شناسهٔ خبر: 115548 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مشروح/نوبخت در نشست خبری:

اگر شرایط رفاه اقتصادی شایسته مردم ایجاد نشده عذرخواهی می‌کنیم/کیفیت خودرو باید افزایش یافته و قیمت آن مناسب‌تر شود

محمدباقر نوبخت/2 سخنگوی دولت گفت: هرچند در فضای بی‌اعتمادی هستیم اما می‌توان امیدوار بود توافق هسته‌ای به فرجام مطلوب برسد.

به گزارش«نماینده» محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به اجرای برجام و اعلام رفع تحریم‌ها در چارچوب توافقات صورت گرفته اظهار داشت: اقدامی که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا شده، نشان داده هرچند در این فضای بی‌اعتمادی باید احتیاط کافی و دقت و مراقبت از سوی مسئولان در امر اجرای برجام صورت گیرد اما می‌توان امیدوار بود که این توافق به نحو کاملی تا به انتها به فرجام برسد.

وی افزود: در همین چارچوب نیز دولت موظف است برای شرایط پساتحریم برنامه‌ریزی مناسب داشته باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه توسعه ششم که از ابتدای سال ۹۵ اجرایی خواهد شد برگرفته از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: همچنین لایحه دائمی شدن احکام برنامه توسعه ششم در دولت تهیه شده و در اولین جلسه مجلس که احتمالا یکشنبه آینده است با قید یک فوریت تقدیم قوه مقننه خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۵ در مهلت قانونی که به روش بودجه‌ریزی مبتنی بر علمکرد تهیه شده تقدیم مجلس می‌شود، افزود: دولت برای ماه‌های باقی مانده تا پایان سال نیز بسته سیاستی متناسبی برای سرعت‌بخشی به خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی همراه با مهار تورم تهیه کرد تا آن را اجرا کند.

نوبخت با اشاره به وظایف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اجرای این بسته اقتصادی جدید دولت تاکید کرد: طبق برنامه آقای رئیس‌جمهور ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که از آغاز این هفته برای سرعت‌بخشی و تکمیل طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شود که این کار آغاز شده و همچنین براساس آخرین آمارها تا این لحظه ۱۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در حال پرداخت است. همچنین ۷ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان دیگر در حال تخصیص اعتبار براساس اولویت‌بندی به طرح‌های عمرانی هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه ظرف چند هفته آینده حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت می‌کنیم گفت: دولت مصمم است تا پایان سال بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت کند.

نوبخت خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های اقتصادی به ازای پرداخت هر ۱۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی شاهد رشد یک درصدی خواهیم بود که با این تفسیر پیش‌بینی‌مان این است که با پرداخت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی شاهد رشد اقتصادی بیش از سه درصد باشیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این اقدامات از بخش مالی در حال انجام است افزود: در بخش پولی که در این بسته در نظر گرفته شده نیز رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مشغول کار هستند و امیدواریم برآیند مولفه‌های ابزارهای پولی و مالی منجر به رشد اقتصادی شوند، دولت وارث شرایط اقتصادی با تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد بود و اگر شرایط همچنان به گونه‌ای نیست که رفاه شایسته مردم را ایجاد کنیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با افزایش منابع و رشد اقتصادی، مردم نتایج تلاش‌های دولت را در سر سفره خود احساس کنند.

وی با تاکید بر استفاده از نظرات اقتصاددانان در پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی‌های دولت گفت: بسته سیاست‌های اقتصادی کوتاه‌مدت که اخیرا دولت آن را تشریح کرده دارای اهداف کوتاه‌مدت است.

نوبخت با اشاره به تسهیلاتی که به خودرو و کالا در چارچوب بسته اقتصادی جدید داده خواهد شد، گفت: صنعت در رشد اقتصادی سهم قابل توجهی دارد و بخش خودرو نیز در صنعت محرک و اثرآفرین است بنابراین اگر بخش خودرو بخواهد فعال شود صنعت نیز فعال می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به بازدید اخیر خود از کارخانه ایران‌خودرو تاکید کرد: در جریان این بازدید نیز مطالبات مصرف‌کنندگان را از جمله افزایش کیفیت و کاهش قیمت  خودرو بیان کردم. همچنین سخن خودروسازان را هم شنیدیم.

وی با بیان اینکه از خودروسازان انتظار افزایش کیفیت خودروها را داریم، گفت: این را هم باید در نظر گرفت که شاید این صنعت بتواند تا چند ماه رکود را تحمل کند تا منجر به بیکاری کامل نشود ولی ممکن است واحدهای کوچک تولید و قطعات در شرایط رکود در فاصله کوتاه‌مدتی دچار تعطیلی شوند که در همین چارچوب ما در نشست با هیات‌های اقتصادی خارجی که به ایران سفر می‌‌کنند تاکید داریم که باید در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم در راستای ایجاد اشتغال داشته باشند.

