شناسهٔ خبر: 115030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

می‌توانیم توافق را اجرا کنیم

وزیر خارجه آلمان وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه می‌توانیم توافق را اجرا کنیم، گفت: امیدواریم توافق هسته‌ای تلاشی برای ایجاد دیپلماسی و گسترش امنیت در منطقه باشد.

به گزارش «نماینده»، اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به اینکه ما در نهایت توانستیم پاسخ‌هایی را برای موضوع هسته‌ای ایران داشته باشیم و در مذاکرات سختی در این خصوص در نهایت به نتیجه برسیم خاطرنشان کرد: با این وجود هنوز مخالفان در کشورهای دو طرف و حتی در کشورهای منطقه هستند که این توافق را توافقی خطرناک می‌دانند که این نشأت گرفته از بی اعتمادی دو طرف می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما بحث ما این است که با وجود اینکه اعتماد هنوز شکل نگرفته اما می‌توانیم توافق را اجرا کنیم و باید توافقی که اکنون در آستانه اجرایی شدن آن هستیم را انجام دهیم.

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه لازم است گام به گام و صبورانه جلو رویم ابراز امیدواری کرد: ایران از این فرصت برای اجرای تعهدات خود استفاده کند.

اشتاین مایر خاطرنشان کرد: باید با صبر، مهارت و شکیبایی نقش خود را در حل اختلافات منطقه‌ای نیز بازی کند.

وی ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای تلاشی برای ایجاد دیپلماسی در منطقه باشد و گفت: امیدواریم این توافق را ایران برای گسترش امنیت در منطقه انجام دهد که این کار سختی است ما نیازمند شجاعت ایران برای انجام آن خواهیم بود.

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه امروز موضوعات زیادی برای بحث وجود دارد گفت: در مورد مسائلی که در دستور کار قرار دارد نیاز به اعتماد است و ما لازم است روش‌های سیاسی برای پایان این جنگی که اکنون وجود دارد را پیدا کنیم.

اشتاین مایر خاطرنشان کرد: اکنون جنگ‌هایی در خاورمیانه در حال انجام است که باعث قتل و عام ۲۵۰ هزار نفر تا کنون در این منطقه و همچنین بی‌خانمان شدن ملیون‌ها سوری شده است و به همین دلیل نیاز به انجام تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از این حملات است که این تلاش بین المللی برای مقابله با بحران فعلی در عراق، یمن و افغانستان نیز نیاز هست.

وی با تاکید بر اینکه پاسخ به سوالات منطقه‌ای سخت خواهد بود گفت: آن چیزی که برای ما مهم است آمادگی ایران برای پاسخ دادن به این سوالات هست و امیدوارم ایران نقش خود را برای کنترل این بحران‌ها بازی کند که البته با وجود اینکه اسرائیل نیز بخشی از این راه حل است امیدواریم ایران به مسئولیت بین المللی خود عمل کند.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه راه حل های مسالمت آمیز تنها به یک طرف بستگی ندارد گفت‌: من به همین منظور پیش از این سفر به ریاض سفر کردم و بعد از آن نیز به آنجا خواهم رفت اما راه حل همه چیز در پایان اختلافات این دو پایتخت نیست و ما کنش گران زیادی مانند داعش را در منطقه داریم.

اشتاین مایر با اشاره به اینکه اروپا ۳۰ سال جنگ را پشت سر گذاشته است که دو جنگ جهانی داخل آن بوده است گفت: ما تاریخ خود را تکرار نمی‌کنیم اما حوادث در اوکراین ننشان داد که اروپا نیز مشکلات خود را دارد و به همین دلیل من پیشنهاد می‌کنم در خصوص اصول هماهنگ برای امنیت همه جانبه توافق کنیم.

وی گفت: هر چند رسیدن به چنین توافقی زمان بر خواهد بود اما می‌تواند باعث ارتقاء امنیت برای کشورهای جهان باشد.

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه ما وقتی به ایران و منطقه نگاه می‌کنیم شاهد تهدید تروریسم هستیم گفت: تلاش بازیگران منطقه باید منجر به اعتمادی شود که اکنون وجود ندارد.

اشتاین مایر خاطرنشان کرد: هنگامی که نظم جهانی در حال مختل شدن است نیاز به مسئول پذیری همه کشورها هستیم و ما آگاه هستم که برای این کار مشکلات زیادی وجود دارد و حتی سوالات زیادی درباره نوع همکاری ایران وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهیم و من معتقدم بسیاری از این سوالات نیز بی انصافی است اما اکنون فرصت زیادی برای نگاه کردن و تغییر دیدگاه‌ها وجود دارد.

نظر شما