شناسهٔ خبر: 115056 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ایران آماده بازی "برد – برد" برای حل بحران سوریه است

ظریف وزیر امور خارجه، با بیان اینکه همه باید از خودشان برای حل بحران سوریه انعطاف به خرج دهند، گفت: موضوع سوریه باید بازتعریف شود و ایران آماده است که یک بازی برد – برد را برای حل بحران سوریه در پیش گیرد.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ، اظهار کرد: دلایل اینکه ما توانستیم به توافق برسیم این بود که تصمیم گرفتیم که می‌خواهیم به مساله نگاه متفاوتی داشته باشیم و همین مساله به ما انگیزه داد.

وی افزود: متاسفانه این ذهنیت وجود داشته که اگر هر چیزی به ضرر غرب و آمریکایی‌ها باشد، به نفع ماست و اگر به تاریخ هم نگاه کنید، خیلی تاریخ درخشانی را نخواهید دید. ما همیشه در گذشته گزینه‌های غلط را انتخاب کردیم اما در نهایت به مذاکره رسیدیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: گزینه‌های غلط شامل جنگ هم می‌شوند و تنها تفاوت مساله هسته‌ای ایران بود که در آن جنگ وجود نداشت. البته علیه ایران فشارهای زیادی وجود داشت و تحریم‌هایی از ابتدای انقلاب علیه ایران وضع شد اما هیچ‌کدام نتوانست نتیجه‌ای را داشته باشد.

ظریف گفت: تحریم‌ها نتوانست ما را پای میز مذاکره بنشاند و این مساله را همتایان اروپایی ما می‌دانستند. ایران همواره از ۱۲ سال گذشته آماده مذاکره بود و نیاز نبود که غرب بخواهد ایران را پای میز مذاکره بکشاند. البته در آمریکا افرادی بودند که می‌خواستند مذاکرات شکست بخورد.

وی تصریح کرد: ایران می‌خواست نشان دهد برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز است و اتهامات وارده به ایران بی‌پایه و فشار علیه ایران ناعادلانه بود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما برای خود تعریف نکردیم که باید امتیازاتی بدهیم. آنها نقطه نظرات ما را متوجه شدند و ما نیز به آنها ثابت کردیم که برداشتن تحریم‌ها، امتیاز دادن است و این مساله باعث شد که بتوانیم به جلو برویم.

ظریف افزود: باید متوجه شویم این منطقه، مسائل و تهدیدات مشترک دارد و نباید فقط یک کشور برای رفع تهدیدات تلاش کند و اگر همه کشورها به این موضوع اعتقاد داشته باشند که داعش نمی‌تواند سرمایه موقت برای آنها محسوب شود، مشکلات حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: آنها به این واقعیت رسیده‌اند که هیچ امنیتی را نمی‌توانند به بهای عدم امنیت برای دیگران داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: بعضی کشورها فکر می‌کنند که توافق هسته‌ای ایران یک تهدید است و می‌پنداشتند که نشان دادن ایران به عنوان یک تهدید نزد جامعه بین‌الملل یک سرمایه محسوب می‌شود؛ خلق داعش، طالبان، القاعده و تسلیح صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران یک نمونه از این اقدامات است.

ظریف گفت: سئوال ما برای همه این است که چه کسی باید اعتماد ایجاد کند؟ آیا ایران در خلق القاعده و طالبان و داعش نقش داشته است؟ آیا ایران قربانی این گروه‌ها نبوده است؟ آیا ایران تاکنون به کسی حمله کرده است؟ نباید در گذشته اسیر شویم، زیرا به ضرر همه است.

وی تاکید کرد: اگر ایران بخواهد در گذشته بماند و به آن بپردازد، خیلی حرف برای گفتن دارد. ما نباید امنیت خود را در بی‌امنیتی دیگران ببینیم؛ بنابراین این اعتقاد ایران است که اگر ناامنی در منطقه وجود داشته باشد، به دیگر کشورها هم سرایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم برای حل بحران سوریه همکاری کنیم؛ به شرطی که به گونه‌ای نگاه نکنیم که تنها خودمان سود ببریم؛ باید توازن وجود داشته باشد. برخی کشورها فکر می‌کنند از بهار عربی و دیگر تحولات می‌توانند سود ببرند و توازن را به نفع خودشان رقم بزنند اما ما وضعیت باخت – باخت را در پی این تفکرات می‌بینیم. کسانی که در پی بی‌ثباتی دیگر کشورها بوده‌اند، آسیب‌ دیدند.