وی ادامه داد: ما نیروی انسانی تحصیل‌کرده فراوانی در کشور داریم و می‌توان از پتانسیل آنها برای افزایش تخصصشان بهره برد و آن زمان می‌توانیم با همکاری شرکت‌های خارجی تولید محصول مشترک و حتی صادرات داشته باشیم.

سخنگوی دولت در رابطه با واردات روغن پالم به کشور و تصمیم‌گیری دولت نسبت به این موضوع گفت: در جلسه روز گذشته شورای اقتصاد پیرامون این موضوع بحث شد که باید واردات این روغن محدود باشد. ما این روغن را لازم داریم و باید مصرف کنیم و این روغن اساسا مضر نیست اما سقفی برای واردات آن تعیین شده است و آمار واردات روغن پالم به شدت تقلیل یافته به خصوص در گزارش ۵ ماهه اخیر نیز وارداتمان مقدار قابل توجهی کاهش یافته و در حد مجاز که وزارت بهداشت اعلام کرده واردات داشتیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به این سوال که آیا حمله مسلحانه در شهرستان صفی‌آباد دزفول امنیتی بوده است یا خیر؟ تاکید کرد: این حادثه حسب اعلام مسئولان قضایی امنیتی بوده که با فراصت و دقت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی عاملان این حادثه دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه تهدید گروه‌های تکفیری و تروریستی چیز جدیدی نیست، اظهار داشت: مرزهای ما با نظارت و به دقت کنترل می‌شوند و سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور وظایف خود را برای امنیت‌بخشیدن به مردم به خوبی انجام می‌دهند.

وی در رابطه با فعالیت‌های روسیه برای مقابله با تروریست‌های داعش در سوریه گفت: ایران در این اقدامات نیز کمک‌های مستشاری داشته و در آینده اخبار امیدبخشی برای مقابله با تروریزم در منطقه و نقش موثر ایران خواهید شنید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما وارث این شرایط بودیم و دولتی با تورم بالا را تحویل گرفتیم، خاطرنشان کرد: اقتصاددانان اگر مطلبی درباره بسته اقتصادی دولت دارند به خود ما بگویند و رسانه‌ها منصفانه بسته را نقد کنند.

نوبخت تصریح کرد: در این چند ماه که در فضای اجرای برجام هستیم تحریم‌ها همچنان برقرار است، ما اهداف بلندی را برای بسته جدید اقتصادی دولت تعریف نکردیم، بلکه هدف شتاب به رشد اقتصادی با حفظ مهار تورم بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در جریان بازدید از ایران خودرو گفتم که باید کیفیت خودرو افزایش و قیمت آن مناسب‌تر شود.

نوبخت با بیان اینکه حادثه دزفول حسب اعلام مسئولان قضایی، امنیتی بوده است، خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با فراست و دقت عاملان حادثه را دستگیر کردند.

نوبخت در ادامه این نشست خبری در رابطه با تصمیم دولت در رابطه با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اکنون کمتر از ۱۳ سنت و حدود ۱۱ تا ۱۱.۵ سنت است و امیدواریم ثبات لازم در این خصوص شکل بگیرد.

وی در رابطه با پیگیری‌های دولت نسبت به حقوق حادثه‌دیدگان فاجعه منا گفت: پیگیری‌های خودمان را برای انتقال آخرین مفقودی ادامه خواهیم داد تا اجساد خاک جانباختگانمان منتقل شوند. در کنار این پیگیری‌ها نیز قوه قضاییه امکانی را برای پیگیری شکایت افراد مرتبط با این حادثه فراهم کرده است.

سخنگوی دولت در رابطه با اقدامات دولت نسبت به مهار تورم با توجه به بسته اقتصادی جدید تصریح کرد: مراقبت‌های لازم صورت می‌گیرد که با افزایش تقاضا و تولید نیز تورم افزایش نیابد، نفس افزایش نقدینگی در کشور مشکل‌افرین نیست زیرا اگر به تناسب افزایش نقدینگی منجر به افزایش تقاضا وجود داشته باشد ما شاهد رشد عرضه خواهیم بود که همه این اقدامات منجر به رشد اقتصادی و رونق می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل منجر به افزایش تورم نیز افزایش هزینه تولید است، تاکید کرد: دولت دقت کامل و کافی دارد که بی‌جهت افزایش‌های مختلف در فرایندهای تولید نداشته باشیم.

نوبخت ادامه داد: رئیس‌جمهور با توجه به اینکه شخصی حقوقدان است اما درباره مسائل اقتصادی به خصوص تورم به شدت حساسیت دارد و یکی از عوامل مقاومت در افزایش قیمت نیز آقای رئیس‌جمهور هستند و قانع کردن رئیس‌جمهور برای افزایش قیمت به شدت مشکل است.

