودرو پیش بینی می کنیم

خودرو43 اگر چه مدیر عامل ایران خودرو وام ۲۵ میلیون تومانی را در خروج از رکود بازار خودرو مؤثر می داند اما فعالان بازار خودرو عملی شدن این وعده دولت را بعید می دانند.

به گزارش «نماینده»، بارونمایی بسته دوم خروج از رکود توسط دولت بازار خودرو تحت تأثیر خبر جدیدی قرار گرفت.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه یکی از راه های خروج از رکود، رونق بازار خودرو است از افزایش وام خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان خبر داد و گفت: باز پرداخت این وام ۷ ساله است و ۸۰ درصد مبلغ خودروهای داخلی را تامین کند.

به این ترتیب هر فرد با سرمایه اولیه چهار میلیون تومان می تواند صاحب خودرو شود اما باید دید وضعیت بازار خودرو چقدر تحت الشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت.

خروج از رکود هدف اصلی بازار خودرو

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در گفت و گو با «رازق» در واکنش به اعلام افزایش وام خودرو، اظهار کرد: اعطای تسهیلات در این بخش در قدرت خرید مردم تأثیر گذار خواهد بود و مطمئناً باعث افزایش تقاضا در این بخش خواهد شد.

وی اضافه کرد: بازار خودرو در حال حاضر در مسیری گام برداشته که خروج از رکود هدف اصلی آن است و دیگر مثل ماه های اخیر در آن رکود شدید گرفتار نیست.

مدیرعامل ایرانخودرو تصریح کرد: با تصمیمات اخیر افزایش تقاضای چندین برابری را در بازار خودرو پیش بینی می کنیم البته این موضوع نباید خودرو سازان را از افزایش کیفیت محصولات غافل کند.

یکه زارع با اعلام اینکه سقف وام تعیین شده مناسب به نظر می رسد، گفت: با توجه به اینکه سقف قیمت خودروهای داخلی از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان است مبلغ تعیین شده برای این وام مناسب به نظر می آید زیرا اگر فردی به جز مبلغ وام سرمایه اولیه دیگری نداشته باشد مطمئنا در پرداخت اقساط هم با مشکل مواجه خواهد شد.

باید تا تخصیص منابع وام صبر کرد

غلامحسین قاسمیان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل نیز در گفت وگو با خبرنگار «رازق»، گفت: در حال حاضر نمیتوان درباره تاثیر این وام بر بازار خودرو اظهار نظر کرد چون فعلا در حد حرف بوده و به حیطه عمل نرسیده است.

وی افزود: باید صبر کرد تا منابع این وام تخصیص داده شود و پول در اختیار مردم قرار گیرد آنگاه می توان تاثیر گذاری این وام بر بازار خودرو را ارزیابی کرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره به متناسب بودن سقف این وام برای خودروهای داخلی، بیان کرد: مبلغ این وام متناسب با قیمت خودرو های داخلی است اما برای خودروهای خارجی باید مبالغ بیشتری در نظر گرفت که البته هدف از اعطای تسهیلات به این بخش رونق بازار خودروهای داخلی است.

قاسمیان با عنوان اینکه بازار خودرو یکی از تاثیر گذارترین موارد خروج از رکود است، گفت: بلا فاصله پس از اینکه دولت این وام را تصویب و اجرایی کند، نقدینگی در بین مردم افزایش می یابد و این باعث تاثیر گذاری مستقیم در این بازار خواهد شد که امیدواریم هرچه زودتر این بازار از این رکود ۶ ماهه خارج شود.

با توجه به مطالب فوق برخی از فعالان بازار خودرو نظرات متفاوتی دارند.

به وعده دولت مشکوک هستیم

داوود میرخانی‌رشتی مشاور انجمن خودروسازان با اشاره به بسته پولی جدید دولت برای خروج از رکود، اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی را غیر ممکن دانست و گفت: بعید است سیستم بانکی بتواند به حجم انبوه تقاضایی که برای خرید خودرو به صورت اقساطی وجود دارد پاسخ دهد.

وی افزود: از ابتدای سال نیز قرار بود وام ۱۵ میلیونی خودرو ارائه دهند که خبری از این وام نشد و با اینکه بیش از ۶ ماه از سال گذشته یک ریال تسهیلات بابت خرید خودرو به متقاضیان ارائه نشده است.

مشاور انجمن خودروسازان تصریح کرد: خودروسازان از شنیدن پرداخت تسهیلات خوشحال شده‌اند چون پیش‌بینی می‌شود در صورت پرداخت این وام صف تقاضا شکل بگیرد اما به وعده دولت مشکوک هستیم و بعید می دانیم چنین بسته‌ای برای خودرو عملیاتی شود.

به گزارش «رازق» به نظر می‌رسد با اجرایی شدن وام ۲۵ میلیونی تحولی در بازار خودرو کشور به وجود بیاید اما باید دید دولت چه ساز و کار مشخصی برای پرداخت این وام در آینده‌ای نزدیک در نظر می گیرد.

نظر شما