شناسهٔ خبر: 115016 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

آزمایش موشک عماد مسلما نقض برجام نیست

عراقچی معاون امورحقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه گفت: آزمایش موشک عماد مسلما نقض برجام محسوب نمی‌شود دررابطه با قعطنامه‌های گذشته و موجود نیز مواضع وزارت امور خارجه بسیار روشن است.

به گزارش «نماینده»، سید عباس عراقچی شب گذشته در حاشیه مراسم سالگرد تاسیس سازمان ملل در مصاحبه با خبرنگاران گفت:بارها اعلام کرده ایم در رابطه با قطع‌نامه‌های گذشته و موجود نیز مواضع وزارت امور خارجه بسیار روشن است و در بیانیه‌ای که وزارت خارجه پس از صدور قطع‌نامه ۲۲۳۱ صادر کرد و در شورای امنیت نیز ثبت شده است مواضعمان را روشن کرده‌ایم و گفته‌ایم که توانایی‌های دفاعی ما و امنیت ملی‌مان به هیچ وجه خدشه‌دار نخواهد شد و در مسائل امنیتی و دفاعی‌مان به هیچ وجه مصالحه نخواهیم کرد.

* آمریکا و نگرانی درباره زرادخانه های موشکی ایران و اقدامات در سوریه 

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا دیروز با اعلام این مطلب افزود: در پی انتشار تصاویر ویدیویی از پایگاه نظامی سری و زیرزمینی در ایران، واشنگتن زرادخانه های موشکی ایران را زیر نظر دارد.

جیم شوتو، خبرنگار این شبکه گزارش داد در عمق چهارصد و نود متری (۱۶۰۰ پا) زیر زمین در یکی از مناطق کوهستانی ایران، زرادخانه های پنهان وجود دارد.

نظامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به حالت خبردار ایستاده اند و ده ها فروند موشک نیز بر روی خودروهای مجهز به لانچر (سامانه پرتاب) قرار دارد.

تلویزیون دولتی ایران با پخش این تصاویر اعلام کرد این فقط یکی از تعداد زیادی از مراکز حفاظت شده در سراسر این کشور است.

سرلشکر امیر علی حاجی زاده از فرماندهان سپاه پاسداران ایران گفت: موشک ها با بردهای مختلف روی سامانه های پرتاب در همه پایگاه ها قرار گرفته و اگر دشمنان ما مرتکب اشتباه شوند، آماده پرتاب هستند.

چند روز پیش از انتشار این تصاویر نیز ایران نسل تازه ای از موشک های بالستیک دوربرد را آزمایش کرد که به اعتقاد آمریکا، قطعنامه کنونی شورای امنیت سازمان ملل را در خصوص منع ایران از آزمایش های موشکی، نقض می کند.

آمریکا اکنون موضوع را به سازمان ملل ارجاع داده است. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «هیچ کسی، فعالیت های برهم زننده ثبات که ایران هنوز نشان می‌دهد توانایی آن را در منطقه دارد، نادیده نخواهد گرفت».

خبرنگار شبکه افزود اکنون ایران سرگرم گسترش عملیات نظامی خود در داخل سوریه است. آمریکا معتقد است حدود هزار نیروی ایرانی داخل سوریه هستند تا به هزاران شبه نظامی حزب الله لبنان ملحق شوند که خودش از پشتیبانی ایران برخوردار است.

کاخ سفید می گوید ایران از سر یأس چنین کاری می کند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: «گمان می کنم اینکه آنها نتیجه گرفتند باید حمایت های خود را (از سوریه) افزایش دهند و این کار را به شیوه علنی و برجسته انجام دهند، نشان می دهد آنچه ایرانی ها تاکنون انجام کرده‌اند، واقعاً اثربخش نبوده است».

با وجود این، ایران تنها نیست؛ هیأتی از مقامات ایران روز چهارشنبه وارد سوریه شد تا درباره پیمان تازه ای با روسیه، با هدف تقویت رژیم بشار اسد، گفتگو کند.

علاء الدین بروجردی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران گفت: «روس ها نیز از راهکار سیاسی برای خاتمه دادن به بحران سوریه حمایت می کنند، اما از آنجایی که تروریست ها جزء زبان زور چیزی درک نمی کنند، طبیعتاً باید با همین زبان با آنها سخن گفت.»

دو روز بعد از پخش تصاویر پایگاه‌های موشکیِ سپاه پاسداران از رسانه ملی،   بازتاب‌های آن همچنان ادامه دارد.

کِلی آیوتی و مارک کِرْکْ، دو عضو سنای آمریکا در نامه‌ای از اوباما خواستند: علیه ایران اقدام کند.

سی ان انِ آمریکا نیز ادعاکرد: پایگاه‌های موشکیِ زیرزمینیِ ایران، نگران کننده است. بی بی سی، شبکه دولتی انگلیس نیز ادعا کرد: این اقدامِ ایران، حاوی پیام سیاسی است که ایرانیان از ارزش هایشان دست برنداشتند.

 

نظر شما