نوبخت با انتقاد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: بخشی از یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم. از خزانه برداشت می‌شود که برای یارانه ماه جاری نیز همانطور که قانون اجازه داده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از خزانه برداشت کردیم، اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا نمی‌شد ما حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از خزانه دولت برداشت نمی‌کردیم، ما برای پرداخت یارانه عزا نمی‌گیریم اما می‌توانستیم این پول‌ها را صرف کارهایی کنیم که برای مردم سود بیشتری داشته باشد.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه آیا شکایت جدیدی از اصحاب رسانه صورت گرفته و شکایت قبلی که دولت دهم انجام داده بود آیا همچنان پیگیری می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری جهت انصراف از پیگیری شکایت‌های گذشته اقدام کرده بود اما اخیرا نیز برخی از سایت‌ها نسبت به آقای جهانگیری مطالبی را منتشر کردند که قابل تعقیب است و همانطور که اعلام شده دفتر معاون اول رئیس‌جمهور از این دو رسانه شکایت کرده است.

نوبخت تاکید کرد: منتقدان نیز می‌توانند به ما ایراد بگیرند ولی تهمت و افترا حق ندارند بزنند. در خصوص شکایت آقای جهانگیری هم برخی تهمت‌ها زده شد که قابل تعقیب بود که قوه قضائیه با دقت و عدالت رسیدگی خواهد کرد و برایشان فرق نمی‌کند چه کسانی مقابل‌شان باشند.

وی درباره اعلام دارایی‌های مسئولان گفت: تمام دارایی مسئولان باید به طور مشخص به دستگاه قضایی اعلام شود و همه باید تحت مراقبت باشیم اما اینکه فهرست اموال مسئولان در رسانه‌ها منتشر شود مقتضی نیست.

نوبخت افزود: بنده نیز مانند تمام مسئولان دیگر هر چه مربوط به شخص خود،‌ همسر، فرزندان و خانواده‌ام بود را اعلام کردم و انتظار این است که در زمان خارج شدن از خدمت دارایی‌های ما نیز بررسی شود تا به غیر حق زیاد نشده باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تسریع در اجرای برجام باعث آسیب به زیرساخت‌ها نمی‌شود؟‌ گفت:‌مطمئنا به گونه‌ای عمل می‌کنیم که تاسیسات هسته‌ای ما آسیب نبینند.

وی در رابطه با تاثیرات بسته اقتصادی دولت نسبت به افزایش قدرت خرید مردم تاکید کرد: این بسته برای افزایش قدرت خرید مردم طراحی شده است. همچنین در جلسه امروز شورای پول و اعتبار پیرامون نرخ سود بحث خواهیم کرد. به طوری که هم بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و هم سازمان مدیریت نسبت به کاهش نرخ سود اشتراک نظر دارند البته نباید کاهش نرخ سود دستوری باشد بلکه باید سازوکارها به گونه‌ای فراهم شود که این نرخ به تدریج کاهش یابد.

سخنگوی دولت در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیکی بیان کرد: بر اساس تصمیم دولت در مراکز برخی استان‌ها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا دولت درباره بررسی صلاحیت کاندیداها برنامه مشخصی با شورای نگهبان دارد، گفت: تائید صلاحیت نامزدها از وظایف شورای نگهبان است البته در این میان نیز هیأت اجرایی وظایفی به عهده دارند که در این چارچوب اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود،‌ دولت خواهان استیفای حقوق مردم است و درباره تائید صلاحیت‌ها که از طریق هیأت‌های اجرایی انجام می‌شود نهایت دقت را خواهیم کرد.

سخنگوی دولت از پرداخت ۸۵۰ میلیارد تومان از مطالبات سازمان‌های بیمه‌ای خبر داد وگفت: اینکه بخشی از پول‌های بلوکه شده ریالش به خزانه آمد،‌درست است. قطعا وقتی ارزی آزاد شده باشد و ریالش استفاده شود برای بار دوم قابل استفاده نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در واکنش برخی حواشی نسبت به سفر استانی رئیس‌جمهور به مازندران گفت: استقبال از رئیس‌جمهور در سفر به مازندران بسیار پرشور بود. عکسی هم که در برخی سایت‌ها در رابطه با استادیوم محل سخنرانی روحانی رئیس‌جمهور منتشر شده بود که جمعیت زیادی حضور نداشتند فکر می‌کنم برای ساعت ۷ یا ۸ صبح بوده که مردم در حال جمع شدن در محل سخنرانی آقای رئیس‌جمهور بودند. اینکه در برخی سایت‌ها عکسی منتشر شود اقدام سخیفی است که برخی مخالفان دولت به این روش‌ها متوسل می‌شوند.

نظر شما