ظریف تصریح کرد: ما در سوریه به ثبات نیاز داریم و باید قبول کنیم راه‌حل نظامی فایده‌ای ندارد و پیروزی‌های نظامی تبعاتی دارد؛ باید پیروزی‌های سیاسی داشته باشیم، زیرا در این صورت هر دو طرف فکر می‌کنند که پیروز هستند.

وی افزود: باید رویکرد خود را تغییر و راه‌حل سیاسی را مورد قبول قرار دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: کشورهای خارجی باید برای سوریه تسهیل‌گر باشند. کسی نمی‌تواند از خارج بر مردم سوریه حکم‌فرمایی کند تا از این طریق بتواند آینده خود را رقم بزند.

ظریف خاطرنشان کرد: اروپا به دلیل موج مهاجرت‌ها دچار بحران شده است، ما هم دچار بحران بوده‌ایم. در مقطعی سه میلیون مهاجر افغان داشتیم؛ البته ما به این مساله عادت کردیم ولی نگران اروپایی‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: این به نفع ماست که این کابوس بشردوستانه را خاتمه دهیم و همه باید در این زمینه از خودشان انعطاف به خرج دهند. موضوع سوریه باید بازتعریف شود و نباید فقط به منافع خود توجه کنیم. ایران آماده است که یک بازی برد – برد را برای حل بحران سوریه در پیش گیرد.

ظریف با بیان اینکه ما در سه سال گذشته خواستار حل سیاسی بحران سوریه بودیم، اظهار کرد: نباید برای راه‌حل سیاسی پیش‌شرط قرار دهیم؛ باید همه افراد را پشت میز مذاکره بیاوریم.

وی افزود: ایران در ایجاد آتش‌بس در سوریه موفق بوده است و ما به خاطر مسائل بشردوستانه، آتش‌بس موفقی را در سوریه ایجاد کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: هیچ راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد اما متاسفانه نمی‌دانم که چرا برخی فکر می‌کنند مداخله روسیه در سوریه پیچیده بوده است.

وی با بیان اینکه ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق و سوریه شکست خورده است، گفت: عمده پروازها علیه تروریست‌ها، پروازهای شناسایی بوده و هیچ پرواز عملیاتی وجود نداشته است زیرا آنها فکر می‌کنند اگر علیه تروریست‌ها اقدامی انجام دهند، به نفع بشاراسد کار کرده‌اند.

ظریف با بیان اینکه ایران نخواسته است عربستان را در منطقه منزوی کند، گفت: هلال شیعی یک توطئه برای ایران‌هراسی است. آنها می‌خواهند ایران‌هراسی را گسترش دهند.

وی تصریح کرد: این منطقه یک تهدید مشترک دارد و آن تهدید، وجود افراطیون است. ما باید در مقابل این تفکر که درگیری‌های منطقه، طایفه‌ای است بایستیم؛ ایران مخالف این تفکر است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به پیشنهاد وزیر خارجه آلمان مبنی بر استفاده از ظرفیت گروه‌ ۱+۵ برای پایان حل بحران سوریه، گفت: ما امروز نزدیک به ایده استفاده از ظرفیت گروه ۱+۵ هستیم و مخالفتی در خصوص این مذاکرات نداریم، اما عربستان بارها خواسته است ایران را در خصوص موضوع سوریه منزوی کند.

ظریف با اشاره به پرونده جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن‌پست، گفت: ما در خصوص پرونده جیسون رضائیان در تلاش هستیم تا این مساله را از طریق بشردوستانه حل کنیم. البته اتهامات رضائیان قضایی و جدی است، ولی ما تلاش می‌کنیم تا این مشکل را حل کنیم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۱۱:۲۶حسن 0 0

    بازی برد برد ایران و 5+1 را دیدیم حال شما میخواهید این نسخه خطرناک را برای دژ مستحکم جمهوری اسلامی که همان سوریه است بپیچید. خیلی خودتان را دست بالا گرفته اید! کدام مذاکره با قدرتها به نفع مظلومین بوده که این دومی آن باشد. آقای ظریف عزیز  این موجودی که دستان مخملیش  از زیر درب نظام پیدا است همان گرگ خون آشام است کافی چشمهایتان را بشوئید و جور دیگر ببینید. دلسوزان نظام مطمئند سخنان آنانرا گوش داده و فرا راه خود قرار دهید. شما در حال ایجاد هزینه ای گزاف هستید که دوباره مردم مظلوم و شهید داده و پا برهنه ها باید آنرا پرداخت کنند و برای حفظ کیان این نظام مجددا خون خود را در راه دین اهدا کنند. 
                                

نظر شما